Uutismedia verkossa 2014. Reuters Institute Digital News Report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa (2014)
Reunanen, Esa
Tampereen yliopisto
2014
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9512-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9512-0
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Reuters-instituutin Digital News Report 2014 -kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta.
Suomessa verkkomedian käyttöä leimaa se, että suosituimpia uutislähteitä ovat vakiintuneiden mediayritysten verkkopalvelut. Näitä kertoi viikon aikana käyttäneensä 71 prosenttia vastaajista. Missään muussa maassa osuus ei ollut yhtä suuri. Sanomalehtiä suomalaiset lukevat usein sekä painettuina että verkkoversioina. Vähintään yhtä sanomalehteä joko painettuna tai verkossa oli viikon aikana seurannut 93 prosenttia vastaajista, kun muualla osuus vaihteli 55 prosentista (Ranska) 83 prosenttiin (Tanska). Printti- ja digiversion päällekkäiskäytön yleisyyttä Suomessa selittää se, että monet mediayritykset tarjoavat lukijoille niiden yhdistelmätilauksia. Lisäksi useimmat lehdet tarjoavat ainakin osan sisällöstään ilmaiseksi, ja painettujen lehtien tilaajat käyvät verkosta katsomassa etenkin iltapäivälehtien ilmaissisältöjä.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2014 kolmannen kerran, ja Suomi osallistui siihen ensimmäistä kertaa. Muut kyselyyn osallistuneet maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, urbaani Brasilia ja Japani. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.
Suomessa verkkomedian käyttöä leimaa se, että suosituimpia uutislähteitä ovat vakiintuneiden mediayritysten verkkopalvelut. Näitä kertoi viikon aikana käyttäneensä 71 prosenttia vastaajista. Missään muussa maassa osuus ei ollut yhtä suuri. Sanomalehtiä suomalaiset lukevat usein sekä painettuina että verkkoversioina. Vähintään yhtä sanomalehteä joko painettuna tai verkossa oli viikon aikana seurannut 93 prosenttia vastaajista, kun muualla osuus vaihteli 55 prosentista (Ranska) 83 prosenttiin (Tanska). Printti- ja digiversion päällekkäiskäytön yleisyyttä Suomessa selittää se, että monet mediayritykset tarjoavat lukijoille niiden yhdistelmätilauksia. Lisäksi useimmat lehdet tarjoavat ainakin osan sisällöstään ilmaiseksi, ja painettujen lehtien tilaajat käyvät verkosta katsomassa etenkin iltapäivälehtien ilmaissisältöjä.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2014 kolmannen kerran, ja Suomi osallistui siihen ensimmäistä kertaa. Muut kyselyyn osallistuneet maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, urbaani Brasilia ja Japani. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.