Sekularisoidun Resakralisaatio - narratiiveja kirkon ja valtion suhteesta Venäjällä
Pihamaa, Jenni (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Pihamaa, Jenni
2014
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061654
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin narratiiveja, jotka käsittelevät Venäjän ortodoksisen kirkon ja
valtion suhdetta. Tarkastelen, miten länsimainen julkinen ja informaation jakamiseen pyrkivä
tarinankerronta käsitteli Venäjän uskonnollis-poliittisia tapahtumia, kiinnittäen juonen lisäksi
erityistä huomiota narratiivien kulttuuriseen ja normatiiviseen syvätasoon. Valitsemani teorian
avulla pyrin tulkitsemaan narratiivien ydinkertomuksia tavalla, joka mahdollistaa kriittisen
tarkastelun sekä kertojasta että kerronnan kohteesta ja näiden välisestä suhteesta liittyen
uskonnollisten ja poliittisten toimijoiden päämääriin ja pyrkimyksiin, Venäjän sisäiseen uskonnollispoliittiseen tilanteeseen sekä lännen omaan kompleksiseen käsitykseen sekulaarin ja uskonnollisen rajoista.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii kansainvälisen politiikan niin sanotun uskonnollisen
käänteen kautta kehitettyä uskontoon liittyvää teoriaa, joka on saanut vaikutteita muun muassa
sosiologian ja antropologian aloilta. Varsinaisen teoreettisen ytimen muodostaa Elizabeth Shakman
Hurdin länsimaisten sekularismitraditioiden teoria, jota käytän aineistoa analysoidessani. Aineiston
narratiivit ovat vuodelta 2012, jolloin länsimaisessa mediassa kirjoitettiin laajasti Pussy Riot –
performanssista ja sen taustoittamiseksi valtion strategisesta vetoamisesta ortodoksiseen kirkkoon, kirkon kasvaneesta vaikutusvallasta, uudelleen heränneestä uskonnollisuudesta kansan keskuudessa ja fundamentalistisina pidettyjen toimijoiden näkyvyydestä.
Työn metodina hyödynnän narratiivien analyysia aineiston jäsentäjänä muodostaessani aineistosta
ydinkertomuksia. Analyysin tulokset paljastivat näkemyseron länsimaisen julkisen tarinankerronnan
ja aiemman tutkimuskirjallisuuden välillä. Aineiston ydinkertomusten keskeisissä teemoissa
uskonnollinen tekijä ymmärrettiin hyvin perinteisesti instrumentalistisena, sen välineluonteen
korostuessa, jolloin uskonto linkittyi ensisijaisesti rationaalisuuteen ja valtaan. Toiseksi se esiintyi
myös essentialistisena, jolloin uskonnon olemus oli sidoksissa uhkaan, vaaroihin ja rajanvetoihin,
yhdistyen muun muassa fundamentalismiin, Venäjän uskonnolliseen historiaan ja erinäisiin
uskonnollishenkisiin taisteluihin. Laisistisen ja juutalaiskristillisen sekularismitradition voidaan
molempien havaita rakentavan narratiivien kulttuurista ja normatiivista syvätasoa, joka kertoo
uskonnon oikeasta paikasta yhteiskunnassa, toimijoiden motiiveista ja päämääristä ja valtion
kehityksestä suhteessa muun muassa demokratiaan ja modernisaatioon. Venäjän ja lännen eroa
rakensi ensisijaisesti ymmärrys institutionalisoidusta sekularismista ja samuutta ajatus toimijoiden
sekularisoitumisesta.
valtion suhdetta. Tarkastelen, miten länsimainen julkinen ja informaation jakamiseen pyrkivä
tarinankerronta käsitteli Venäjän uskonnollis-poliittisia tapahtumia, kiinnittäen juonen lisäksi
erityistä huomiota narratiivien kulttuuriseen ja normatiiviseen syvätasoon. Valitsemani teorian
avulla pyrin tulkitsemaan narratiivien ydinkertomuksia tavalla, joka mahdollistaa kriittisen
tarkastelun sekä kertojasta että kerronnan kohteesta ja näiden välisestä suhteesta liittyen
uskonnollisten ja poliittisten toimijoiden päämääriin ja pyrkimyksiin, Venäjän sisäiseen uskonnollispoliittiseen tilanteeseen sekä lännen omaan kompleksiseen käsitykseen sekulaarin ja uskonnollisen rajoista.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii kansainvälisen politiikan niin sanotun uskonnollisen
käänteen kautta kehitettyä uskontoon liittyvää teoriaa, joka on saanut vaikutteita muun muassa
sosiologian ja antropologian aloilta. Varsinaisen teoreettisen ytimen muodostaa Elizabeth Shakman
Hurdin länsimaisten sekularismitraditioiden teoria, jota käytän aineistoa analysoidessani. Aineiston
narratiivit ovat vuodelta 2012, jolloin länsimaisessa mediassa kirjoitettiin laajasti Pussy Riot –
performanssista ja sen taustoittamiseksi valtion strategisesta vetoamisesta ortodoksiseen kirkkoon, kirkon kasvaneesta vaikutusvallasta, uudelleen heränneestä uskonnollisuudesta kansan keskuudessa ja fundamentalistisina pidettyjen toimijoiden näkyvyydestä.
Työn metodina hyödynnän narratiivien analyysia aineiston jäsentäjänä muodostaessani aineistosta
ydinkertomuksia. Analyysin tulokset paljastivat näkemyseron länsimaisen julkisen tarinankerronnan
ja aiemman tutkimuskirjallisuuden välillä. Aineiston ydinkertomusten keskeisissä teemoissa
uskonnollinen tekijä ymmärrettiin hyvin perinteisesti instrumentalistisena, sen välineluonteen
korostuessa, jolloin uskonto linkittyi ensisijaisesti rationaalisuuteen ja valtaan. Toiseksi se esiintyi
myös essentialistisena, jolloin uskonnon olemus oli sidoksissa uhkaan, vaaroihin ja rajanvetoihin,
yhdistyen muun muassa fundamentalismiin, Venäjän uskonnolliseen historiaan ja erinäisiin
uskonnollishenkisiin taisteluihin. Laisistisen ja juutalaiskristillisen sekularismitradition voidaan
molempien havaita rakentavan narratiivien kulttuurista ja normatiivista syvätasoa, joka kertoo
uskonnon oikeasta paikasta yhteiskunnassa, toimijoiden motiiveista ja päämääristä ja valtion
kehityksestä suhteessa muun muassa demokratiaan ja modernisaatioon. Venäjän ja lännen eroa
rakensi ensisijaisesti ymmärrys institutionalisoidusta sekularismista ja samuutta ajatus toimijoiden
sekularisoitumisesta.