Tekoäly ja go-peli
Korhonen, Hanne (2014)
Korhonen, Hanne
2014
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408062029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408062029
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen, kuinka kiinalaista go-peliä voidaan pelata tietokoneella käyttäen erilaisia tekoälytekniikoita. Go-pelissä on suuri haarautumiskerroin eli pelitilanteissa on useimmiten mahdollista tehdä lukuisia eri siirtoja. Tämän aiheuttamat ongelmat ovat yksi syy siihen, että go-peliä pelaavat ohjelmat ovat vielä paljon huonompia kuin parhaat ihmispelaajat. Esittelen tutkielmassa muutamia tekniikoita, kuten Monte Carlo -puuhaku, joilla on päästy tämän hetken parhaisiin go-peliä pelaaviin tietokoneohjelmiin. Lisäksi käsittelen tekniikoita, joita on lisätty Monte Carlo -puuhakuun, jotta puuhakua saataisiin tehostettua toimimaan paremmin.