Kaupungin brändin luominen : case Salon kaupunki
Marjalaakso, Olli (2014)
Marjalaakso, Olli
2014
Kunta- ja aluejohtaminen - Local and Regional Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161761
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään paikan markkinoinnin alaan kuuluvaa kaupungin brändityöprosessia. Tarkemmin eriteltynä kyse on kaupungin brändin luomisesta brändi-identiteetin rakentamisen näkökulmasta. Tutkittavan ilmiön taustalla on globaali kilpailu osaavasta työvoimasta, uusista yrityksistä ja sijoituksista. Pärjätäkseen tässä kilpailussa kaupunkien tulee erottautua edukseen muista kaupungeista. Yhtenä keskeisimmistä erottautumiskeinoista voidaan käyttää kaupungin brändityön tuloksena syntyvää brändi-identiteettiä. Nimittäin paikan markkinoinnin ainoa osatekijä, johon kaupungit pystyvät itse vaikuttamaan välittömillä toimillaan on brändi-identiteetti. Kaikki muut osatekijät ottavat vaikutteita myös muualta eivätkä näin ollen ole vain yhden toimijan hallittavissa.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten kaupungin brändi-identiteetti luodaan. Ensimmäisenä osaongelmana tutkimuksessa on brändi-identiteetin ja sen rakentamisprosessin keskeiset elementit. Tutkimuksen toinen osaongelma on brändi-identiteetin rakentamisen organisointi sekä rakentamisprosessin integrointi kaupungin strategiseen ja ohjelmalliseen kehittämiseen. Kolmantena osaongelmana on brändi-identiteetin jalkauttaminen ja brändiviestinnän toteutus.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa analysoitavana tapauksena on Salon kaupunki ja sen brändityö vv. 2010-2011. Aineistonkeruu on toteutettu osallistuvan havainnoinnin keinoin. Ensisijaisen aineiston muodostaa Salon kaupungin brändityössä käytetyt kirjalliset materiaalit. Aineiston analyysin menetelminä on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Brändi-identiteetin keskeiset elementit ovat strategia- ja ohjelmatyö, ohjausryhmät, tutkimukset ja selvitykset, hankkeet ja verkostot. Keskeiset elementit on yleistettävissä kolmeen luokkaan: tavoitteita asettaviksi elementeiksi, tietoa lisääviksi elementeiksi ja tavoitteita edistäviksi elementeiksi. Jatkotutkimuksessa etenkin Salon kaupungin kannalta on syytä korostaa brändityön onnistumisen seurantaa ja mittaamista. Tulevina vuosina kaupunkien brändityössä ja sen tutkimuksessa on aiheellista panostaa brändin olemuksen merkitykseen kaupunkien muuhun toimintaan. Edelleen olisi valaisevaa saada lisää jäsennettyä tutkimustietoa brändityön kytkeytymisestä kaupungin strategiseen ja ohjelmalliseen kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten kaupungin brändi-identiteetti luodaan. Ensimmäisenä osaongelmana tutkimuksessa on brändi-identiteetin ja sen rakentamisprosessin keskeiset elementit. Tutkimuksen toinen osaongelma on brändi-identiteetin rakentamisen organisointi sekä rakentamisprosessin integrointi kaupungin strategiseen ja ohjelmalliseen kehittämiseen. Kolmantena osaongelmana on brändi-identiteetin jalkauttaminen ja brändiviestinnän toteutus.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa analysoitavana tapauksena on Salon kaupunki ja sen brändityö vv. 2010-2011. Aineistonkeruu on toteutettu osallistuvan havainnoinnin keinoin. Ensisijaisen aineiston muodostaa Salon kaupungin brändityössä käytetyt kirjalliset materiaalit. Aineiston analyysin menetelminä on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Brändi-identiteetin keskeiset elementit ovat strategia- ja ohjelmatyö, ohjausryhmät, tutkimukset ja selvitykset, hankkeet ja verkostot. Keskeiset elementit on yleistettävissä kolmeen luokkaan: tavoitteita asettaviksi elementeiksi, tietoa lisääviksi elementeiksi ja tavoitteita edistäviksi elementeiksi. Jatkotutkimuksessa etenkin Salon kaupungin kannalta on syytä korostaa brändityön onnistumisen seurantaa ja mittaamista. Tulevina vuosina kaupunkien brändityössä ja sen tutkimuksessa on aiheellista panostaa brändin olemuksen merkitykseen kaupunkien muuhun toimintaan. Edelleen olisi valaisevaa saada lisää jäsennettyä tutkimustietoa brändityön kytkeytymisestä kaupungin strategiseen ja ohjelmalliseen kehittämiseen.