Auditiivisen oppimisen mahdollisuudet käyttötuessa
Salokangas, Antero (2014)
Salokangas, Antero
2014
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408202049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408202049
Tiivistelmä
Tutkielmassa on kuvattu esitutkimus auditiivisen oppimisen tarpeista ja mahdollisuuksista suomalaisessa tietoliikennealan yrityksessä. Tutkimuksen kohteena oli tämän yrityksen tietoteknisten palveluiden käyttötuki ja sen toimintaympäristö. Erityisesti tarkasteluun otettiin uusien työntekijöiden ensimmäisten viikkojen asiakaspuhelut toimintaympäristössä, joka on tuotteidensa ja palveluidensa osalta jatkuvassa muutoksessa. Tavoitteena oli selvittää sitä, miten uusien työntekijöiden epämuodollista oppimista voitaisiin tukea ja parantaa äänipohjaisen aineiston käytöllä osana koulutustarjontaa. Lisäksi pohdittiin sitä, miten järjestelmän avulla voitaisiin tukea omakohtaista reflektointia ja oppimista hankalaksi koetuissa tilanteissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat yrityksessä keväällä 2014 aloittaneet uudet työntekijät. Tutkimuksessa tarkastellaan koko käyttötuen toimintaympäristöä, jolloin kohderyhmän kautta haettiin epäsuorasti myös palautetta saadusta koulutuksesta ja yhteistyöstä kouluttajien kanssa. Viitekehyksenä käytettiin toiminnan teoriaa, jonka käsitteistä hyödynnettiin erityisesti toimintajärjestelmämallia ja laajenevaa oppimista.
Aineistonkeruu toteutettiin suorittamalla ensiksi yksilöhaastatteluita, joiden pohjalta toteutettiin neljä eri fokusryhmähaastattelua. Yksilöhaastatteluista kerätyn aineiston ja työkokemukseni pohjalta suunnittelin kaksi erillistä järjestelmäehdotelmaa, joiden soveltuvuutta kartoitettiin ryhmähaastatteluissa.
Tutkimuksen perusteella auditiivisen aineiston hyödyntäminen epämuodollisessa oppimisessa tuo sellaista lisäarvoa, jota pelkkä muodollinen koulutus ei mahdollista. Nykyinen oppimisen tarve on dynaamisen toimintaympäristön vuoksi suuri, mistä seuraa se, että itsenäinen opiskelu korostuu. Tähän asti pitkälti kirjoitetussa muodossa oleva tieto ei tämän tutkimuksen mukaan täysin riitä kattamaan uusien työntekijöiden tiedontarvetta. Tutkielman tulosten perusteella nähdään auditiivisen aineiston käyttö tulevaisuudessa mahdollisuutena, jota ei tulisi hukata.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat yrityksessä keväällä 2014 aloittaneet uudet työntekijät. Tutkimuksessa tarkastellaan koko käyttötuen toimintaympäristöä, jolloin kohderyhmän kautta haettiin epäsuorasti myös palautetta saadusta koulutuksesta ja yhteistyöstä kouluttajien kanssa. Viitekehyksenä käytettiin toiminnan teoriaa, jonka käsitteistä hyödynnettiin erityisesti toimintajärjestelmämallia ja laajenevaa oppimista.
Aineistonkeruu toteutettiin suorittamalla ensiksi yksilöhaastatteluita, joiden pohjalta toteutettiin neljä eri fokusryhmähaastattelua. Yksilöhaastatteluista kerätyn aineiston ja työkokemukseni pohjalta suunnittelin kaksi erillistä järjestelmäehdotelmaa, joiden soveltuvuutta kartoitettiin ryhmähaastatteluissa.
Tutkimuksen perusteella auditiivisen aineiston hyödyntäminen epämuodollisessa oppimisessa tuo sellaista lisäarvoa, jota pelkkä muodollinen koulutus ei mahdollista. Nykyinen oppimisen tarve on dynaamisen toimintaympäristön vuoksi suuri, mistä seuraa se, että itsenäinen opiskelu korostuu. Tähän asti pitkälti kirjoitetussa muodossa oleva tieto ei tämän tutkimuksen mukaan täysin riitä kattamaan uusien työntekijöiden tiedontarvetta. Tutkielman tulosten perusteella nähdään auditiivisen aineiston käyttö tulevaisuudessa mahdollisuutena, jota ei tulisi hukata.