Tapahtumakaupunki Pori - kaupunkibrändin kehittäminen Porissa
Mattila, Karoliina (2014)
Mattila, Karoliina
2014
Kunta- ja aluejohtaminen - Local and Regional Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406111729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406111729
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee Porin kaupungin kaupunkibrändityötä. Kaupunkibrändien kehittämisessä kaupungit pyrkivät luomaan itsestään brändin, eli kohteen, joka on houkutteleva ja tavoittelemisen arvoinen. Tutkielmassa teen selkoa siitä, miten Porin kaupunki kehittää tapahtumakaupunkibrändiään. Tämän lisäksi selvitän, minkälaisia vaikutuksia brändityöllä koetaan olevan, ja miten eri toimijat kokevat brändityön ja siihen liittyvän yhteistyön. Lisäksi pyrin selventämään tapahtumakaupunkibrändin historiallista taustaa ja kaupunkirakenteen edellytyksiä tapahtumakaupunkibrändityölle. Kaupunkirakenteen käsittelyn osalta käytetään esimerkkifestivaalina Pori Jazzia. Pyrin myös selvittämään mitä haasteita brändityössä tunnistetaan ja miten niihin pyritään vastaamaan. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkielmaa varten on haastateltu Porin kaupungin viranhaltijoita ja paikallisia tapahtumajärjestäjiä Pori Jazzin ja Porisperen tapahtumaorganisaatioista. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällön analyysin menetelmällä.
Porin kaupungilla on pitkä historia tapahtumien ja festivaalien pitopaikkana. Pori pyrkii hyödyntämään rakennettua ja luonnonympäristöä aktiivisesti ja monipuolisesti välineenä kaupunkibrändinsä rakentamisessa. Porin alueen ympäristön ainutlaatuiset mahdollisuudet tiedostetaan ja niitä hyödynnetään kehittämistoimissa. Haasteena tapahtumakaupunkitavoitteiden saavuttamiselle voidaan nähdä tapahtumainfrastruktuurin kehittämisen rahoituksen turvaamiseen liittyvät haasteet, sekä tapahtumien tarvitsemien muiden puitteiden, erityisesti majoituksen, järjestämiseen liittyvät haasteet. Tapahtumakaupunkikehittämisellä uskotaan olevan monenlaisia vaikutuksia kaupungille. Erityisesti korostetaan pitkäaikaisia vaikutuksia alueen taloudelliseen kehittymiseen ja kaupungin imagoon.
Menestyäkseen kaupunkibrändin on perustuttava pitkäjänteiseen, strategiseen työhön, jota toteutetaan yhdessä alueen tärkeiden toimijoiden kanssa. Porissa tehdään toimia tapahtumakaupunkikehityksen tukemiseksi ja myös yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Nämä toimet ja yhteistyö eivät kuitenkaan ole kaikilta osin selkeästi koordinoituja ja johdonmukaisia. Luodakseen menestyksekkään kaupunkibrändin olisi Porin kaupungin tarpeellista organisoida brändityötä niin, että sen johtaminen ja koordinointi olisi helpommin toteutettavissa. Kaupunkibrändityön johtaminen olisi hyvä osoittaa tietylle taholle kaupunginorganisaatiossa, joka koordinoisi kaupunkibrändityötä ja toimijoiden välistä yhteistyötä. Eri toimijat olisi syytä ottaa mukaan myös brändistrategian laadintaan. Näin olisi mahdollista luoda omaleimainen, Porin erityispiirteitä korostava ja erottuva kaupunkibrändi. Tapahtumajärjestäjien ohella yhteistyötä brändin luomisessa olisi tärkeää tehdä myös muiden alueen tärkeiden toimijoiden, kuten yrittäjien ja asukkaiden kanssa. Porissa on tehty jo paljon työtä tapahtumakaupunkibrändin kehittämiseksi ja jatkamalla brändin ja brändityön kehittämistä on mahdollista saada yhä lisää positiivisia vaikutuksia alueelle.
Porin kaupungilla on pitkä historia tapahtumien ja festivaalien pitopaikkana. Pori pyrkii hyödyntämään rakennettua ja luonnonympäristöä aktiivisesti ja monipuolisesti välineenä kaupunkibrändinsä rakentamisessa. Porin alueen ympäristön ainutlaatuiset mahdollisuudet tiedostetaan ja niitä hyödynnetään kehittämistoimissa. Haasteena tapahtumakaupunkitavoitteiden saavuttamiselle voidaan nähdä tapahtumainfrastruktuurin kehittämisen rahoituksen turvaamiseen liittyvät haasteet, sekä tapahtumien tarvitsemien muiden puitteiden, erityisesti majoituksen, järjestämiseen liittyvät haasteet. Tapahtumakaupunkikehittämisellä uskotaan olevan monenlaisia vaikutuksia kaupungille. Erityisesti korostetaan pitkäaikaisia vaikutuksia alueen taloudelliseen kehittymiseen ja kaupungin imagoon.
Menestyäkseen kaupunkibrändin on perustuttava pitkäjänteiseen, strategiseen työhön, jota toteutetaan yhdessä alueen tärkeiden toimijoiden kanssa. Porissa tehdään toimia tapahtumakaupunkikehityksen tukemiseksi ja myös yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Nämä toimet ja yhteistyö eivät kuitenkaan ole kaikilta osin selkeästi koordinoituja ja johdonmukaisia. Luodakseen menestyksekkään kaupunkibrändin olisi Porin kaupungin tarpeellista organisoida brändityötä niin, että sen johtaminen ja koordinointi olisi helpommin toteutettavissa. Kaupunkibrändityön johtaminen olisi hyvä osoittaa tietylle taholle kaupunginorganisaatiossa, joka koordinoisi kaupunkibrändityötä ja toimijoiden välistä yhteistyötä. Eri toimijat olisi syytä ottaa mukaan myös brändistrategian laadintaan. Näin olisi mahdollista luoda omaleimainen, Porin erityispiirteitä korostava ja erottuva kaupunkibrändi. Tapahtumajärjestäjien ohella yhteistyötä brändin luomisessa olisi tärkeää tehdä myös muiden alueen tärkeiden toimijoiden, kuten yrittäjien ja asukkaiden kanssa. Porissa on tehty jo paljon työtä tapahtumakaupunkibrändin kehittämiseksi ja jatkamalla brändin ja brändityön kehittämistä on mahdollista saada yhä lisää positiivisia vaikutuksia alueelle.