Valmentavan johtamisen juurruttaminen pankkiorganisaatioon
Ollila, Annika (2014)
Ollila, Annika
2014
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407011946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407011946
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee valmentavan johtamisen juurruttamista pankkiorganisaatiossa. Valmentava johtaminen on syntynyt coachingista. Coachingissa valmentaja on usein organisaation ulkopuolinen henkilö, joka tulee valmentamaan yksilölähtöisesti valmennettavaa, usein johtotasolla työskentelevää henkilöä. Tässä tutkimuksessa valmentava johtaminen nähdään organisaation sisäiseksi johtamistyyliksi, jossa valmentaja on esimies ja valmennettava on alainen. Valmentavan johtamisen tavoitteena on alaisen ammatillisen potentiaalin maksimoiminen ja sitä kautta organisaation parempi menestyminen.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää entistä syvällisemmin valmentavaa johtamista sekä edesauttaa valmentavan johtamisen juurtumista pankkiorganisaatiossa kolmesta eri näkökulmasta – organisaation, esimiehen ja alaisen. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan näiden näkökulmien edellytyksiä valmentavan johtamisen toteutumiselle ja luoda niiden pohjalta benchmarking-työkalu valmentavan johtamisen juurruttamisesta pankkiorganisaatioihin, joissa valmentava johtaminen ei ole vielä käytössä.
Tavoite pyritään saavuttamaan sekä aikaisemman kirjallisuuden pohjalta että tutkimuksen empiirisen osuuden avulla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan pankkiorganisaatiota, jossa valmentavaa johtamista on toteutettu onnistuneesti jo viiden vuoden ajan. Tutkimuskysymyksiin vastataan siis aikaisempien tutkimuksien ja kohdeorganisaation hyvien käytäntöjen ja kokemusten avulla. Tutkimus toteutetaan teemahaastatteluilla, joissa haastatellaan kolmesta konttorista yhtä esimiestä ja yhtä toimihenkilöä sekä esimiesten esimiestä, pankinjohtajaa. Haastatteluista syntyvä aineisto analysoidaan teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa löydetään organisaation, esimiehen ja alaisen merkittäviä edellytyksiä valmentavan johtamisen toteutumiselle. Usein kiinnostus valmentavassa johtamisessa on kohdistettu esimiestyöskentelyyn, mutta nyt tuodaan esiin myös organisaation ja alaisen vaikutus johtamistyylin toteutumiselle. Benchmarking-työkalun avulla pankkiorganisaatiot voivat edesauttaa valmentavan johtamisen juurruttamista ja valmentavan johtamiskulttuurin luomista organisaation, esimiesten ja alaisen näkökulmasta neljässä eri vaiheessa – valmistelu, kick off, implementointi ja seuranta. Näistä vaiheista tärkein on valmistelu, sillä tarkalla suunnittelulla on vaikutusta muiden vaiheiden onnistuneeseen toteutumiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää entistä syvällisemmin valmentavaa johtamista sekä edesauttaa valmentavan johtamisen juurtumista pankkiorganisaatiossa kolmesta eri näkökulmasta – organisaation, esimiehen ja alaisen. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan näiden näkökulmien edellytyksiä valmentavan johtamisen toteutumiselle ja luoda niiden pohjalta benchmarking-työkalu valmentavan johtamisen juurruttamisesta pankkiorganisaatioihin, joissa valmentava johtaminen ei ole vielä käytössä.
Tavoite pyritään saavuttamaan sekä aikaisemman kirjallisuuden pohjalta että tutkimuksen empiirisen osuuden avulla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan pankkiorganisaatiota, jossa valmentavaa johtamista on toteutettu onnistuneesti jo viiden vuoden ajan. Tutkimuskysymyksiin vastataan siis aikaisempien tutkimuksien ja kohdeorganisaation hyvien käytäntöjen ja kokemusten avulla. Tutkimus toteutetaan teemahaastatteluilla, joissa haastatellaan kolmesta konttorista yhtä esimiestä ja yhtä toimihenkilöä sekä esimiesten esimiestä, pankinjohtajaa. Haastatteluista syntyvä aineisto analysoidaan teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa löydetään organisaation, esimiehen ja alaisen merkittäviä edellytyksiä valmentavan johtamisen toteutumiselle. Usein kiinnostus valmentavassa johtamisessa on kohdistettu esimiestyöskentelyyn, mutta nyt tuodaan esiin myös organisaation ja alaisen vaikutus johtamistyylin toteutumiselle. Benchmarking-työkalun avulla pankkiorganisaatiot voivat edesauttaa valmentavan johtamisen juurruttamista ja valmentavan johtamiskulttuurin luomista organisaation, esimiesten ja alaisen näkökulmasta neljässä eri vaiheessa – valmistelu, kick off, implementointi ja seuranta. Näistä vaiheista tärkein on valmistelu, sillä tarkalla suunnittelulla on vaikutusta muiden vaiheiden onnistuneeseen toteutumiseen.