Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ympäristötiedon oppikirjojen tehtävät ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsitykset

Hirvonen, Ville (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1401959585.pdf (583.3Kt)
Lataukset: 



Hirvonen, Ville
2014

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051603
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjojen tehtävät tukevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja sen oppimiskäsityksiä peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkittavat kirjat ovat kuudennen luokan ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjat eri kustantajilta kolmen viimeisimmän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutoksen jälkeen. Ensimmäisenä tavoitteena on tutkia miten oppikirjat ohjaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden täyttämiseen. Toisena tavoitteena on tutkia, miten oppikirjojen tehtävät ohjaavat opetussuunnitelmien käsityksiin oppimisesta ja niiden edellyttämiin työtapoihin.

Tutkimus on laadullinen ja tutkimuksen analyysimetodi on teoriaohjaava sisällön analyysi. Aineisto analysoidaan aiemman olemassa olevan tiedon pohjalta ja tarkastellaan miten oppikirjojen tehtävät täyttävät opetussuunnitelmien käsitykset oppimisesta ja niiden vaatimista työtavoista. Tutkimuksessa tarkasteltiin jossain määrin oppikirjojen sisältöjen vastaavuutta opetussuunnitelmissa määriteltyihin käsiteltäviin aihealueisin ja todettiin oppikirjojen vastaavan sisällöltään opetussuunnitelmia hyvin.

Oppikirjojen tehtävät luokittelin kolmeen eri tehtävätyyppiin, jotka edustavat erilaisia työtapoja opetuksessa. Oppikirjojen todettiin olevan hyvin erilaisia ja tehtävien määrä vaihteli tutkittavissa kirjoissa suuresti. Oppikirjojen tehtävien ohjaavuudessa ja vastaavuudessa opetussuunnitelmissa ilmeneviin oppimiskäsityksiin huomattiin olevan eroja, mutta oppikirjoissa ei huomattu olevan erityistä kehitystä vuosien kuluessa. Oppikirjojen tehtävien vastaavuus opetussuunnitelmien oppimiskäsityksiin todettiin olevan oppikirja- ja kustantajakohtaista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste