Parolan Kuntoklubi Oy:n IT-infrastruktuurin kehittämissuunnitelma
Mantila, Minna (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Mantila, Minna
2014
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051609
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli tuottaa yrityksellemme modernisointisuunnitelma, joka sisältää nykytilanteen kartoituksen ja kehittämissuunnitelman kustannuksineen. Tarkoituksena oli myös tutustua ITIL-konseptiin, etsiä määritelmä termille IT-infrastruktuuri sekä selvittää kehitysmalleja, joita voidaan käyttää apuna sähköiseen liiketoimintaan siirryttäessä. Tutkimusmenetelmäni oli toimintatutkimus. Tutkimusaineiston keräsin haastattelujen avulla.
Kartoituksen tuloksena löytyi yhteensä kymmenen kehittämiskohdetta. Kuntosalin puolella ne koskivat lähinnä ohjelmistoja, kuten kassajärjestelmä, sähköinen ajanvarausjärjestelmä ja kuntosaliohjelmien laatimista varten tehty ohjelma. Tilitoimistossa käytössä olevien ohjelmien todettiin olevan käyttökelpoisia ja ajan tasalla. Kehittämiskohteiksi valikoituivat laitekanta, puhelinjärjestelmä ja verkkosivut.
Kaikki havaitut kehittämiskohteet listattiin tärkeysjärjestykseen. Aikataulutetuille kohteille tehtiin myös kustannusarvio. Mikäli kehittämiskohde sijoittui listauksen häntäpäähän, eikä toteutusta tehdä juuri nyt, myöskään kustannuksia ei selvitetty.
Kehitysmallien osalta vertailuun valikoitui kahdeksan erityyppistä vaihtoehtoa, joita voidaan käyttää apuna sähköiseen liiketoimintaan siirryttäessä. Analysoin kehitysmallit ja valitsin niistä yrityksemme käyttöön sopivimmat. Valittujen kehitysmallien johdolla voimme ottaa ensiaskeleet sähköiseen liiketoimintaan sekä jalostaa sitä edelleen.
Toimintatutkimukseni tuloksena syntyi kaksi kehitysehdotuslistausta: tutkielman teon aikana toteutetut ja toteuttamista odottavat toimenpiteet. Lisäksi vertasin toimintatutkimusprosessini etenemistä kirjoissa esitettyihin etenemistapoihin sekä löysin yhteneväisyyksiä ohjelmistoprojektien hallinnan scrum-malliin. Toimintatutkimusta tehdessä löysin myös kaksi jatkotutkimusideaa, jotka liittyvät yleisempiin ja laajempiin kokonaisuuksiin: miten ITIL Small Scale Implementation –teos soveltuu pienyrityksemme tarpeisiin ja tarkoittaako ITIL samaa kuin BILL (the Business Infrastructure Library of Least Practice) eli ei parhaat, vaan turhat käytännöt.
Kartoituksen tuloksena löytyi yhteensä kymmenen kehittämiskohdetta. Kuntosalin puolella ne koskivat lähinnä ohjelmistoja, kuten kassajärjestelmä, sähköinen ajanvarausjärjestelmä ja kuntosaliohjelmien laatimista varten tehty ohjelma. Tilitoimistossa käytössä olevien ohjelmien todettiin olevan käyttökelpoisia ja ajan tasalla. Kehittämiskohteiksi valikoituivat laitekanta, puhelinjärjestelmä ja verkkosivut.
Kaikki havaitut kehittämiskohteet listattiin tärkeysjärjestykseen. Aikataulutetuille kohteille tehtiin myös kustannusarvio. Mikäli kehittämiskohde sijoittui listauksen häntäpäähän, eikä toteutusta tehdä juuri nyt, myöskään kustannuksia ei selvitetty.
Kehitysmallien osalta vertailuun valikoitui kahdeksan erityyppistä vaihtoehtoa, joita voidaan käyttää apuna sähköiseen liiketoimintaan siirryttäessä. Analysoin kehitysmallit ja valitsin niistä yrityksemme käyttöön sopivimmat. Valittujen kehitysmallien johdolla voimme ottaa ensiaskeleet sähköiseen liiketoimintaan sekä jalostaa sitä edelleen.
Toimintatutkimukseni tuloksena syntyi kaksi kehitysehdotuslistausta: tutkielman teon aikana toteutetut ja toteuttamista odottavat toimenpiteet. Lisäksi vertasin toimintatutkimusprosessini etenemistä kirjoissa esitettyihin etenemistapoihin sekä löysin yhteneväisyyksiä ohjelmistoprojektien hallinnan scrum-malliin. Toimintatutkimusta tehdessä löysin myös kaksi jatkotutkimusideaa, jotka liittyvät yleisempiin ja laajempiin kokonaisuuksiin: miten ITIL Small Scale Implementation –teos soveltuu pienyrityksemme tarpeisiin ja tarkoittaako ITIL samaa kuin BILL (the Business Infrastructure Library of Least Practice) eli ei parhaat, vaan turhat käytännöt.