Verkkokaupan tuottama arvo yritykselle - haastattelututkimus tukku- ja vähittäiskaupan yrityksissä
Varpenius, Ari (2014)
Varpenius, Ari
2014
Tietojenkäsittelyopin maisteriopinnot - Master's Programme in Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407091997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407091997
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää hyötyjä, joita yritys saa ottaessaan verkkokaupan perinteisen liiketoimintansa tueksi. Tavoitteena oli myös tutkia sitä, kuinka kokeneempi toimija, jolla on käytössään useita kanavia (kuten kivijalka-, verkko-, mobiili- tai muu palvelukanava) käyttää rinnakkaisia kanavia ja kuinka pääsääntöisesti verkossa liiketoimintaa tekevä yritys painottaa arvontuottamista. Näiden lisäksi selvitettiin, onko verkkokaupan avulla saatu uusia liiketoimintamahdollisuuksia, onko verkkokauppa tuottanut kilpailuetua verrattuna toimialan muihin kilpailijoihin ja onko verkkokaupan avulla saatu muita hyötyjä yritykselle. Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimus suoritettiin teemahaastattelujen avulla. Lopulliseen otokseen valikoitui viisi henkilöä neljästä eri yrityksestä, kahdesta tukkukaupan ja kahdesta vähittäiskaupan yrityksestä. Teemahaastattelun teemoja oli yksitoista ja keskeisimmät teemat olivat hankintaprosessi, monikanavaisuus ja verkkokaupan tuottamat hyödyt yritykselle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset saavat verkkokaupan avulla monipuolisia hyötyjä. Saadut hyödyt riippuivat yrityksen verkkokauppastrategiasta, toimialasta ja siitä, miten yritys on tuonut verkkokaupan osaksi omaa liiketoimintaansa. Tutkimustulokset osoittivat myös, että saman toimialan toimija voi kokea jonkin yksittäisen hyödyn arvon merkittävästi suuremmaksi, mikäli se on tärkeä osa omaa verkkokauppastrategiaa.
Tutkimuksessa syntynyttä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi siinä vaiheessa, kun yritys pohtii verkkokauppahankkeeseen lähtemistä. Tutkimus tarjoaa myös mielenkiintoisen mahdollisuuden jatkotutkimukseen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset saavat verkkokaupan avulla monipuolisia hyötyjä. Saadut hyödyt riippuivat yrityksen verkkokauppastrategiasta, toimialasta ja siitä, miten yritys on tuonut verkkokaupan osaksi omaa liiketoimintaansa. Tutkimustulokset osoittivat myös, että saman toimialan toimija voi kokea jonkin yksittäisen hyödyn arvon merkittävästi suuremmaksi, mikäli se on tärkeä osa omaa verkkokauppastrategiaa.
Tutkimuksessa syntynyttä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi siinä vaiheessa, kun yritys pohtii verkkokauppahankkeeseen lähtemistä. Tutkimus tarjoaa myös mielenkiintoisen mahdollisuuden jatkotutkimukseen.