Terveydenhoitajien kokemuksia alakoulun oppilashuoltoryhmän toiminnasta ja omasta tehtävästään ryhmän jäsenenä
Leppänen, Heidi (2014)
Leppänen, Heidi
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406241862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406241862
Tiivistelmä
Oppilashuoltoryhmän toiminta kouluissa on moniammatillista yhteistyötä oppilaan hyvinvoinnin
tukemiseksi. Terveydenhoitaja on keskeinen toimija alakoulun oppilashuoltoryhmässä.
Työntekijöiden näkökulmasta oppilashuoltoryhmän toimintaa on tutkittu vain vähän, eikä aiheesta
ole aikaisempaa tutkimustietoa terveydenhoitajien näkökulmasta katsottuna.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien näkemyksiä alakoulun
oppilashuoltoryhmän toiminnasta ja omasta tehtävästään ryhmän jäsenenä. Tutkimusaineisto
kerättiin haastattelemalla yhden länsisuomalaisen kaupungin alakoulujen terveydenhoitajia.
Aineisto koostui yhdeksän terveydenhoitajan avoimien yksilöhaastattelun vastauksista.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilashuoltoryhmä toimii suunnitelmallisesti oppilaiden
hyvinvoinnin tukijana. Tutkimuksessa havaittiin, että oppilashuoltoryhmän toimivuus vaatii
toiminnan edellytyksiä. Oppilashuoltoryhmän moniammatillisuus koettiin positiivisena ja
työskentelyä tukevana tekijänä. Terveydenhoitajat kokivat oppilashuoltoryhmän olevan tärkeä
tiedonvälityspaikka. Lisääntyneen tiedon ansiosta terveydenhoitajien työ oppilaiden hyvinvoinnin
edistäjinä tehostui. Aineiston tarkastelu osoitti terveydenhoitajien toimivan oppilashuoltoryhmässä
terveydenhuollon asiantuntijoina ja luottamushenkilöinä. Terveydenhoitajat ovat näköalapaikalla
kouluikäisen lapsen arkeen ja heillä on hyvät mahdollisuudet toimia oppilashuoltoryhmässä
oppilaiden hyvinvoinnin edistäjinä.
Tutkimuksen tuottama tieto auttaa ymmärtämään oppilashuoltoryhmän toimintaa terveydenhoitajan
näkökulmasta nykyistä paremmin. Lisäksi tutkimustulokset ovat lisänneet ymmärrystä
terveydenhoitajan tehtävästä oppilashuoltoryhmän jäsenenä. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää oppilashuoltoryhmän toiminnan kehittämisessä. Lisäksi tulosten avulla voidaan kehittää
terveydenhoitajakoulutusta vastaamaan nykyistä paremmin kouluterveydenhuollon haasteisiin.
Public health nurses’ views of a primary school student welfare group operation and their own role as a part of the group
In schools the student welfare group activity is a multi-professional co-operation to support
students’ wellbeing. Public health nurse is an essential operative in primary school student welfare
group. The activity of the group has been studied very little and there is no previous research on the subject from the public health nurses’ point of view.
The purpose of this study was to describe the public health nurses’ views of a primary school
student welfare group operation and nurses’ own role as a part of the group. The research data were
gathered by interviewing public health nurses who work in primary schools in Western Finland.
The data consisted of nine public health nurses’ answers gathered from open individual interviews.
The research data were analyzed by using inductive content analysis.
The research findings indicated that the student welfare group acts systematically as a supporter of
students’ wellbeing. It was also discovered that to operate fluently the student welfare group
requires preconditions. The multi-professionality in the group was regarded as a positive aspect and
a supportive factor in work. The public health nurses experienced that student welfare group is a
significant arena to spread and receive information. Due to increased amount of information the
public health nurses’ work as a promoters of health was intensified. According to research findings
the public health nurses act as a health care professionals and confidantes. Public health nurses have a viewpoint in everyday life of a school-aged child and they have an excellent opportunity to act as a promoters of students’ well-being.
The information produced by this study helps to understand the student welfare group activity better
than before from the public health nurses’ point of view. In addition the results have increased the
understanding of public health nurses’ tasks as a member of a student welfare group. The results of
this study can be utilized in the operational development of a student welfare group. Moreover with
the help of the research findings the public health nurses’ education can be improved to meet the
challenges of a school health care better.
tukemiseksi. Terveydenhoitaja on keskeinen toimija alakoulun oppilashuoltoryhmässä.
Työntekijöiden näkökulmasta oppilashuoltoryhmän toimintaa on tutkittu vain vähän, eikä aiheesta
ole aikaisempaa tutkimustietoa terveydenhoitajien näkökulmasta katsottuna.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien näkemyksiä alakoulun
oppilashuoltoryhmän toiminnasta ja omasta tehtävästään ryhmän jäsenenä. Tutkimusaineisto
kerättiin haastattelemalla yhden länsisuomalaisen kaupungin alakoulujen terveydenhoitajia.
Aineisto koostui yhdeksän terveydenhoitajan avoimien yksilöhaastattelun vastauksista.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilashuoltoryhmä toimii suunnitelmallisesti oppilaiden
hyvinvoinnin tukijana. Tutkimuksessa havaittiin, että oppilashuoltoryhmän toimivuus vaatii
toiminnan edellytyksiä. Oppilashuoltoryhmän moniammatillisuus koettiin positiivisena ja
työskentelyä tukevana tekijänä. Terveydenhoitajat kokivat oppilashuoltoryhmän olevan tärkeä
tiedonvälityspaikka. Lisääntyneen tiedon ansiosta terveydenhoitajien työ oppilaiden hyvinvoinnin
edistäjinä tehostui. Aineiston tarkastelu osoitti terveydenhoitajien toimivan oppilashuoltoryhmässä
terveydenhuollon asiantuntijoina ja luottamushenkilöinä. Terveydenhoitajat ovat näköalapaikalla
kouluikäisen lapsen arkeen ja heillä on hyvät mahdollisuudet toimia oppilashuoltoryhmässä
oppilaiden hyvinvoinnin edistäjinä.
Tutkimuksen tuottama tieto auttaa ymmärtämään oppilashuoltoryhmän toimintaa terveydenhoitajan
näkökulmasta nykyistä paremmin. Lisäksi tutkimustulokset ovat lisänneet ymmärrystä
terveydenhoitajan tehtävästä oppilashuoltoryhmän jäsenenä. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää oppilashuoltoryhmän toiminnan kehittämisessä. Lisäksi tulosten avulla voidaan kehittää
terveydenhoitajakoulutusta vastaamaan nykyistä paremmin kouluterveydenhuollon haasteisiin.
Public health nurses’ views of a primary school student welfare group operation and their own role as a part of the group
In schools the student welfare group activity is a multi-professional co-operation to support
students’ wellbeing. Public health nurse is an essential operative in primary school student welfare
group. The activity of the group has been studied very little and there is no previous research on the subject from the public health nurses’ point of view.
The purpose of this study was to describe the public health nurses’ views of a primary school
student welfare group operation and nurses’ own role as a part of the group. The research data were
gathered by interviewing public health nurses who work in primary schools in Western Finland.
The data consisted of nine public health nurses’ answers gathered from open individual interviews.
The research data were analyzed by using inductive content analysis.
The research findings indicated that the student welfare group acts systematically as a supporter of
students’ wellbeing. It was also discovered that to operate fluently the student welfare group
requires preconditions. The multi-professionality in the group was regarded as a positive aspect and
a supportive factor in work. The public health nurses experienced that student welfare group is a
significant arena to spread and receive information. Due to increased amount of information the
public health nurses’ work as a promoters of health was intensified. According to research findings
the public health nurses act as a health care professionals and confidantes. Public health nurses have a viewpoint in everyday life of a school-aged child and they have an excellent opportunity to act as a promoters of students’ well-being.
The information produced by this study helps to understand the student welfare group activity better
than before from the public health nurses’ point of view. In addition the results have increased the
understanding of public health nurses’ tasks as a member of a student welfare group. The results of
this study can be utilized in the operational development of a student welfare group. Moreover with
the help of the research findings the public health nurses’ education can be improved to meet the
challenges of a school health care better.
