Learner beliefs on English language learning among a group of junior secondary school CLIL pupils : a case study
Niska, Jenni (2014)
Niska, Jenni
2014
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261487
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyi englannin kielellä annettavaan vieraskieliseen CLIL -opetukseen osallistuvien oppilaiden käsityksiin ja uskomuksiin englannin oppimisesta ja osaamisesta. Aihe koettiin tärkeäksi niiden havaintojen myötä, joita tutkija on tehnyt vieraskielistä opetusta seuratessaan sekä muussa opetustyössä toimiessaan. Havaintojen mukaan englanninkielistä opetusta seuraavilla oppilailla oli taipumus käyttää englannin kieltä puhuessaan luokkatovereiden kanssa myös englannin tunnilla annettujen tehtävien ulkopuolella, kun taas ns. tavallista opetusta seuraavat oppilaat eivät olleet yhtä taipuvaisia samaan. Kaikessa opetustyössä tulee usein vastaan oppilaiden omien henkilökohtaisten käsitysten ja uskomusten merkitys heidän oman oppimisprosessinsa ohjaajina, ja tämän vuoksi on tärkeää selvittää, mitä käsityksiä erilaisilla oppijoilla on heidän omasta vieraan kielen oppimisestaan ja osaamisestaan sekä vieraan kielen oppimisesta ja osaamisesta ylipäänsä.
Tutkimus on laadullinen vertaileva tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltaviksi valikoitui erään tamperelaisen kansainvälisen koulun kahdeksannen luokan ryhmästä kahdeksan oppilasta, jotka puhuivat äidinkielenään suomea ja seurasivat englanninkielistä opetusta. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin koulupäivän aikana ja nämä litteroidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla haastatteluissa esiin nousseita aihekokonaisuuksia, tarkastelemalla haastateltavien vastauksia arkikäsityksien tutkimuksessa käytetyn dialogisen ajattelun näkökulmasta. Näitä teemoja verrattiin Mari Aron Jyväskylän yliopistolle vuonna 2009 tekemään pitkittäistutkimukseen, jossa tutkittiin ns. tavallisessa opetuksessa olevan alakouluryhmän oppilaiden käsityksiä englannin oppimisesta ja osaamisesta.
Tämän tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että vieraskielistä opetusta seuraavien oppilaiden käsitykset englannin kielen osaamisesta ja oppimisesta olivat monipuolisempia kuin tavallista opetusta seuraavien oppilaiden. Vieraskielistä opetusta seuraavat oppilaat mm. näkivät useampia eri tilanteita, missä ihmiset voisivat tarvita englannin kieltä, toivat esille useampia elämänalueita, joissa englannin osaaminen on heille itselleen tarpeellista sekä tällä hetkellä kuin myös tulevaisuudessa, kokivat puhutun kielen roolin merkityksellisempänä oppimisprosessissa sekä arvioivat koulun ja formaalin opetuksen roolin vähäisemmäksi ja vastaavasti vapaa-ajan aktiviteettien roolin merkittävämmäksi heidän omassa oppimisprosessissaan kuin tavallista opetusta seuraavat oppilaat Aron tutkimuksessa. Olennaista tuloksissa oli myös se, että vieraskielistä opetusta seuraavat kokivat itse olevansa asiantuntijoita englannin kielessä, kun taas Aron tutkimuksen oppilaat kokivat pääasiassa olevansa vielä englannin oppijoita.
Tutkimus on laadullinen vertaileva tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltaviksi valikoitui erään tamperelaisen kansainvälisen koulun kahdeksannen luokan ryhmästä kahdeksan oppilasta, jotka puhuivat äidinkielenään suomea ja seurasivat englanninkielistä opetusta. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin koulupäivän aikana ja nämä litteroidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla haastatteluissa esiin nousseita aihekokonaisuuksia, tarkastelemalla haastateltavien vastauksia arkikäsityksien tutkimuksessa käytetyn dialogisen ajattelun näkökulmasta. Näitä teemoja verrattiin Mari Aron Jyväskylän yliopistolle vuonna 2009 tekemään pitkittäistutkimukseen, jossa tutkittiin ns. tavallisessa opetuksessa olevan alakouluryhmän oppilaiden käsityksiä englannin oppimisesta ja osaamisesta.
Tämän tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että vieraskielistä opetusta seuraavien oppilaiden käsitykset englannin kielen osaamisesta ja oppimisesta olivat monipuolisempia kuin tavallista opetusta seuraavien oppilaiden. Vieraskielistä opetusta seuraavat oppilaat mm. näkivät useampia eri tilanteita, missä ihmiset voisivat tarvita englannin kieltä, toivat esille useampia elämänalueita, joissa englannin osaaminen on heille itselleen tarpeellista sekä tällä hetkellä kuin myös tulevaisuudessa, kokivat puhutun kielen roolin merkityksellisempänä oppimisprosessissa sekä arvioivat koulun ja formaalin opetuksen roolin vähäisemmäksi ja vastaavasti vapaa-ajan aktiviteettien roolin merkittävämmäksi heidän omassa oppimisprosessissaan kuin tavallista opetusta seuraavat oppilaat Aron tutkimuksessa. Olennaista tuloksissa oli myös se, että vieraskielistä opetusta seuraavat kokivat itse olevansa asiantuntijoita englannin kielessä, kun taas Aron tutkimuksen oppilaat kokivat pääasiassa olevansa vielä englannin oppijoita.