Hyvän ohjauksen elementit lyhytaikaisessa potilas- ja perheohjauksessa äkillisissä terveydentilan muutoksissa
Raitanen, Kristiina (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Raitanen, Kristiina
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061659
Tiivistelmä
Potilasohjausta on tutkittu runsaasti, mutta perheen ohjauksen näkökulmaa niukasti. Pro gradu-tutkielma koostuu julkaisuharkintaan lähetetystä artikkelikäsikirjoituksesta ( Lyhytaikainen potilas- ja perheohjaus äkillisissä terveydentilan muutoksissa Integroitu kirjallisuuskatsaus , TtK, TtM-opiskelija Kristiina Raitanen, FT, dosentti, yliopistonlehtori Jari Kylmä ja TtT, professori Eija Paavilainen) ja lisäosasta. Artikkelikäsikirjoituksessa tarkoituksena oli kuvata aikaisempaa tutkimustietoa lyhytaikaisesta potilaan ja hänen läheistensä ohjauksesta äkillisissä terveydentilan muutoksissa. Tämän lisäosan tarkoituksena on kuvata aikaisempaa tutkimustietoa hyvän ohjauksen elementeistä lyhytaikaisessa potilaan ja hänen läheistensä ohjauksessa äkillisissä terveydentilan muutoksissa, joka on edellä mainitun artikkelikäsikirjoituksen yhden tulososion tarkempaa tarkastelua. Aineiston muodostivat alkuperäistutkimukset (n=27) vuosilta 2003 2013, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Hyvän ohjauksen elementit lyhytaikaisessa potilaan ja hänen läheisensä ohjauksessa terveydentilan muuttuessa äkillisesti muodostuivat potilaslähtöisestä yksilöohjauksesta, monipuolisista ohjausmenetelmistä, eri ammattiryhmien toteuttamasta ohjauksesta sekä tiedon antamisesta laadukkaasti.
Kiinnittämällä huomio hyvän ohjauksen elementteihin parannetaan huomattavasti ohjauksen laatua ja hyvää kokonaisvaltaista hoitoa. Monipuolisten ohjausmenetelmien käyttö, potilaan yksilöllisen elämäntilanteen huomiointi sekä tiedon antaminen hyvässä vuorovaikutuksessa mahdollistavat laadukkaan ohjauksen.
The elements of good patient education regarding short-term patient and family education during sudden changes in one’s health status –an integrated literature review
Abstract
Although patient education has been studied extensively, research on the family perspective of patient education is marginal. The Master s thesis consists of an article manuscript sent for publication consideration ( Short-term patient and family education during sudden changes in one s health status an integrated literature review , BHSc, MHSc-student Kristiina Raitanen, PhD, adjunct professor Jari Kylmä and DHSc, professor Eija Paavilainen) and this additional literature review. The purpose of the article was to describe previous research-based knowledge concerning short-term patient and his/her peer education during changes in one s health status. The purpose of this second part is to describe previous research-based knowledge on the elements of good patient and family education during one s sudden health status changes. The second part of the thesis thereby aims to explore one of the article s result sections more precisely. The data consisted of original research reports (n=27) conducted in 2003 2013, which were analyzed by inductive content analysis.
The elements of good care in a short-term patient and his/her peer education during a sudden change of one s health status are as follows: patient-centered individual education, diverse guidance methods, education provided by various professionals, and the quality of providing information.
Paying attention to the elements of a good patient education not only increases the quality of patient education but it also improves the implementation of holistic care. Using diverse guidance methods, considering the patient s life situation and providing the information through functional interaction enable good patient education.
Hyvän ohjauksen elementit lyhytaikaisessa potilaan ja hänen läheisensä ohjauksessa terveydentilan muuttuessa äkillisesti muodostuivat potilaslähtöisestä yksilöohjauksesta, monipuolisista ohjausmenetelmistä, eri ammattiryhmien toteuttamasta ohjauksesta sekä tiedon antamisesta laadukkaasti.
Kiinnittämällä huomio hyvän ohjauksen elementteihin parannetaan huomattavasti ohjauksen laatua ja hyvää kokonaisvaltaista hoitoa. Monipuolisten ohjausmenetelmien käyttö, potilaan yksilöllisen elämäntilanteen huomiointi sekä tiedon antaminen hyvässä vuorovaikutuksessa mahdollistavat laadukkaan ohjauksen.
The elements of good patient education regarding short-term patient and family education during sudden changes in one’s health status –an integrated literature review
Abstract
Although patient education has been studied extensively, research on the family perspective of patient education is marginal. The Master s thesis consists of an article manuscript sent for publication consideration ( Short-term patient and family education during sudden changes in one s health status an integrated literature review , BHSc, MHSc-student Kristiina Raitanen, PhD, adjunct professor Jari Kylmä and DHSc, professor Eija Paavilainen) and this additional literature review. The purpose of the article was to describe previous research-based knowledge concerning short-term patient and his/her peer education during changes in one s health status. The purpose of this second part is to describe previous research-based knowledge on the elements of good patient and family education during one s sudden health status changes. The second part of the thesis thereby aims to explore one of the article s result sections more precisely. The data consisted of original research reports (n=27) conducted in 2003 2013, which were analyzed by inductive content analysis.
The elements of good care in a short-term patient and his/her peer education during a sudden change of one s health status are as follows: patient-centered individual education, diverse guidance methods, education provided by various professionals, and the quality of providing information.
Paying attention to the elements of a good patient education not only increases the quality of patient education but it also improves the implementation of holistic care. Using diverse guidance methods, considering the patient s life situation and providing the information through functional interaction enable good patient education.