"The Art and Craft of the Machine": 3D printing, the Arts and Crafts Movement and the democratization of art
Patokorpi, Lassi (2014)
Patokorpi, Lassi
2014
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406121738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406121738
Tiivistelmä
1800-luvun lopulla Englannissa syntynyt Arts and Crafts -liike halusi tehdä taiteesta ja tuotannosta demokraattisempaa. Liikkeen merkittävin edustaja oli runoilija, käsityöläinen ja sosialisti William Morris. Nykypäivänä avoimen lähdekoodin filosofia ja vertaistuotantotavat yhdistettynä 3D-tulostusteknologiaan edustavat samankaltaista filosofiaa tuotannon demokratisoinnista kuin Arts and Crafts -liike 1800-luvulla. 3D-tulostus on uusi teknologia, jolla tietokonemalleista voidaan helposti luoda fyysisiä kappaleita. Arts and Crafts -liike vastusti konetyötä, joten kysymys koneen roolista taiteen tuhoajana ja taiteen pelastajana 1800-luvun lopulta nykypäivään on tutkimuksessani keskeinen.
Tutkin Arts and Crafts -liikettä erityisesti sen isähahmon William Morrisin luentojen pohjalta mutta pohdin myös muiden ajattelijoiden tekstejä. 3D-tulostuksen ollessa vielä hyvin uusi teknologia pohjaan tutkimukseni siitä akateemisten artikkelien ohella myös uutisartikkeleihin, populäärikirjallisuuteen, videoituihin luentoihin sekä itse tekemiini haastatteluihin. Vertaistuotantoa sekä avointa lähdekoodia käsittelevät jaksot perustuvat akateemiseen kirjallisuuteen. Tutkimukseni on kulttuurikritiikkiä ja sovellan siinä vertailevaa analyysiä.
Arts and Crafts -liikettä, 3D-tulostusta ja siihen liittyviä filosofioita yhdistävät halu tuoda tavaratuotanto lähemmäksi tavallista ihmistä. Niitä yhdistävät myös ajatukset vapaasta yhteistoiminnasta, laadun tavoittelusta voittojen sijaan sekä eräänlainen sosialismi. Uuden teknologian myötä tulevaisuudessa saattaa ilmetä kehitystä Arts and Crafts -liikkeen toivomaan suuntaan. Taiteen, käsityön ja konetyön käsitteet ovat jatkuvassa muutoksessa. Lewis Mumfordin käsitteiden pohjalta voidaan väittää, että koneen rooli taiteen tuhoajana tai pelastajana on riippuvainen koneen käyttäjän ideologiasta tai filosofiasta.
Tutkin Arts and Crafts -liikettä erityisesti sen isähahmon William Morrisin luentojen pohjalta mutta pohdin myös muiden ajattelijoiden tekstejä. 3D-tulostuksen ollessa vielä hyvin uusi teknologia pohjaan tutkimukseni siitä akateemisten artikkelien ohella myös uutisartikkeleihin, populäärikirjallisuuteen, videoituihin luentoihin sekä itse tekemiini haastatteluihin. Vertaistuotantoa sekä avointa lähdekoodia käsittelevät jaksot perustuvat akateemiseen kirjallisuuteen. Tutkimukseni on kulttuurikritiikkiä ja sovellan siinä vertailevaa analyysiä.
Arts and Crafts -liikettä, 3D-tulostusta ja siihen liittyviä filosofioita yhdistävät halu tuoda tavaratuotanto lähemmäksi tavallista ihmistä. Niitä yhdistävät myös ajatukset vapaasta yhteistoiminnasta, laadun tavoittelusta voittojen sijaan sekä eräänlainen sosialismi. Uuden teknologian myötä tulevaisuudessa saattaa ilmetä kehitystä Arts and Crafts -liikkeen toivomaan suuntaan. Taiteen, käsityön ja konetyön käsitteet ovat jatkuvassa muutoksessa. Lewis Mumfordin käsitteiden pohjalta voidaan väittää, että koneen rooli taiteen tuhoajana tai pelastajana on riippuvainen koneen käyttäjän ideologiasta tai filosofiasta.