Osallisuuden voimaa : nuoret tutkimushaastattelijoina Lasten mediabarometri 2011 -hankkeessa
Järvinen, Laura (2014)
Järvinen, Laura
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406191829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406191829
Tiivistelmä
Nuorten osallisuutta on tutkittu laajasti, mutta nuorten osallistuminen tutkimuksen tekoon on vielä marginaalinen ilmiö. Lasten mediabarometri tutkimushanke on tehnyt uraauurtavaa työtä, kun osa aineiston keruusta on tapahtunut alaikäisten nuorten toimesta. Samalla kun tutkimus on kerännyt tietoa lasten mediankäytöstä, se on myös kehittänyt metodia, jolla lapset ja nuoret voidaan osallistaa tutkimuksen tekoon. Metodia, jolla lapset ja nuoret voivat olla aktiivisia toimijoita tutkimushankkeissa.
Tämän tutkielman tavoite ja fokusoitunein mielenkiinnonkohde on ymmärtää 15-vuotiaiden nuorten osallisuuden ja voimaantumisen kokemuksia kansallisessa tutkimushankkeessa. Lisäksi se selvittää, mitä etuja ja haittoja nuorten osallisuus toi tutkimushankkeelle.
Tutkielma on työstetty tapaustutkimuksena Lasten mediabarometri 2011 -tutkimus-hankkeessa, jossa tutkittiin 19 suomalaisessa koulussa 1.-, 3.- ja 5.-luokkalaisten mediankäyttöä ja mediakasvatuskokemuksia. Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilaat suorittivat nuorimpien oppilaiden lomakehaastattelut. Tämän tapaustutkimuksen aineisto kohdentuu yhden mukana olleen koulun tukioppilaisiin. Aineistona ovat havainnointipäiväkirjan merkinnät syyskuulta 2011, jolloin 23 tukioppilasta koulutettiin lomakehaastattelua varten ja jonka jälkeen he suorittivat lomakehaastattelut ensimmäisen ja kolmannen luokan oppilaille. Tämän lisäksi saman vuoden marraskuussa kuusi tukioppilasta ryhmähaastateltiin kolmen hengen ryhmissä.
Nuorille osallisuudenkokemus oli erittäin merkityksellinen. He kokivat arvostuksen ja luottamuksen tunnetta saadessaan mahdollisuuden olla mukana kansallisessa tutkimushankkeessa. Eräänlaista voimaantumista oli nuorten puheista tulkittavissa. Mihin tämä arvokas kokemus kantaa, siihen tämä tutkielma ei pysty vastaamaan, mutta tarjoaa joitakin mahdollisuuksia koulumaailmaa sivuten. Tutkielma pyrkii herättämään keskustelua nuorten tekemän tutkimuksen mahdollisuuksista akatemialle ja ennen kaikkea peruskoulumme opetuskulttuurille.
Tämän tutkielman tavoite ja fokusoitunein mielenkiinnonkohde on ymmärtää 15-vuotiaiden nuorten osallisuuden ja voimaantumisen kokemuksia kansallisessa tutkimushankkeessa. Lisäksi se selvittää, mitä etuja ja haittoja nuorten osallisuus toi tutkimushankkeelle.
Tutkielma on työstetty tapaustutkimuksena Lasten mediabarometri 2011 -tutkimus-hankkeessa, jossa tutkittiin 19 suomalaisessa koulussa 1.-, 3.- ja 5.-luokkalaisten mediankäyttöä ja mediakasvatuskokemuksia. Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilaat suorittivat nuorimpien oppilaiden lomakehaastattelut. Tämän tapaustutkimuksen aineisto kohdentuu yhden mukana olleen koulun tukioppilaisiin. Aineistona ovat havainnointipäiväkirjan merkinnät syyskuulta 2011, jolloin 23 tukioppilasta koulutettiin lomakehaastattelua varten ja jonka jälkeen he suorittivat lomakehaastattelut ensimmäisen ja kolmannen luokan oppilaille. Tämän lisäksi saman vuoden marraskuussa kuusi tukioppilasta ryhmähaastateltiin kolmen hengen ryhmissä.
Nuorille osallisuudenkokemus oli erittäin merkityksellinen. He kokivat arvostuksen ja luottamuksen tunnetta saadessaan mahdollisuuden olla mukana kansallisessa tutkimushankkeessa. Eräänlaista voimaantumista oli nuorten puheista tulkittavissa. Mihin tämä arvokas kokemus kantaa, siihen tämä tutkielma ei pysty vastaamaan, mutta tarjoaa joitakin mahdollisuuksia koulumaailmaa sivuten. Tutkielma pyrkii herättämään keskustelua nuorten tekemän tutkimuksen mahdollisuuksista akatemialle ja ennen kaikkea peruskoulumme opetuskulttuurille.