Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

''Kun olette yksinäisiä, minäkin olen yksinäinen'' : faniuden tuottaminen 2010-luvulla - case Lady Gaga

Uusi-Rasi, Sanna (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1402999998.pdf (3.740Mt)
Lataukset: 



Uusi-Rasi, Sanna
2014

Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406171792
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on tapaustutkimus siitä, miten faniutta tuotetaan 2010-luvulla. Tutkimuksen kohteeni on Lady Gaga ja hänen faniyhteisönsä. Tutkielmani sijoittuu fanitutkimuksen, musiikintutkimuksen, sekä media- ja kulttuurintutkimuksen kentille. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Miten Lady Gaga tuottaa faniutta? Tutkimuskysymystä jäsennän kolmella teemalla: Miten Lady Gaga viestii faniensa kanssa? Miten Lady Gagan toiminta eroaa häntä edeltävien tähtien toiminnasta? Millaista fanituottajuutta Lady Gagan fanit esittävät?

Tutkimusmetodina olen käyttänyt tapaustutkimusta, sekä laadullista audiovisuaalista sisällönanalyysiä. Aineisto koostuu internetistä kerätystä materiaalista. Osa tästä materiaalista on Lady Gagan tuottamaa, osa fanien tuottamaa. Analyysiin olen valinnut yhdeksän tapausta, jotka kuvaavat parhaiten keräämääni materiaalia kokonaisuudessaan. Luokittelin nämä yhdeksän aineistoesimerkkiä kolmeen eri kategoriaan. Ensimmäisessä kategoriassa käsitellään kahta Lady Gagan julkaisemaa videota, joissa hän puhuu faneistaan. Toisessa kategoriassa käsitellään Lady Gagan perustamaa Born This Way Foundation -säätiötä, jonka tarkoitus on muuttaa maailmaa fanien avustuksella. Kolmannessa kategoriassa käyn läpi esimerkein sitä miten fanit käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa ilmaistaakseen faniuttaan.

Tärkeimpänä tuloksena selvisi Lady Gagan pyrkimys osallistaa faninsa markkinointikoneiston osaksi. Faneille myös tarjotaan löyhää ideologiaa siitä miten maailmaa voidaan parantaa. Tutkimus avaa myös ikkunan fanien maailmaan ja siihen miten syvästi he Lady Gagaa kohtaan tuntevat. Lady Gaga on yhteydessä faneihinsa sosiaalisessa mediassa. Hän myös rinnastaa fanit itseensä ja pitää heitä vertaisinaan. Tämän kaltainen diskurssi on omiaan luomaan fanien ja tähden väliin kiinteän siteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36027]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste