The Representation of Self-Efficacy Experienced by an Upper Secondary School Student
Kaisvuo, Heidi (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kaisvuo, Heidi
Omakustanne
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Väitöspäivä
2014-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-3966-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-3966-2
Kuvaus
Väitöskirja on omakustanne
Tiivistelmä
Lukio kasvu- ja oppimisympäristönä kaipaa kehittämistä. Lukiolaisella tulee olla nykyistä enemmän mahdollisuuksia itseohjautuvuuteen ja itsesäädeltyyn toimintaan. Lukiolaisen itsetehokkuuden ja sen stimulointimahdollisuuksien ymmärtäminen on merkityksellistä opetus-oppimistapahtuman kannalta.
KL, FM, KTM, YTM Heidi Kaisvuon väitöstutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen ja se fokusoituu representoimaan kvalitatiivisesti lukiolaisten kokemuksiin pohjautuvia käsityksiä itsetehokkuudesta. Triangulaatiota käytettiin sekä saatavan tiedon monipuolistamiseksi että luotettavuuden parantamiseksi, jolloin tulokset varmistuivat rinnakkain käytettyjen aineistonhankintamenetelmien avulla saadulla evidenssillä. Datan analyysi toteutettiin teoria- ja aineistolähtöisesti ja siinä käytettiin induktiivista, deduktiivista ja abduktiivista päättelyä ymmärryksen laajentamiseksi sekä teoriasta että empiirisestä ilmiöstä.
Analysoidun datan pohjalta muodostettiin tarkasteltavan ilmiön empiirinen malli. Tulokset osoittavat, että monet tekijät ovat yhteydessä itsetehokkuuteen, jonka perusta muodostuu henkilökohtaisista, ympäristöön liittyvistä ja sosiaalisista tekijöistä. Lukiolaisen itsetehokkuuden kehittymiselle on merkityksellistä myönteinen, interaktiivinen, kannustava ja autonomisuutta kunnioittava ympäristö. Opettajilla, vanhemmilla ja vertaisryhmällä on suuri merkitys itsetehokkuuden tason muotoutumisessa.
Väitöstutkimus antaa uutta tietoa itsetehokkuuden tason perusteella muodostetuista ryhmistä ja se tarjoaa näkemyksen itsetehokkuuden ilmentymisestä ja kehittämisestä sekä tekijöistä, jotka ovat yhteydessä itsetehokkuuteen. Koska tutkimus lisää konkreettista tietoa lukiolaisen itsetehokkuudesta, sen tuloksia voidaan hyödyntää itsetehokkuuden ylläpitämisessä ja edistämisessä. Tutkimustiedolla on merkitystä lukion oppimisympäristön, opiskelun ja arvioinnin kehittämisessä. Tuloksista tehtävistä johtopäätöksistä saadaan käytännöllistä antia lukion opetus-oppimistapahtumaan.
KL, FM, KTM, YTM Heidi Kaisvuon väitöstutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen ja se fokusoituu representoimaan kvalitatiivisesti lukiolaisten kokemuksiin pohjautuvia käsityksiä itsetehokkuudesta. Triangulaatiota käytettiin sekä saatavan tiedon monipuolistamiseksi että luotettavuuden parantamiseksi, jolloin tulokset varmistuivat rinnakkain käytettyjen aineistonhankintamenetelmien avulla saadulla evidenssillä. Datan analyysi toteutettiin teoria- ja aineistolähtöisesti ja siinä käytettiin induktiivista, deduktiivista ja abduktiivista päättelyä ymmärryksen laajentamiseksi sekä teoriasta että empiirisestä ilmiöstä.
Analysoidun datan pohjalta muodostettiin tarkasteltavan ilmiön empiirinen malli. Tulokset osoittavat, että monet tekijät ovat yhteydessä itsetehokkuuteen, jonka perusta muodostuu henkilökohtaisista, ympäristöön liittyvistä ja sosiaalisista tekijöistä. Lukiolaisen itsetehokkuuden kehittymiselle on merkityksellistä myönteinen, interaktiivinen, kannustava ja autonomisuutta kunnioittava ympäristö. Opettajilla, vanhemmilla ja vertaisryhmällä on suuri merkitys itsetehokkuuden tason muotoutumisessa.
Väitöstutkimus antaa uutta tietoa itsetehokkuuden tason perusteella muodostetuista ryhmistä ja se tarjoaa näkemyksen itsetehokkuuden ilmentymisestä ja kehittämisestä sekä tekijöistä, jotka ovat yhteydessä itsetehokkuuteen. Koska tutkimus lisää konkreettista tietoa lukiolaisen itsetehokkuudesta, sen tuloksia voidaan hyödyntää itsetehokkuuden ylläpitämisessä ja edistämisessä. Tutkimustiedolla on merkitystä lukion oppimisympäristön, opiskelun ja arvioinnin kehittämisessä. Tuloksista tehtävistä johtopäätöksistä saadaan käytännöllistä antia lukion opetus-oppimistapahtumaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4768]