Futsaljoukkue asiakasarvoa mahdollistamassa : Case Ilves Futsal
Teittinen, Antti (2014)
Teittinen, Antti
2014
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406181804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406181804
Tiivistelmä
Markkinoijan pyrkimys on mahdollistaa asiakkaidensa arvon luomista heille itselleen. Urheilun markkinointia on luonnehdittu haasteelliseksi työksi koska markkinoijalla ei ole otetta päätuotteesta eli ottelusta/kilpailusta. Tämä pakottaa urheilun markkinoijan keskittymään paljolti päätuotteen ympärillä oleviin muihin elementteihin.
Futsal on pienkentällä (20mx40m), viiden pelaajan voimin pelattavaa jalkapalloa, jota pelataan 2mx3m maaleihin. Pallo on kimmottomampi, pienempi ja hieman painavampi kuin tavallisessa jalkapallossa. Pelissä korostuvat taito, peliäly ja taktiikka.
Futsal on maailman nopeimmin kasvava sisäurheilulaji ja harrastajamäärältään Suomen neljänneksi suosituin palloilulaji. Laji on suosittua erityisesti Etelä-Euroopassa ja Latinalaisessa-Amerikassa, esimerkiksi Italiassa on 4 miljoonaa rekisteröityä futsalpelaajaa. Ilves Futsal on lajin kahdeksankertainen suomenmestari.
Asiakasarvo on haastava käsite, jota ei ole kyetty määrittelemään yksiselitteisesti. Sitä voidaan katsoa eri näkökulmista ja sen sisältö sekä mittarit riippuvat paljolti sen henkilön näkemyksistä joka aihetta kulloinkin tutkii. Asiakasarvo jaotellaan usein hyötyihin ja uhrauksiin. Joskus arvoa pyritään mittaamaan eri asioiden tärkeysasteiden mukaan, joskus tyydytään ainoastaan selvittämään mikä kaikki ylipäätään on arvokasta asiakkaille. Erään näkemyksen mukaan asiakasarvo voidaan jakaa taloudellisiin, toiminnallisiin, sosiaalisiin ja emotionaalisiin elementteihin.
Tätä tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista eri Ilves Futsalin pelaajaa/taustahenkilöä. Tietoa kerättiin teemahaastatteluin sekä tekemällä yksi fokusryhmähaastattelu. Kaikki haastatellut kuten myös tutkija itse voidaan luokitella asiantuntijoiksi aihepiirin tiimoilta. Haastateltaville kerrottiin aina ensin taustatietoja ja tämän jälkeen käsiteltiin yksi kerrallaan aihepiirejä joiden puitteissa Ilves Futsal voisi mahdollistaa asiakasarvoa. Haastateltavilla oli vapaa sana kertoa mielipiteitään ja ideoitaan.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin että arvo voidaan jaotella neljään pääryhmään: peliin, areenaan, ottelutapahtumaan ja viestintään. Tärkeimpiä asiakasarvon mahdollistajia olivat laadukas ja jännittävä peli, sekä esteetön näkyvyys katsomosta. Tärkein kehitysidea oli Ilves Futsal brändin hallittu rakentaminen ja nykyistä johdonmukaisempi hyödyntäminen kaikessa toiminnassa. Vahva brändi lisää tunnettuutta ja luo vakikävijöille kotoisuutta.
Futsal on pienkentällä (20mx40m), viiden pelaajan voimin pelattavaa jalkapalloa, jota pelataan 2mx3m maaleihin. Pallo on kimmottomampi, pienempi ja hieman painavampi kuin tavallisessa jalkapallossa. Pelissä korostuvat taito, peliäly ja taktiikka.
Futsal on maailman nopeimmin kasvava sisäurheilulaji ja harrastajamäärältään Suomen neljänneksi suosituin palloilulaji. Laji on suosittua erityisesti Etelä-Euroopassa ja Latinalaisessa-Amerikassa, esimerkiksi Italiassa on 4 miljoonaa rekisteröityä futsalpelaajaa. Ilves Futsal on lajin kahdeksankertainen suomenmestari.
Asiakasarvo on haastava käsite, jota ei ole kyetty määrittelemään yksiselitteisesti. Sitä voidaan katsoa eri näkökulmista ja sen sisältö sekä mittarit riippuvat paljolti sen henkilön näkemyksistä joka aihetta kulloinkin tutkii. Asiakasarvo jaotellaan usein hyötyihin ja uhrauksiin. Joskus arvoa pyritään mittaamaan eri asioiden tärkeysasteiden mukaan, joskus tyydytään ainoastaan selvittämään mikä kaikki ylipäätään on arvokasta asiakkaille. Erään näkemyksen mukaan asiakasarvo voidaan jakaa taloudellisiin, toiminnallisiin, sosiaalisiin ja emotionaalisiin elementteihin.
Tätä tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista eri Ilves Futsalin pelaajaa/taustahenkilöä. Tietoa kerättiin teemahaastatteluin sekä tekemällä yksi fokusryhmähaastattelu. Kaikki haastatellut kuten myös tutkija itse voidaan luokitella asiantuntijoiksi aihepiirin tiimoilta. Haastateltaville kerrottiin aina ensin taustatietoja ja tämän jälkeen käsiteltiin yksi kerrallaan aihepiirejä joiden puitteissa Ilves Futsal voisi mahdollistaa asiakasarvoa. Haastateltavilla oli vapaa sana kertoa mielipiteitään ja ideoitaan.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin että arvo voidaan jaotella neljään pääryhmään: peliin, areenaan, ottelutapahtumaan ja viestintään. Tärkeimpiä asiakasarvon mahdollistajia olivat laadukas ja jännittävä peli, sekä esteetön näkyvyys katsomosta. Tärkein kehitysidea oli Ilves Futsal brändin hallittu rakentaminen ja nykyistä johdonmukaisempi hyödyntäminen kaikessa toiminnassa. Vahva brändi lisää tunnettuutta ja luo vakikävijöille kotoisuutta.