Onnelliset kohtaa Yliopiston opettajien ja opiskelijoiden myönteiset opetus- ja opiskelukokemukset
Isoaho, Teresa (2014)
Isoaho, Teresa
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408222077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408222077
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan yliopiston opettajien ja opiskelijoiden myönteisiä opetus- ja opiskelukokemuksia. Tavoitteena on selvittää, miten opettajat ja opiskelijat kuvaavat merkityksellisiä, myönteisiä tunteita herättäneitä opetus- ja opiskelutilanteita ja -prosesseja. Tutkimuksessa pyritään löytämään seikkoja, jotka tuottavat ja ylläpitävät yliopistossa työskentelevien ja opiskelevien työ- ja opiskeluhyvinvointia. Tutkimuksessa selvitetään, mitä yliopiston opettajien ja opiskelijoiden kuvaukset myönteisiä tunteita herättäneistä opiskelutilanteista ja -prosesseista kertovat nykypäivän yliopistosta työ- ja opiskeluympäristönä. Tutkittavaa ilmiötä tarkastellaan yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Tausta-ajatuksena on, että yliopisto on tiedeyhteisö ja yhteisöllinen työ- ja opiskelu-ympäristö, jonka jäseniä opettajat ja opiskelijat ovat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat yliopiston olemuksen määrittely ja yliopiston kohtaamien muutosten historiallinen tarkastelu, yliopistoyhteisön ja yhteisöllisen työ- ja opiskeluympäristön ominaisuuksien tarkastelu sekä yksilöiden työ- ja opiskeluhyvinvointia kuvaavien mallien ja teorioiden esittely. Teoreettisessa viitekehyksessä pyritään taustoittamaan yliopiston asemaa yhteiskunnassa sekä kuvaamaan yhteiskunnan lainalaisuuksien ehdoilla toimivan nyky-yliopiston ominaispiirteitä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä analysoitiin 27 opetushenkilöstön edustajan ja 23 opiskelijan teemahaastattelut. Haastateltavat ovat Tampereen yliopistosta ja haastattelut on toteutettu osana Tampereen yliopiston koordinoimaa Campus Conexus -tutkimusprojektia. Haastatteluaineistosta analyysin kohteeksi valittiin yksi teema tai kysymys: minkälaisten opetus- tai opiskelukokemusten jälkeen opettajat ja opiskelijat ovat onnellisia.
Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja analyysi eteni kahden analyysisyklin kautta. Ensimmäisellä analyysikierroksella aineistoa luokiteltiin aineistolähtöisesti ja tuloksena oli kuusi luokkaa, joista kolme kuvaa opettajien kokemuksia ja kolme opiskelijoiden kokemuksia. Toisella analyysikierroksella aineistoa teemoiteltiin teoriaohjaavasti ja tuloksena oli viisi teemaa, jotka kuvaavat opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia myönteisiä tunteita herättäneistä opetus- ja opiskelutilanteista ja -prosesseista.
Tutkimuksen keskeisin tulos on, että opetus- ja opiskelutilanteissa yliopiston opettajissa ja opiskelijoissa myönteisiä tunteita herättävät tunteet ja tunnelmat, opintojen organisointi, oppiminen, oivaltaminen ja ymmärtäminen, tavoitteiden saavuttaminen ja haasteiden voittaminen sekä ihmissuhteet ja vuorovaikutus. Tutkimustulokset osoittavat, että nyky-yliopistossa arvostetaan perinteisen sivistysyliopiston ideaalien tutkimuksen, opetuksen ja akateemisen vapauden yhteyttä ja toteuttamista.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat yliopiston olemuksen määrittely ja yliopiston kohtaamien muutosten historiallinen tarkastelu, yliopistoyhteisön ja yhteisöllisen työ- ja opiskeluympäristön ominaisuuksien tarkastelu sekä yksilöiden työ- ja opiskeluhyvinvointia kuvaavien mallien ja teorioiden esittely. Teoreettisessa viitekehyksessä pyritään taustoittamaan yliopiston asemaa yhteiskunnassa sekä kuvaamaan yhteiskunnan lainalaisuuksien ehdoilla toimivan nyky-yliopiston ominaispiirteitä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä analysoitiin 27 opetushenkilöstön edustajan ja 23 opiskelijan teemahaastattelut. Haastateltavat ovat Tampereen yliopistosta ja haastattelut on toteutettu osana Tampereen yliopiston koordinoimaa Campus Conexus -tutkimusprojektia. Haastatteluaineistosta analyysin kohteeksi valittiin yksi teema tai kysymys: minkälaisten opetus- tai opiskelukokemusten jälkeen opettajat ja opiskelijat ovat onnellisia.
Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja analyysi eteni kahden analyysisyklin kautta. Ensimmäisellä analyysikierroksella aineistoa luokiteltiin aineistolähtöisesti ja tuloksena oli kuusi luokkaa, joista kolme kuvaa opettajien kokemuksia ja kolme opiskelijoiden kokemuksia. Toisella analyysikierroksella aineistoa teemoiteltiin teoriaohjaavasti ja tuloksena oli viisi teemaa, jotka kuvaavat opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia myönteisiä tunteita herättäneistä opetus- ja opiskelutilanteista ja -prosesseista.
Tutkimuksen keskeisin tulos on, että opetus- ja opiskelutilanteissa yliopiston opettajissa ja opiskelijoissa myönteisiä tunteita herättävät tunteet ja tunnelmat, opintojen organisointi, oppiminen, oivaltaminen ja ymmärtäminen, tavoitteiden saavuttaminen ja haasteiden voittaminen sekä ihmissuhteet ja vuorovaikutus. Tutkimustulokset osoittavat, että nyky-yliopistossa arvostetaan perinteisen sivistysyliopiston ideaalien tutkimuksen, opetuksen ja akateemisen vapauden yhteyttä ja toteuttamista.