Uuden ajan satiiria : pakinan jalanjäljillä - sisällönanalyysi suomalaisesta Twitter-parodiasta
Hooli, Niku (2014)
Hooli, Niku
2014
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406061646
Tiivistelmä
Yhteisöpalvelu Twitteristä on 2010-luvulla tullut Suomessa näkyvä ja tunteita herättävä sosiaalisen median osa, vaikka se ei käyttäjämäärissä esimerkiksi kilpailijansa Facebookin lukuihin ylläkään. Poliitikot, julkkikset ja media-alan ihmiset etunenässä keskustelevat, väittelevät ja markkinoivat itseään Twitter-tileillään. Myös monet erilaiset journalistiset julkaisut pyrkivät hyödyntämään Twitteriä joukkoistamiseen, uutisten hankintaan ja yleisösuhteen vahvistamiseen. Samaan aikaan Twitteriin on alkanut ilmestyä erilaisia huumoritilejä, joissa yleensä nimimerkin takaa kommentoidaan ja naureskellaan ajankohtaisille tapahtumille ja ihmisille. Monet näistä tileistä tekevät parodiaa jostain tunnetusta henkilöstä.
Tutkielmassani luon yleiskatsauksen vähän tutkittuun ilmiöön eli suomalaiseen Twitter-parodiaan ja tutkin sitä laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkastelussa on seitsemän Suomen seuratuimpiin parodioihin kuuluvaa Twitter-tiliä, joilta on käyty läpi sata viimeksi julkaistua twiittiä. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, onko parodiatileillä mitään satiirisia ominaisuuksia, eli löytyykö niistä myös jonkinlaista yhteiskunnallista ja valistavaa näkökulmaa kevyen vitsailun lisäksi. Vertaan Twitterin parodioita journalistisen satiirin ehkä tunnetuimpaan tekstityyppiin eli pakinaan.
Twitter-parodia näyttäytyi tämän tutkielman valossa ajankohtaisena ja humoristisena mutta myös melko homogeenisenä. Kaikki aineiston parodiat pilkkasivat keski-ikäisiä tai tätä vanhempia melko varakkaita miehiä, jotka liittyivät joillain tapaa urheiluun tai politiikkaan. Tässä mielessä pilkan kohde oli hyvin samanlainen kuin pakinoissa.
Twitter-parodiassa näyttää olevan myös paljon muita samanlaisia ominaisuuksia kuin pakinassa. Se on ajankohtaista, nimimerkin takaa kirjoitettua ja humoristista. Se on norminmukaista, siinä on selkeät ulkoiset tunnukset ja pakinan tavoin aiheita käsitellään laaja-alaisesti.
Toisaalta Twitterissä tehtävä parodia on laadultaan melko epätasaista. Joiltain osin se ei aina ole oikeastaan edes parodiaa vaan yleisempää vitsailua. Lukijaansa valistamaan pyrkivä näkökulma ja satiirinen taso löytyvät useimmista aineiston parodiatileistä.
Julkaisualustansa avulla Twitter-parodia voi ilmestyä juuri silloin kuin jotain tapahtuu ja sen ilmestymistahti onkin hyvin epäsäännöllinen, toisin kuin pakinan. Twitterin kaksisuuntaisuuden ansiosta parodiatilit voivat keskustella yleisönsä kanssa helposti, mikä näyttääkin olevan niille hyvin tyypillistä. Osa Twitter-parodioista myös pyrkii joukkoistamaan tuotantoaan seuraajilleen ja pyytää heitä keksimään uusia vitsejä samasta aihepiiristä.
Tutkielmassani luon yleiskatsauksen vähän tutkittuun ilmiöön eli suomalaiseen Twitter-parodiaan ja tutkin sitä laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkastelussa on seitsemän Suomen seuratuimpiin parodioihin kuuluvaa Twitter-tiliä, joilta on käyty läpi sata viimeksi julkaistua twiittiä. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, onko parodiatileillä mitään satiirisia ominaisuuksia, eli löytyykö niistä myös jonkinlaista yhteiskunnallista ja valistavaa näkökulmaa kevyen vitsailun lisäksi. Vertaan Twitterin parodioita journalistisen satiirin ehkä tunnetuimpaan tekstityyppiin eli pakinaan.
Twitter-parodia näyttäytyi tämän tutkielman valossa ajankohtaisena ja humoristisena mutta myös melko homogeenisenä. Kaikki aineiston parodiat pilkkasivat keski-ikäisiä tai tätä vanhempia melko varakkaita miehiä, jotka liittyivät joillain tapaa urheiluun tai politiikkaan. Tässä mielessä pilkan kohde oli hyvin samanlainen kuin pakinoissa.
Twitter-parodiassa näyttää olevan myös paljon muita samanlaisia ominaisuuksia kuin pakinassa. Se on ajankohtaista, nimimerkin takaa kirjoitettua ja humoristista. Se on norminmukaista, siinä on selkeät ulkoiset tunnukset ja pakinan tavoin aiheita käsitellään laaja-alaisesti.
Toisaalta Twitterissä tehtävä parodia on laadultaan melko epätasaista. Joiltain osin se ei aina ole oikeastaan edes parodiaa vaan yleisempää vitsailua. Lukijaansa valistamaan pyrkivä näkökulma ja satiirinen taso löytyvät useimmista aineiston parodiatileistä.
Julkaisualustansa avulla Twitter-parodia voi ilmestyä juuri silloin kuin jotain tapahtuu ja sen ilmestymistahti onkin hyvin epäsäännöllinen, toisin kuin pakinan. Twitterin kaksisuuntaisuuden ansiosta parodiatilit voivat keskustella yleisönsä kanssa helposti, mikä näyttääkin olevan niille hyvin tyypillistä. Osa Twitter-parodioista myös pyrkii joukkoistamaan tuotantoaan seuraajilleen ja pyytää heitä keksimään uusia vitsejä samasta aihepiiristä.