Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lähikuvassa kansalaisopiston tuntiopettaja

Sinisalo, Maija (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1403173870.pdf (662.5Kt)
Lataukset: 



Sinisalo, Maija
2014

Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406191826
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille vapaan sivistystyön kansalaisopiston tuntiopettaja. Tuntiopettajia toimii vapaan sivistystyön kentällä arviolta 35 tuhatta. Kansalaisopistoissa heidän vuosittain pitämillään noin kahdella miljoonalla tunnilla käy 650 tuhatta Suomessa asuvaa yli 16- vuotiasta. Vapaan sivistystyön tulevaisuutta pohditaan eri foorumeilla ja pyrin tuomaan näihin keskusteluihin mukaan myös tuntiopettajan vapaan sivistystyön käytännön toimijana. Toivoin saavani tuntiopettajan lähikuvaan ja samalla saattamaan hänen äänensä kuuluville etsimällä vapaan sivistystyön diskursseista tuntiopettajan eri merkityksiä. Tutkimukseni taustalla vaikuttavat holistinen ihmiskäsitys sekä relativistinen, hermeneuttinen ja maltillisesti konstruktivistinen käsitys tiedosta ja tietämisestä. Myös tuntiopettaja rakentaa todellisuutta vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Tutkimuksen lähestymistapa oli etnografinen. Tiedon nähdään rakentuvan vuoropuhelussa teorian ja aineiston välillä. Keräsin aineistoa erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa ja toimijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Haastatteluaineistoa muistuttavia kahdenkeskisiä ja pienissä ryhmissä käytyjä keskusteluja täydentävät erilaisista tapahtumista kerätty havaintoaineisto sekä viranomaispuhetta vapaan sivistystyön kontekstissa edustava Koulutuksen arviointineuvoston arviointiraportti Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot vuodelta 2009.

Aineiston ristiinluenta aikaisemman tutkimuksen kanssa sekä diskurssinanalyysin menetelmien käyttö auttoivat aineiston tiivistämisessä ja merkitysten tunnistamisessa aineistosta. Analyysin tuloksena tunnistin erilaisia tapoja, joilla tuntiopettaja rakentuu vapaan sivistystyön toimijoiden puheessa. Tuntiopettajien omassa puheessa pyrin tunnistamaan eri repertuaareja joita käytetään kuvaamaan tuntiopettajaa ja opettajuutta. Lisäksi eroja löytyi viranomaispuheessa rakentuvan tuntiopettajan ja toimijoiden puheesta löytyvien tuntiopettajan merkitysten välillä. Viranomaispuheesta pyrin tunnistamaan tapoja faktuaalistaa tuntiopettajaa ja hänen työtään eri tavoin. Viranomaisraportti on syntynyt Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta. Toimeksiantoa edelsi Euroopan parlamentin päätöslauselma ja Euroopan komission suositus. Viranomaispuheella on painoa jo tuottamisehtojensa perusteella enemmän kuin toimijoiden puheella. Puheet eivät kohtaa, keskustelua ei synny.

Oletan, että päätöksentekijät ovat tilanneet viranomaisraportin päätöksenteon perustaksi. Päätöksiä vapaan sivistystyön tulevaisuudesta ei tulisi kuitenkaan tehdä pelkästään painavan viranomaisopuheen perusteella, vaan keskusteluun tulee ottaa mukaan myös eri tavoin puhuvat sivistystyön käytännön toimijat kuten tuntiopettajat. Näin voivat kaikki olla osallisia ja mukana rakentamassa vapaan sivistystyön tulevaisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste