#Nokia : fantasiat Nokian ja Microsoftin välisen yrityskaupan jälkeisessä Twitter-keskustelussa
Aho, Tommi (2014)
Aho, Tommi
2014
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061653
Tiivistelmä
Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyminen Microsoftille herätti paljon keskustelua Suomessa ja julkisuudessa esitettiin erilaisia arvioita suomalaisten suhtautumisesta yrityskauppaan. Nokiaa pidetäänkin yleisesti poikkeuksellisena menestystarinana, johon liittyy monia pienempiä tarinoita. Tarinoiden on todettu olevan yhteydessä ihmisten tunteisiin, joten suomalaisten suhtautumista yrityskauppaan tarkasteltiin heidän jakamiensa tarinoiden kautta. Tutkielman näkökulma perustui symbolisen konvergenssin teoriaan, joka keskittyy tarkastelemaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa esiintyviä fantasioita eli tarinoita ja tarinallisia aineksia. Tutkimuskontekstiksi valittiin sosiaalisen median palvelu Twitter, jonka käyttäjien on todettu hyödyntävän palvelua ajankohtaisten aiheiden kommentoimiseen.
Tutkielman tavoitteena oli havaita käyttäjien välistä symbolista konvergenssia, kuvailla vuorovaikutuksessa esiintyneet fantasiat ja muodostaa niiden avulla käsitys käyttäjien suhtautumisesta yrityskauppaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadulliseen sisällönanalyysiin perustuvaa fantasia-aiheiden analyysia. Tutkielman aineisto koostui käyttäjien Twitterissä aikavälillä 3.9.-10.9.2013 julkaisemista, avainsanan #nokia sisältäneistä suomenkielisistä tviiteistä, joita oli yhteensä 1471 kappaletta.
Tulosten perusteella käyttäjät käsittelivät yrityskauppaa samanlaisten tarinallisten ainesten avulla eli käyttäjien välillä havaittiin symbolista konvergenssia. Kaikkiaan #nokia-keskustelusta tulkittiin 21 fantasia-aihetta ja yhdeksän retorista näkemystä. Niiden perusteella vaikutti siltä, että käyttäjillä oli monia eri tapoja suhtautua yrityskauppaan. Merkittävimmiksi niistä tulkittiin turhautuminen ja vähättely, joka kohdistui muun muassa yrityskaupan merkittävyyteen. Muiksi suhtautumistavoiksi tulkittiin trollaaminen, välinpitämättömyys, toiveikkuus, pelko, realistisuus, pettymys, katkeruus ja haikeus. Tutkielman tulokset olivat vain osittain saman suuntaisia julkisuudessa suomalaisten suhtautumisesta esitettyjen arvioiden kanssa.
Tutkielman tavoitteena oli havaita käyttäjien välistä symbolista konvergenssia, kuvailla vuorovaikutuksessa esiintyneet fantasiat ja muodostaa niiden avulla käsitys käyttäjien suhtautumisesta yrityskauppaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadulliseen sisällönanalyysiin perustuvaa fantasia-aiheiden analyysia. Tutkielman aineisto koostui käyttäjien Twitterissä aikavälillä 3.9.-10.9.2013 julkaisemista, avainsanan #nokia sisältäneistä suomenkielisistä tviiteistä, joita oli yhteensä 1471 kappaletta.
Tulosten perusteella käyttäjät käsittelivät yrityskauppaa samanlaisten tarinallisten ainesten avulla eli käyttäjien välillä havaittiin symbolista konvergenssia. Kaikkiaan #nokia-keskustelusta tulkittiin 21 fantasia-aihetta ja yhdeksän retorista näkemystä. Niiden perusteella vaikutti siltä, että käyttäjillä oli monia eri tapoja suhtautua yrityskauppaan. Merkittävimmiksi niistä tulkittiin turhautuminen ja vähättely, joka kohdistui muun muassa yrityskaupan merkittävyyteen. Muiksi suhtautumistavoiksi tulkittiin trollaaminen, välinpitämättömyys, toiveikkuus, pelko, realistisuus, pettymys, katkeruus ja haikeus. Tutkielman tulokset olivat vain osittain saman suuntaisia julkisuudessa suomalaisten suhtautumisesta esitettyjen arvioiden kanssa.