Tuovi 12: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2014-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit
Teoksen toimittaja(t)
Viteli, Jarmo
Östman, Anneli
Tampereen yliopisto
2014
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9561-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9561-8
Tiivistelmä
ITK-tutkijatapaaminen kokoaa vuosittain opetusteknologian tutkijoita esittelemään tutkimustuloksiaan ja keskustelemaan opetusteknologian, oppimisen ja opettamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Online-opetuksen määrä kasvaa jatkuvasti ja on ennakoitu, että vuonna 2020 jopa 80 % korkeakouluopetuksesta on joko täysin verkkopohjaista tai toteutuu monimuotoisesti (Blended learning) ja esim. käänteisen luokkahuoneen (Flipped Classroom) tavoin. Online opetuksen ja oppimisen tutkimukselle on siis merkittävä tarve. MOOCit (Massive Open Online Courses) ovat nyt olleet parisen vuotta tarjolla ja herättäneet monenlaisia intohimoja. Joidenkin mielestä ne avaavat koulutusmahdollisuuksia
kaikille, joilla ei siihen aiemmin ole ollut mahdollisuutta. Toisten mielestä ne ovat pedagoginen taka-askel puhuvine päineen ja rasti ruutuun kokeineen. Analyysit MOOCien käyttäjistä osoittavat, että ainakin toistaiseksi niitä käyttävät eniten suhteellisen hyvin koulutetut ihmiset, joten ainakaan vielä ne eivät tavoita kaikkia opinhaluisia. Pedagogiikan osalta on hyvä muistaa, että olemme vasta laajojen online-kurssien alkumetreillä ja tulemme jatkossa näkemään entistä monipuolisempia, yhteisöllisempiä ja vuorovaikutteisempia
kursseja. Tärkeää onkin nyt tutkia millaiset pedagogis-tekniset ratkaisut tukevat kunkin oppijan yksilöllistä oppimisprosessia.
kaikille, joilla ei siihen aiemmin ole ollut mahdollisuutta. Toisten mielestä ne ovat pedagoginen taka-askel puhuvine päineen ja rasti ruutuun kokeineen. Analyysit MOOCien käyttäjistä osoittavat, että ainakin toistaiseksi niitä käyttävät eniten suhteellisen hyvin koulutetut ihmiset, joten ainakaan vielä ne eivät tavoita kaikkia opinhaluisia. Pedagogiikan osalta on hyvä muistaa, että olemme vasta laajojen online-kurssien alkumetreillä ja tulemme jatkossa näkemään entistä monipuolisempia, yhteisöllisempiä ja vuorovaikutteisempia
kursseja. Tärkeää onkin nyt tutkia millaiset pedagogis-tekniset ratkaisut tukevat kunkin oppijan yksilöllistä oppimisprosessia.