Verkkoanalytiikan hyödyntäminen käyttäjälähtöisessä verkkopalvelukehityksessä
Oldenburg, Jenna-Riia (2014)
Oldenburg, Jenna-Riia
2014
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408202053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408202053
Tiivistelmä
Yritykset tarjoavat palveluitaan yhä enemmän myös verkossa tai kokonaan web- pohjaisesti. Palvelujen siirtyessä verkkoon, verkkopalvelujen käyttäjälähtöisen tuotekehityksen rooli kasvaa. Kilpailun kiristyessä käytettävyydestä ja käyttäjien tarpeisiin reagoinnista tulee kilpailutekijä. 2000 luvulla ohjelmistokehityksessä lopullisesti läpi lyönet ketterät menetelmät tarjoavat työkaluja nopeaan reagointiin, mutta toimivatko perinteiset käytätettävyystutkimuksen menetelmät riittävän hyvin tämän päivän palvelukehityksessä?
Verkkoanalytiikkatyökaluja on käytetty verkkomarkkinoinnin ja palvelumuotoilun väli- neenä jo useita vuosia ja erilaisia työkaluja on saatavilla runsaasti. Tämän työn tavoit- teena oli selvittää, millaista tietoa verkkoanalytiikka voi tarjota verkkopalvelun ohjelmistokehityksen päivittäisiin kysymyksiin. Voisiko verkkoanalytiikka nopeuttaa pää- töksentekoa tarvittaessa tai tuoda käyttäjistä esiin näkökulmia, joita perinteisin käyttäjätutkimuksen keinoin ei löydetä?
Työssä tutkittiin verkkoanalytiikan käyttöä Alma Median Etuovi.com verkkopalvelussa. Kaksivaiheisen tutkimuksen vertailevan tutkimuksen osiossa selvi- tettiin, kuinka hyvin käyttäjien käyttäjätutkimuksessa tärkeiksi priorisoivat asiat vastaa- vat käyttäjien aidosti käyttämiä toimintoja. Selvityksen pohjalta kartoitettiin muiden verkkopalveluiden tapaa käyttää verkkoanalytiikkaa, tavoitteena muodostaa selkeä näkemys siitä millaisia päätöksiä päivittäisessä verkkopalvelukehityksessä voisi tehdä perustuen käyttäjäanalytiikkaan.
Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että verkkoanalytiikan hyödyntäminen suoraan ohjelmistokehityksessä ei ole ainakaan pienessä otoksessa kovin yleistä tai täysimittaista. Palveluja kehitetään kokemuksella ja analytiikalla on edelleen vahva roolinsa palvelumuotoilun apuna. Haastatteluista kävi selväksi myös analytiikkakirjallisuudessakin esiin noussut merkitys työkalujen ja prosessien palvelukohtaisen räätälöinnin tärkeydestä.
Tutkimuksen yhteydessä tehdyt kokeet Google Analyticsillä kuitenkin näyttivät analytiikalla olevan potentiaalia esimerkiksi kehityksellekin tärkeiden segmenttien, kuten käyttäjien laitekantojen määrittelyssä.
Verkkoanalytiikkatyökaluja on käytetty verkkomarkkinoinnin ja palvelumuotoilun väli- neenä jo useita vuosia ja erilaisia työkaluja on saatavilla runsaasti. Tämän työn tavoit- teena oli selvittää, millaista tietoa verkkoanalytiikka voi tarjota verkkopalvelun ohjelmistokehityksen päivittäisiin kysymyksiin. Voisiko verkkoanalytiikka nopeuttaa pää- töksentekoa tarvittaessa tai tuoda käyttäjistä esiin näkökulmia, joita perinteisin käyttäjätutkimuksen keinoin ei löydetä?
Työssä tutkittiin verkkoanalytiikan käyttöä Alma Median Etuovi.com verkkopalvelussa. Kaksivaiheisen tutkimuksen vertailevan tutkimuksen osiossa selvi- tettiin, kuinka hyvin käyttäjien käyttäjätutkimuksessa tärkeiksi priorisoivat asiat vastaa- vat käyttäjien aidosti käyttämiä toimintoja. Selvityksen pohjalta kartoitettiin muiden verkkopalveluiden tapaa käyttää verkkoanalytiikkaa, tavoitteena muodostaa selkeä näkemys siitä millaisia päätöksiä päivittäisessä verkkopalvelukehityksessä voisi tehdä perustuen käyttäjäanalytiikkaan.
Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että verkkoanalytiikan hyödyntäminen suoraan ohjelmistokehityksessä ei ole ainakaan pienessä otoksessa kovin yleistä tai täysimittaista. Palveluja kehitetään kokemuksella ja analytiikalla on edelleen vahva roolinsa palvelumuotoilun apuna. Haastatteluista kävi selväksi myös analytiikkakirjallisuudessakin esiin noussut merkitys työkalujen ja prosessien palvelukohtaisen räätälöinnin tärkeydestä.
Tutkimuksen yhteydessä tehdyt kokeet Google Analyticsillä kuitenkin näyttivät analytiikalla olevan potentiaalia esimerkiksi kehityksellekin tärkeiden segmenttien, kuten käyttäjien laitekantojen määrittelyssä.