Alanvaihtajien kokemuksia alanvaihtoprosessista
Korvenoja, Emmi (2014)
Korvenoja, Emmi
2014
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-08-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408282087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408282087
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää alanvaihtajien kokemuksia alanvaihtoprosessista. Tutkimuksen tarkoituksena on alanvaihtajien kokemusten ja alanvaihtoprosessin näkyväksi tekeminen, sekä tehdä vähän tutkitusta aiheesta tutkimus, josta voisi mahdollisesti olla apua myös alanvaihtoa miettiville ihmisille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuudesta eri osa-alueesta, jossa käsittelen työelämän muutosta, ammatti-identiteettiä, uraa ja työkykyä, aikuista oppijana, ammatillista aikuiskoulusta, aikuista opiskelijana sekä aiempia tutkimuksia alanvaihtoon liittyen. Tutkimuksen lähtökohtana on työelämän muutos ja sen luomat vaikutukset ammatti-identiteettiin, uraan ja työkykyyn, jotka ovat olennaisesti yhteydessä alanvaihtamisen yleistymiseen. Koska opiskelu on tässä tutkimuksessa olennainen osa alanvaihtoprosessia kuvaan myös ammatillista aikuiskoulutusta sekä aikuista oppijana. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu osana aiempien alanvaihtoon liittyvien tutkimusten esittely.
Tutkin alanvaihtoprosessia seitsemän alaa vaihtaneen henkilön kokemusten kautta. Kaikki alanvaihtajat olivat osallistuneen alanvaihtokurssille TE- toimiston kautta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tiedonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu yksilöhaastatteluina. Tutkimukseni on myös tapaustutkimus, jossa tutkin yksittäisten alanvaihtajien kokemuksia heitä yhdistävästä alanvaihtoprosessista. Tutkimuksen analyysitapana oli teemoittelu, joka tapahtui teemahaastattelujen teemojen perusteella. Teemoittelulla kokemuksia alanvaihtoprosessista jäsennettiin teemojen avulla, ja pyrittiin kuvaamaan alanvaihtoprosessia kronologisessa järjestyksessä. Teemat tulivat teemahaastattelun teemoista, ja ne olivat: entinen ala, päätös alanvaihdosta, alanvaihtokurssi, opiskelu ja uusi ala.
Alanvaihtajat jakautuivat kahteen ryhmään siinä mielessä että toiset heistä olivat itse irtisanoutuneet työstään ja toiset tulleet irtisanotuiksi. Kaikilla oli elämässä jonkinlainen tarve muutokseen, ja jonkinlainen tyytymättömyys edelliseen työhönsä. Alanvaihtajia yhdisti myös rohkeus ja luotto tulevaisuuteen. Alanvaihtokurssi koettiin myös erittäin tärkeäksi alanvaihtoprosessin vauhdittaja, josta sai joko varmistusta päätökselleen alanvaihdosta ja tärkeää vertaistukea ja ohjausta. Myös lähipiirin tuki oli tärkeä tekijä alanvaihtajilla niin päätöksessä kuin opiskeluaikanakin. Opiskelun kaikki alanvaihtajat kokivat mieluisana ja motivoivana, ja tärkeinä motivaation tekijöinä oli aito kiinnostus uuteen alaan sekä usko hyvään työllisyyteen. Alanvaihtajat kokivat että vaihto uudelle alalle oli oikea päätös ja kokivat sen vaikuttaneen positiivisesti työhyvinvointiinsa. alanvaihtaminen, työelämän muutos, ammatillinen aikuiskoulutus, ammatti-identiteetti, alanvaihtoprosessi
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuudesta eri osa-alueesta, jossa käsittelen työelämän muutosta, ammatti-identiteettiä, uraa ja työkykyä, aikuista oppijana, ammatillista aikuiskoulusta, aikuista opiskelijana sekä aiempia tutkimuksia alanvaihtoon liittyen. Tutkimuksen lähtökohtana on työelämän muutos ja sen luomat vaikutukset ammatti-identiteettiin, uraan ja työkykyyn, jotka ovat olennaisesti yhteydessä alanvaihtamisen yleistymiseen. Koska opiskelu on tässä tutkimuksessa olennainen osa alanvaihtoprosessia kuvaan myös ammatillista aikuiskoulutusta sekä aikuista oppijana. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu osana aiempien alanvaihtoon liittyvien tutkimusten esittely.
Tutkin alanvaihtoprosessia seitsemän alaa vaihtaneen henkilön kokemusten kautta. Kaikki alanvaihtajat olivat osallistuneen alanvaihtokurssille TE- toimiston kautta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tiedonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu yksilöhaastatteluina. Tutkimukseni on myös tapaustutkimus, jossa tutkin yksittäisten alanvaihtajien kokemuksia heitä yhdistävästä alanvaihtoprosessista. Tutkimuksen analyysitapana oli teemoittelu, joka tapahtui teemahaastattelujen teemojen perusteella. Teemoittelulla kokemuksia alanvaihtoprosessista jäsennettiin teemojen avulla, ja pyrittiin kuvaamaan alanvaihtoprosessia kronologisessa järjestyksessä. Teemat tulivat teemahaastattelun teemoista, ja ne olivat: entinen ala, päätös alanvaihdosta, alanvaihtokurssi, opiskelu ja uusi ala.
Alanvaihtajat jakautuivat kahteen ryhmään siinä mielessä että toiset heistä olivat itse irtisanoutuneet työstään ja toiset tulleet irtisanotuiksi. Kaikilla oli elämässä jonkinlainen tarve muutokseen, ja jonkinlainen tyytymättömyys edelliseen työhönsä. Alanvaihtajia yhdisti myös rohkeus ja luotto tulevaisuuteen. Alanvaihtokurssi koettiin myös erittäin tärkeäksi alanvaihtoprosessin vauhdittaja, josta sai joko varmistusta päätökselleen alanvaihdosta ja tärkeää vertaistukea ja ohjausta. Myös lähipiirin tuki oli tärkeä tekijä alanvaihtajilla niin päätöksessä kuin opiskeluaikanakin. Opiskelun kaikki alanvaihtajat kokivat mieluisana ja motivoivana, ja tärkeinä motivaation tekijöinä oli aito kiinnostus uuteen alaan sekä usko hyvään työllisyyteen. Alanvaihtajat kokivat että vaihto uudelle alalle oli oikea päätös ja kokivat sen vaikuttaneen positiivisesti työhyvinvointiinsa. alanvaihtaminen, työelämän muutos, ammatillinen aikuiskoulutus, ammatti-identiteetti, alanvaihtoprosessi