Korkean teknologian B-to-B -tuotteen lanseeraus
Ojanen, Heikki (2014)
Ojanen, Heikki
2014
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407011940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201407011940
Tiivistelmä
Tämä tutkimus perehtyy korkean teknologian tuotteen lanseeraamiseen yritysten välisillä markkinoilla (B2B). Aihetta tutkitaan luomalla kirjallisuuden perusteella käsitys siitä, kuinka lanseeraukset tapahtuvat B2B-markkinoilla, jonka jälkeen kirjallisuutta verrataan kahden korkean teknologian B2B-markkinoilla toimivan yrityksen toteuttamiin tuotelanseerauksiin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja käyttää kuvailevaa tutkimusotetta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään ensin kirjallisuuden perusteella, kuinka lanseeraukset tapahtuvat korkean teknologian B2B-markkinoilla, jonka jälkeen kirjallisuuden pohjalta luodaan runko teemahaastatteluille, joilla hankitaan empiirinen aineisto kahdesta toteutuneesta lanseerauksesta. Tapausyritysten lanseerauksista selvitetään miten ne tapahtuivat ja mitkä tekijät niissä johtivat diffuusion alkamiseen vertaamalla niitä toisiinsa sekä kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella olennaisimmiksi tekijöiksi lanseerauksessa osoittautuivat strategisen sekä taktisen tason päätökset, tuotteen tarjoamat edut, kohdemarkkinat ja diffuusiotekijöiden huomioon ottaminen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja käyttää kuvailevaa tutkimusotetta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään ensin kirjallisuuden perusteella, kuinka lanseeraukset tapahtuvat korkean teknologian B2B-markkinoilla, jonka jälkeen kirjallisuuden pohjalta luodaan runko teemahaastatteluille, joilla hankitaan empiirinen aineisto kahdesta toteutuneesta lanseerauksesta. Tapausyritysten lanseerauksista selvitetään miten ne tapahtuivat ja mitkä tekijät niissä johtivat diffuusion alkamiseen vertaamalla niitä toisiinsa sekä kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella olennaisimmiksi tekijöiksi lanseerauksessa osoittautuivat strategisen sekä taktisen tason päätökset, tuotteen tarjoamat edut, kohdemarkkinat ja diffuusiotekijöiden huomioon ottaminen.