Interaction in the Domestication of Social Media
Wang, Li (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Wang, Li
2014
Sosiologia - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Väitöspäivä
2014-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406021532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406021532
Kuvaus
Väitöskirja on omakustanne
Tiivistelmä
Vuorovaikutus sosiaalisen median kotouttamisessa
Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen median piirissä tapahtuva ansykroninen vuorovaikutus. Tehtävänä on selvittää, miksi toimijat noudattavat vuorovaikutuksessaan tiettyjä toistuvia malleja. Tutkimus tarkastelee toimijoiden arkipäiväisiä sosiaalisia kontakteja ja sosiaalisen median viihdekäyttöä yksityiskohtaisella tavalla. Analyysissä keskitytään erityisesti siihen, miten toimijat tulkitsevat yhdessä toistensa lausumia vuorovaikutuksen kuluessa. Tavoitteena on muodostaa kattavaa ymmärrystä Internetissä tapahtuvasta vuorovaikutuksesta. Työ tuo esille, että “uuden” median käyttöönotossa on mukana jotain “vanhaa”: samalla kun tutkimuksessa raportoidaan uusista kanssakäymisen muodoista siinä myös osoitetaan, miten olemassa olevat instituutiot vaikuttavat verkkovälitteiseen kanssakäymiseen.
Tutkimuksen löydökset antavat uutta tietoa verkkovälitteisestä vuorovaikutuksesta. Yhtäältä sosiaalisessa mediassa tapahtuva viestiminen tulee ymmärtää kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen johdannaisilmiöksi. Toisaalta verkkovälitteinen vuorovaikutus ei ole yksinkertaisesti kopio kasvokkaisesta vuorovaikutuksesta. Kysymys on omasta monimutkaisesta vuorovaikutuksen muodostaan, joka sijoittuu jatkumolle puhumisen ja kirjoittamisen väliin.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että toimijoiden verkkovälitteistä vuorovaikutusta ohjaa kaksi tekijää. Näitä tekijöitä selitetään “virtuaalisen tilanteen” ja “representoidun tilanteen” käsitteiden avulla. “Virtuaaliset tilanteet” määrittävät niitä verkkovälitteisen vuorovaikutuksen välittömiä konkteksteja, joissa toimijoiden vuorovaikutus tapahtuu. “Virtuaaliset tilanteet” muodostuvat ja pysyvät yllä siten, että toimijat jatkuvasti vuorovaikutuksensa kuluessa tyypittelevät tilanteen tietynlaiseksi. “Representoidut tilanteet” tarkoittavat sosiaalisesta elämästä tuttuja perhevalokuvan tai turismin kaltaisia kategorisointeja ja toimintatilanteita, joita representoidaan sosiaalisessa mediassa. Näitä pidetään kahtena tärkeänä toimijoiden kanssakäymistä ohjaavana lähteenä tässä tutkimuksessa. This dissertation is concerned with asynchronous online interaction in the contemporary social media. It explores why the actors interact with each other in particular recurrent patterns. The actors’ mundane social contacts and interactive activities for recreation purposes are examined in a minimalist approach. The analysis focuses on how the actors mutually interpret each other’s utterances in the chain of interaction. The aim of the study is to understand interaction in the Internet in a comprehensive way. The objective is to reveal something ‘old’ about the domestication of ‘new’ media – that is, how existing intuitions influence online interaction, while simultaneously emerging interaction forms are reported.
The findings contribute to producing new knowledge on online interaction, which are viewed from two aspects. On the one hand, interaction in the ‘posting’ modality should be understood as a derivative phenomenon of face-to-face interaction. On the other hand, the study shows that online interaction is not a replica of face-to-face interaction. The complexity of the posting mode of interaction stands in its own right in a continuum between speaking and writing.
In terms of the sources of influence on the interaction patterns, ‘virtual situations’ and ‘represented situations’ are resorted to. ‘Virtual situations’ defines the constructed immediate online contexts wherein actors’ interaction takes place. It is a product of the actors’ typification and constantly constructed by the sustained interaction among them. ‘Represented situations’ means the cultural categories of social life such as family photos and tourist experience that are represented in the online texts. They are the two important sources of how the actors’ interaction is guided.
Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen median piirissä tapahtuva ansykroninen vuorovaikutus. Tehtävänä on selvittää, miksi toimijat noudattavat vuorovaikutuksessaan tiettyjä toistuvia malleja. Tutkimus tarkastelee toimijoiden arkipäiväisiä sosiaalisia kontakteja ja sosiaalisen median viihdekäyttöä yksityiskohtaisella tavalla. Analyysissä keskitytään erityisesti siihen, miten toimijat tulkitsevat yhdessä toistensa lausumia vuorovaikutuksen kuluessa. Tavoitteena on muodostaa kattavaa ymmärrystä Internetissä tapahtuvasta vuorovaikutuksesta. Työ tuo esille, että “uuden” median käyttöönotossa on mukana jotain “vanhaa”: samalla kun tutkimuksessa raportoidaan uusista kanssakäymisen muodoista siinä myös osoitetaan, miten olemassa olevat instituutiot vaikuttavat verkkovälitteiseen kanssakäymiseen.
Tutkimuksen löydökset antavat uutta tietoa verkkovälitteisestä vuorovaikutuksesta. Yhtäältä sosiaalisessa mediassa tapahtuva viestiminen tulee ymmärtää kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen johdannaisilmiöksi. Toisaalta verkkovälitteinen vuorovaikutus ei ole yksinkertaisesti kopio kasvokkaisesta vuorovaikutuksesta. Kysymys on omasta monimutkaisesta vuorovaikutuksen muodostaan, joka sijoittuu jatkumolle puhumisen ja kirjoittamisen väliin.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että toimijoiden verkkovälitteistä vuorovaikutusta ohjaa kaksi tekijää. Näitä tekijöitä selitetään “virtuaalisen tilanteen” ja “representoidun tilanteen” käsitteiden avulla. “Virtuaaliset tilanteet” määrittävät niitä verkkovälitteisen vuorovaikutuksen välittömiä konkteksteja, joissa toimijoiden vuorovaikutus tapahtuu. “Virtuaaliset tilanteet” muodostuvat ja pysyvät yllä siten, että toimijat jatkuvasti vuorovaikutuksensa kuluessa tyypittelevät tilanteen tietynlaiseksi. “Representoidut tilanteet” tarkoittavat sosiaalisesta elämästä tuttuja perhevalokuvan tai turismin kaltaisia kategorisointeja ja toimintatilanteita, joita representoidaan sosiaalisessa mediassa. Näitä pidetään kahtena tärkeänä toimijoiden kanssakäymistä ohjaavana lähteenä tässä tutkimuksessa.
The findings contribute to producing new knowledge on online interaction, which are viewed from two aspects. On the one hand, interaction in the ‘posting’ modality should be understood as a derivative phenomenon of face-to-face interaction. On the other hand, the study shows that online interaction is not a replica of face-to-face interaction. The complexity of the posting mode of interaction stands in its own right in a continuum between speaking and writing.
In terms of the sources of influence on the interaction patterns, ‘virtual situations’ and ‘represented situations’ are resorted to. ‘Virtual situations’ defines the constructed immediate online contexts wherein actors’ interaction takes place. It is a product of the actors’ typification and constantly constructed by the sustained interaction among them. ‘Represented situations’ means the cultural categories of social life such as family photos and tourist experience that are represented in the online texts. They are the two important sources of how the actors’ interaction is guided.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5033]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Consumer Media Choice: Towards a comprehensive model
Willman-Iivarinen, Hanna
Tampere University Dissertations - Tampereen yliopiston väitöskirjat : 328 (Tampere University, 2020)
MonografiaväitöskirjaKuluttajien mediavalintaprosessin ja siihen liittyvien psykologisten ja osin alitajuisten elementtien ymmärtämisestä on hyötyä media-alan yrityksille tuotekehityksessä ja markkinoinnissa. Koska suurin osa median käyttämisen ... -
Finland : Maintaining the Fragile Consensus
Karppinen, Kari; Ala-Fossi, Marko; Herzog, Christian; Hilker, Heiko; Novy, Leonard; Torun, Orkan (2017)
bookPart -
Suuren yleisön soittorasiat : Radio Suomen, Radio Novan ja Radio Suomipopin soittolistat ja niiden rakenne
Hellman, Heikki; Vilkko, Arto (2018)
article