Vanhakin koira oppii uusia temppuja : poliisikoiranohjaajien käsityksiä operantista ehdollistamisesta ja positiivisesta vahvistamisesta poliisikoirien erikoiskoulutuksessa
Jalander, Heli (2014)
Jalander, Heli
2014
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051607
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää poliisikoiranohjaajien käsityksiä operantin ehdollistamisen ja positiivisen vahvistamisen käytöstä poliisikoirien erikoiskoulutuksessa. Poliisikoirien koulutus Suomessa on säilynyt pitkälti samanlaisena jo vuosikymmeniä. Se on perustunut koiran motivointiin ja ehdollistamiseen, mutta myös pakkoon. Klassinen ehdollistaminen on ollut koiranohjaajien käytössä osin yhtenä perinteisenä koulutusmuotona, joskin monesti tiedostamattomana. Koulutus on ollut perin pragmaattista, ja vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana on Suomessa alettu laajemmin huomioida oppimisteorioiden ymmärtämisen merkitystä niin koirien kuin koiranohjaajienkin koulutuksessa. Poliisikoirien erikoiskoulutuksessa on vähitellen alettu hyödyntää maailmalta muusta eläinkoulutuksesta tuttua operanttia ehdollistamista ja erityisesti positiivista vahvistamista ja erilaisia muunnelmia näistä. Kokemukset ovat jo osoittaneet, että näin koulutetut koirat ovat oppineet varmoiksi suorittajiksi ja niiden työskentelyn luotettavuus ja laatu ovat parantuneet.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat behavioristinen oppimiskäsitys etenkin polii-sikoiran oppimisen osalta ja konstruktivistinen oppimiskäsitys, joka koiranohjaajan oppimisen ym-märtämisessä on ensisijainen. Eläinkoulutuksessa oppimisteorioiden ja oppimisen lainalaisuuksien sisäistämistä ei ole laajemmin ymmärretty ennen viime vuosia. Uudistavan oppimisen teoria on tärkeä koko merkitysperspektiivin muuttumiselle ja uudenlaisen koirankoulutusfilosofian huomioi-miselle. Uudistavan oppimisen avaintekijä on juuri muutos.
Tämän laadullisen, fenomenografisen tutkimuksen aineisto (n=9) on kerätty kokeneilta poliisi-koiranohjaajilta, joilla on kokemusta koirankoulutuksen eri menetelmistä. Tarkastelun kohteena ovat olleet heidän käsityksenä operantin ehdollistamisen ja positiivisen vahvistamisen käyttökelpoi-suudesta ja vaikutuksesta omaan ja koiriensa oppimiseen.
Tulokset osoittavat, että koiranohjaajien käsitysten mukaan tällä tavoin koulutetut koirat työskente-levät halukkaammin ja luotettavammin sekä niiden stressitaso pysyy riittävän matalana. Koirat py-syvät näin pidempään työkuntoisina, ja operantin menetelmän käyttämisellä on niin taloudellinen kuin eläinsuojelullinenkin näkökulma. Koiranohjaajien teoreettisia valmiuksia tulisi kuitenkin lisätä entisestään. Poliisikoiranohjaajien koulutuksessa tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota op-pimiskäsityksiin ja niiden teorioiden hallintaan.
Sosiaalinen oppiminen on tulosten mukaan merkittävässä roolissa poliisikoiranohjaajan identiteetin kehittymisessä, ja sitä tulisikin tukea. Poliisiammattikorkeakoulun poliisikoiralaitos on avainasemassa koulutuksen uudistamisessa. Asiantuntijuus ja ammattispesifiset taidot kehittyvät myös oman oppimisen kriittisessä reflektiossa. Ongelmaperusteinen opetus olisi yksi mahdollisuus kehittää po-liisikoiranohjaajan osaamista ja laajentaa katsantokantaa eri menetelmien hyödyntämiseen koiran-koulutuksessa. Ammatillinen kasvu ja sen mahdollistaminen on yksi työni keskeisistä tuloksista.
Attitudes of police dog handlers about operant conditioning and positive rein-forcement in special training of police dogs
The purpose of this study is to examine the attitudes of police dog handlers regarding the condition-ing and positive reinforcement in the training of police dogs. Training police dogs in Finland has remained virtually the same for decades. It originated on the motivation of dog conditioning and punishing. Classical conditioning has been used as one of the traditional training methods, but also used unconsciously. Dog training has been very pragmatic. During the last ten years, understanding learning theories has been taken into account in educating dog handlers and dog training. They have also started to utilize operant conditioning, positive reinforcement, and different modifications in police dog training. Knowledge has proved that dogs trained this way have improved their quality of work and learned to become infallible workers.
Behavioral learning theory especially of police dog education and constructivism learning theory of police dog handlers forms the theoretical framework of the study. The theory of transformational learning is important to change the whole perspective and to notice new philosophies in dog training.
The material of this qualitative, phenomenographic study (n=9) is collected from experienced police dog handlers. These handlers all have experience from different methods of dog training. The object of analysis has been their attitudes of applicability of operant conditioning, positive reinforcement in dog training, the effect of their learning as well as their dogs' knowledge.
The result shows that according to the police dog handlers, the dogs trained by this way, are working more willingly are reliable, and their stress level remains low enough. The dogs are staying fit longer for work. There are also economical and the prevention of animal cruelty points of view in using the operant method. There is need to increase the theoretical abilities of police dog handlers. It should be belabored in more learning theories and the mastery of these. According to the results, the social learning is significant in the role of developing police dog handler identity and should be supported. Police University Colleges Police Dog Training Center is a key role to that.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat behavioristinen oppimiskäsitys etenkin polii-sikoiran oppimisen osalta ja konstruktivistinen oppimiskäsitys, joka koiranohjaajan oppimisen ym-märtämisessä on ensisijainen. Eläinkoulutuksessa oppimisteorioiden ja oppimisen lainalaisuuksien sisäistämistä ei ole laajemmin ymmärretty ennen viime vuosia. Uudistavan oppimisen teoria on tärkeä koko merkitysperspektiivin muuttumiselle ja uudenlaisen koirankoulutusfilosofian huomioi-miselle. Uudistavan oppimisen avaintekijä on juuri muutos.
Tämän laadullisen, fenomenografisen tutkimuksen aineisto (n=9) on kerätty kokeneilta poliisi-koiranohjaajilta, joilla on kokemusta koirankoulutuksen eri menetelmistä. Tarkastelun kohteena ovat olleet heidän käsityksenä operantin ehdollistamisen ja positiivisen vahvistamisen käyttökelpoi-suudesta ja vaikutuksesta omaan ja koiriensa oppimiseen.
Tulokset osoittavat, että koiranohjaajien käsitysten mukaan tällä tavoin koulutetut koirat työskente-levät halukkaammin ja luotettavammin sekä niiden stressitaso pysyy riittävän matalana. Koirat py-syvät näin pidempään työkuntoisina, ja operantin menetelmän käyttämisellä on niin taloudellinen kuin eläinsuojelullinenkin näkökulma. Koiranohjaajien teoreettisia valmiuksia tulisi kuitenkin lisätä entisestään. Poliisikoiranohjaajien koulutuksessa tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota op-pimiskäsityksiin ja niiden teorioiden hallintaan.
Sosiaalinen oppiminen on tulosten mukaan merkittävässä roolissa poliisikoiranohjaajan identiteetin kehittymisessä, ja sitä tulisikin tukea. Poliisiammattikorkeakoulun poliisikoiralaitos on avainasemassa koulutuksen uudistamisessa. Asiantuntijuus ja ammattispesifiset taidot kehittyvät myös oman oppimisen kriittisessä reflektiossa. Ongelmaperusteinen opetus olisi yksi mahdollisuus kehittää po-liisikoiranohjaajan osaamista ja laajentaa katsantokantaa eri menetelmien hyödyntämiseen koiran-koulutuksessa. Ammatillinen kasvu ja sen mahdollistaminen on yksi työni keskeisistä tuloksista.
Attitudes of police dog handlers about operant conditioning and positive rein-forcement in special training of police dogs
The purpose of this study is to examine the attitudes of police dog handlers regarding the condition-ing and positive reinforcement in the training of police dogs. Training police dogs in Finland has remained virtually the same for decades. It originated on the motivation of dog conditioning and punishing. Classical conditioning has been used as one of the traditional training methods, but also used unconsciously. Dog training has been very pragmatic. During the last ten years, understanding learning theories has been taken into account in educating dog handlers and dog training. They have also started to utilize operant conditioning, positive reinforcement, and different modifications in police dog training. Knowledge has proved that dogs trained this way have improved their quality of work and learned to become infallible workers.
Behavioral learning theory especially of police dog education and constructivism learning theory of police dog handlers forms the theoretical framework of the study. The theory of transformational learning is important to change the whole perspective and to notice new philosophies in dog training.
The material of this qualitative, phenomenographic study (n=9) is collected from experienced police dog handlers. These handlers all have experience from different methods of dog training. The object of analysis has been their attitudes of applicability of operant conditioning, positive reinforcement in dog training, the effect of their learning as well as their dogs' knowledge.
The result shows that according to the police dog handlers, the dogs trained by this way, are working more willingly are reliable, and their stress level remains low enough. The dogs are staying fit longer for work. There are also economical and the prevention of animal cruelty points of view in using the operant method. There is need to increase the theoretical abilities of police dog handlers. It should be belabored in more learning theories and the mastery of these. According to the results, the social learning is significant in the role of developing police dog handler identity and should be supported. Police University Colleges Police Dog Training Center is a key role to that.