Tunnediskurssit opettajien kohtaamissa työrauhaongelmatilanteissa opettajien työhyvinvoinnin ja modernin koulun kontekstissa
Kaartti, Niina (2014)
Kaartti, Niina
2014
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407081962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407081962
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen luokan- ja aineenopettajien kuvaamia työrauhaongelmatilanteita ja näiden tilanteiden herättämiä tunteita opettajissa. Sosiaalista konstruktionismia teoreettisena viitekehyksenä käyttäen tutkimukseni tavoitteena on tehdä näkyväksi työrauhaongelmia kuvaavaa tunnepuhetta ja tätä kautta konstruoida ilmiöön liittyvää tunnetietoa. Tutkimusaineisto koostui kymmenen opettajan laatimista työrauhaongelmatilanteiden kuvauksista, joiden tunnediskursiivista kenttää peilaan artikkelimuotoisessa pro gradussani opettajien työssä jaksamiseen, ammatilliseen kehittymiseen sekä modernin koulun työrauhan ylläpitotapoihin.
Aineistosta havaittu tunnepuhe osoittautui negatiivispainotteiseksi. Tutkimusaineiston perusteella työrauhaongelmat haastavat opettajan työn mielekkyyttä ja ammatillista identiteettiä. Tutkimustulokset herättävätkin pohtimaan, mitä tunteiden negatiivisuus kertoo työrauhaongelmista ja niiden ratkaisusta modernin koulun kontekstissa ja toisaalta millaisia reflektiivisiä käytäntöjä tulisi vahvistaa ja tukea koulussa ja opettajankoulutuksessa professionaalisen kasvun ja työssä jaksamisen edistämiseksi.
Aineistosta havaittu tunnepuhe osoittautui negatiivispainotteiseksi. Tutkimusaineiston perusteella työrauhaongelmat haastavat opettajan työn mielekkyyttä ja ammatillista identiteettiä. Tutkimustulokset herättävätkin pohtimaan, mitä tunteiden negatiivisuus kertoo työrauhaongelmista ja niiden ratkaisusta modernin koulun kontekstissa ja toisaalta millaisia reflektiivisiä käytäntöjä tulisi vahvistaa ja tukea koulussa ja opettajankoulutuksessa professionaalisen kasvun ja työssä jaksamisen edistämiseksi.