Vihreän lipun ympäristökasvatusohjelma - vaikuttavuutta osallisuuden keinoin
Vartiainen, Heidi (2014)
Vartiainen, Heidi
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261484
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella Vihreän lipun ympäristökasvatusohjelmaa ja sen toteutumista eri ikäisten lasten ja nuorten ympäristökasvatuksessa. Vihreä lippu on päiväkodeille, kouluille, oppilaitoksille sekä vapaa-ajan toimijoille tarkoitettu kestävän kehityksen ohjelma. Se on osa kansainvälistä Eco Schools -ohjelmaa, jonka on kehittänyt ympäristökasvatusjärjestö Foundation for Enviromental Education (FEE). Eco Schools -ohjelmassa ovat mukana mm. lähes kaikki EU-maat, ja siihen osallistui vuonna 2011 yli 35 000 koulua yli 50 maassa. Ohjelmaa toteuttaa ja koordinoi Suomessa Suomen Ympäristökasvatuksen Seura. Vihreän lipun perusperiaatteet ovat ympäristökuormituksen vähentäminen, kestävän kehityksen kasvatuksen integrointi opetukseen ja toimintakulttuuriin, lasten ja nuorten osallisuus sekä yhteistyö ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
Tutkielma oli jatkoa aiemmalle kandidaatintutkielmalle, joka tarkasteli Vihreän lipun ohjelmaa erityisesti sen vaikuttavuuden ja sen tuottaman osallisuuden näkökulmista peruskouluissa. Tämä tutkielma laajensi näkökulman myös päiväkotien ja toisen asteen oppilaitosten tarkasteluun.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ja vertailla, millasiin ympäristökasvatuksellisiin tavoitteisiin ohjelman avulla on päästy, miten hyvin se toteuttaa varhaiskasvatussuunnitelman ja peruskoulun ja toisen asteen opetussuunnitelmien perusteita ympäristökasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden osalta, ja millaista osallisuutta ohjelma tuottaa.
Tutkimusaineistona oli yhteensä 61 kappaletta päiväkotien, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten anomusta kestävälle Vihreä lippu -tasolle siirtymisestä vuosilta 2011?2013. Kestävän tason anomuksen voi tehdä, kun on ollut hyväksytysti mukana vähintään kolmessa Vihreän lipun teemaprojektissa. Kestävän tason lippua anoessa tulee monipuolisesti arvioida omaa Vihreän lipun toimintaa ja arvioida saavutuksia, joihin eri teemaprojektien kuluessa on päästy.
Tutkimusmenetelmä tutkielmassa oli laadullinen tutkimus ja käytetty tutkimusmetodi sisällönanalyysi.
Keskeisimmät tutkimustulokset aineiston perusteella olivat, että Vihreä lippu lisää ympäristötietoisuutta, parantaa ympäristökasvatuksen laatua ja vähentää siinä mukana olevien toimijoiden ympäristökuormitusta. Lisäksi tutkimus osoitti, että ohjelma tuottaa monipuolisia yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia sekä innostaa ympäristön puolesta toimimiseen. Vihreän lipun ohjelma on vaikuttanut lasten ja nuorten ympäristökäyttäytymiseen myönteisesti muuttamalla toimintatapoja. Tutkimuksen tulosten perusteella voi päätellä, että eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteissa mainitut ympäristökasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuudet toteutuvat Vihreä lippu -ohjelman avulla hyvin.
Vihreä lippu -toiminnan lopullinen arviointi sen vaikuttavuuden suhteen on haasteellista. Vaikka yleisiä johtopäätöksiä Vihreä lippu -kokemusten ja toiminnan tulosten pohjalta voidaankin tehdä, varsinaisia yleistyksiä on hankalampi johtaa. Lopullisesti ohjelman vaikuttavuus voi näkyä vasta paljon myöhemmin lapsen ja nuoren elämässä, siinä toimiiko hän tulevaisuudessa vastuullisella, ympäristön huomioon ottavalla tavalla ja miten hän omalla toiminnallaan osallistuu ja pyrkii vaikuttamaan ympäröivään yhteiskuntaan.
Tutkielma oli jatkoa aiemmalle kandidaatintutkielmalle, joka tarkasteli Vihreän lipun ohjelmaa erityisesti sen vaikuttavuuden ja sen tuottaman osallisuuden näkökulmista peruskouluissa. Tämä tutkielma laajensi näkökulman myös päiväkotien ja toisen asteen oppilaitosten tarkasteluun.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ja vertailla, millasiin ympäristökasvatuksellisiin tavoitteisiin ohjelman avulla on päästy, miten hyvin se toteuttaa varhaiskasvatussuunnitelman ja peruskoulun ja toisen asteen opetussuunnitelmien perusteita ympäristökasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden osalta, ja millaista osallisuutta ohjelma tuottaa.
Tutkimusaineistona oli yhteensä 61 kappaletta päiväkotien, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten anomusta kestävälle Vihreä lippu -tasolle siirtymisestä vuosilta 2011?2013. Kestävän tason anomuksen voi tehdä, kun on ollut hyväksytysti mukana vähintään kolmessa Vihreän lipun teemaprojektissa. Kestävän tason lippua anoessa tulee monipuolisesti arvioida omaa Vihreän lipun toimintaa ja arvioida saavutuksia, joihin eri teemaprojektien kuluessa on päästy.
Tutkimusmenetelmä tutkielmassa oli laadullinen tutkimus ja käytetty tutkimusmetodi sisällönanalyysi.
Keskeisimmät tutkimustulokset aineiston perusteella olivat, että Vihreä lippu lisää ympäristötietoisuutta, parantaa ympäristökasvatuksen laatua ja vähentää siinä mukana olevien toimijoiden ympäristökuormitusta. Lisäksi tutkimus osoitti, että ohjelma tuottaa monipuolisia yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia sekä innostaa ympäristön puolesta toimimiseen. Vihreän lipun ohjelma on vaikuttanut lasten ja nuorten ympäristökäyttäytymiseen myönteisesti muuttamalla toimintatapoja. Tutkimuksen tulosten perusteella voi päätellä, että eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteissa mainitut ympäristökasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuudet toteutuvat Vihreä lippu -ohjelman avulla hyvin.
Vihreä lippu -toiminnan lopullinen arviointi sen vaikuttavuuden suhteen on haasteellista. Vaikka yleisiä johtopäätöksiä Vihreä lippu -kokemusten ja toiminnan tulosten pohjalta voidaankin tehdä, varsinaisia yleistyksiä on hankalampi johtaa. Lopullisesti ohjelman vaikuttavuus voi näkyä vasta paljon myöhemmin lapsen ja nuoren elämässä, siinä toimiiko hän tulevaisuudessa vastuullisella, ympäristön huomioon ottavalla tavalla ja miten hän omalla toiminnallaan osallistuu ja pyrkii vaikuttamaan ympäröivään yhteiskuntaan.