Tutkimus yliopisto-opiskelijoiden finanssilukutaidosta
Honkonen, Hanna (2014)
Honkonen, Hanna
2014
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408222074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408222074
Tiivistelmä
Kuluttajien hyvä finanssilukutaito on merkittävä asia jokaisen talouden toimijan näkökulmasta. Se on merkittävä taito yksittäisen kuluttajan näkökulmasta, jonka on tehtävä omaa taloudellista hyvinvointiaan edistäviä päätöksiä. Se on myös taito, jonka vaikutukset ulottuvat yksittäistä kuluttajaa paljon laajemmalle - koko yhteiskuntaan ja talouteen. Viime vuosina finanssilukutaidon merkitys on noussut keskustelun kohteeksi niin finanssialalla ja mediassa kuin viranomaisten taholla. Huolestuneisuutta on herättänyt kuluttajien puutteellinen tietoisuus finanssituotteista ja konsepteista. Useiden tutkimusten mukaan kuluttajilla ei ole tarvittavia tietoja parhaiten omaa hyvinvointiaan edistävien taloudellisten päätöksien tekoon.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Tampereen Yliopiston opiskelijoiden finanssilukutaitoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida opiskelijoiden taloudellista käyttäytymistä, tietämystä ja ymmärrystä taloudellisista asioista sekä asennetta taloudellisia asioita kohtaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti, miten yliopistossa opiskeleminen vaikuttaa finanssilukutaidon tasoon ja onko eri opiskelualojen opiskelijoiden välillä eroavaisuuksia finanssilukutaidossa. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin, miten vakuutusasioiden osaamista voidaan mitata.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin survey-kyselynä Tampereen Yliopiston ensimmäisen vuoden ja viidennen vuoden opiskelijoille. Opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake täytettäväksi, jonka tulokset analysoitiin käyttämällä tilastollisia menetelmiä. Kyselyä varten tutkittiin aiempien tutkimusten tapoja mitata vakuutusosaamista, jonka kautta saatiin osaksi survey-kyselyä muodostettua vakuutusasioiden osaamista mittaava osio.
Tutkimuksen tulosten mukaan yliopisto-opiskelijat olivat hyvin kyvykkäitä toisilla finanssilukutaidon osa-alueilla ja toisilla osa-alueilla heidän taitonsa oli heikommat. Yliopisto-opiskelijat tunnistivat hyvin eri finanssituotteet ja harkitsivat eri tuotteita ennen ostopäätöksen tekoa. He budjetoivat talouttaan tuloihin ja menoihin, mutta eivät kuitenkaan aina olleet tietoisia omasta taloudellisesta tilanteestaan. Yliopisto-opiskelijat suhtautuivat myönteisesti säästämiseen, mutta suurimmalla osalla vastaajista ei ollut pitkän ajan taloudellisia tavoitteita tai suunnitelmia taloutensa varalle. Huolestuttavaa oli opiskelijoiden huoleton käyttäytyminen raha-asioiden suhteen.
Yliopisto-opiskelijoiden tietämys talouden peruskäsitteistä oli hyvällä tasolla ja heistä suurin osa osasi suorittaa yksinkertaisia taloudellisia laskutoimenpiteitä. He pitivät vakuutuksia tärkeinä, mutta yleisesti vakuutustuotteiden ymmärtäminen koettiin hankalana. Opiskelijat kuitenkin tunnistivat eri vakuutustuotteet hyvin. Tutkimuksen tuloksissa oli huomattavissa eroja eri opiskelualojen opiskelijoiden finanssilukutaidon tason välillä. Tutkimuksen tuloksien perusteella ei kuitenkaan voida väittää, että yliopisto-opiskelu vaikuttaisi finanssilukutaitoon.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Tampereen Yliopiston opiskelijoiden finanssilukutaitoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida opiskelijoiden taloudellista käyttäytymistä, tietämystä ja ymmärrystä taloudellisista asioista sekä asennetta taloudellisia asioita kohtaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti, miten yliopistossa opiskeleminen vaikuttaa finanssilukutaidon tasoon ja onko eri opiskelualojen opiskelijoiden välillä eroavaisuuksia finanssilukutaidossa. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin, miten vakuutusasioiden osaamista voidaan mitata.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin survey-kyselynä Tampereen Yliopiston ensimmäisen vuoden ja viidennen vuoden opiskelijoille. Opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake täytettäväksi, jonka tulokset analysoitiin käyttämällä tilastollisia menetelmiä. Kyselyä varten tutkittiin aiempien tutkimusten tapoja mitata vakuutusosaamista, jonka kautta saatiin osaksi survey-kyselyä muodostettua vakuutusasioiden osaamista mittaava osio.
Tutkimuksen tulosten mukaan yliopisto-opiskelijat olivat hyvin kyvykkäitä toisilla finanssilukutaidon osa-alueilla ja toisilla osa-alueilla heidän taitonsa oli heikommat. Yliopisto-opiskelijat tunnistivat hyvin eri finanssituotteet ja harkitsivat eri tuotteita ennen ostopäätöksen tekoa. He budjetoivat talouttaan tuloihin ja menoihin, mutta eivät kuitenkaan aina olleet tietoisia omasta taloudellisesta tilanteestaan. Yliopisto-opiskelijat suhtautuivat myönteisesti säästämiseen, mutta suurimmalla osalla vastaajista ei ollut pitkän ajan taloudellisia tavoitteita tai suunnitelmia taloutensa varalle. Huolestuttavaa oli opiskelijoiden huoleton käyttäytyminen raha-asioiden suhteen.
Yliopisto-opiskelijoiden tietämys talouden peruskäsitteistä oli hyvällä tasolla ja heistä suurin osa osasi suorittaa yksinkertaisia taloudellisia laskutoimenpiteitä. He pitivät vakuutuksia tärkeinä, mutta yleisesti vakuutustuotteiden ymmärtäminen koettiin hankalana. Opiskelijat kuitenkin tunnistivat eri vakuutustuotteet hyvin. Tutkimuksen tuloksissa oli huomattavissa eroja eri opiskelualojen opiskelijoiden finanssilukutaidon tason välillä. Tutkimuksen tuloksien perusteella ei kuitenkaan voida väittää, että yliopisto-opiskelu vaikuttaisi finanssilukutaitoon.