Osaamisen johtaminen päiväkodissa
Heikkilä, Anu (2014)
Heikkilä, Anu
2014
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405261472
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen kehittämistä päiväkotikontekstissa, jossa päiväkodin johtajan rooli nähdään osaamisen johtajana. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa henkilöstön osaamisen tunnistamista ja kehittämistä. Tutkimukselle asetettiin seuraavat tutkimuskysymykset: Miten lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen kehittäminen toteutuu päiväkotikontekstissa? Millaista osaamisen johtamista päiväkodin johtajalta odotetaan, ja mitkä ovat osaamisen johtamisen haasteet? Miten lastentarhanopettajien osaamisen kehittäminen vastaa työelämän muuttuviin haasteisiin? Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa empiirinen aineisto kerättiin kahdesta pirkanmaalaisesta kunnasta avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselyillä sekä syventävillä teemahaastatteluilla. Aineistoa kerättiin sekä lastentarhanopettajilta että päiväkodin johtajilta. Yhteensä tutkimukseen osallistui 13 vastaajaa. Aineisto analysoitiin kahdessa vaiheessa mukaillen aineistolähtöisen sisällönanalyysin mallia. Avoimilla kysymyksillä kerätystä aineistosta nousi teema-alueet puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joissa syvennettiin tietoa haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa ja kolmea päiväkodin johtajaa.
Tulosten mukaan voidaan sanoa, että osaamisen kehittäminen toteutuu päiväkodissa pääasiassa kehityskeskusteluina, koulutuksina ja työssä oppimisena. Pedagogisia keskusteluja, kollegoiden konsultointia ja osaamisen kartoituksia pidettiin myös tärkeinä osaamisen kehittämismenetelminä. Ammattikirjallisuuden lukeminen, työnkierto ja mentorointi nousivat aineistosta esiin yksittäisinä mainintoina. Päiväkodin johtajan omalla innostuneisuudella ja motivaatiolla nähtiin olevan suuri vaikutus siihen, miten osaamisen johtamista toteutetaan. Johtajat toivoivat, että osaamisen johtamiseen olisi käytössä enemmän aikaa, jotta henkilöstön kanssa voisi käydä enemmän keskusteluja ja kartoittaa sen avulla osaamisen alueita. Lastentarhanopettajat odottivat johtajalta kannustusta, tukea ja positiivista suhtautumista osaamisen kehittämiseen. Koulutustarjonnalta toivottiin enemmän lastentarhanopettajille suunnattuja pedagogisia koulutuksia. Sekä lastentarhanopettajat että päiväkodin johtajat näkivät osaamisen kehittämisen todella tärkeänä. Sen nähtiin vaikuttavan positiivisesti työssä jaksamiseen, työmotivaatioon ja monipuolisena pedagogisena toimintana myös varhaiskasvatuksen laatuun. Osaamisen kehittämisen nähtiin vahvistavan ammatillista identiteettiä ja sen merkitys ammatilliselle kasvulle tuotiin myös esille. Osaamisen kehittämisen tarvetta nähtiin eniten erityispedagogiikassa ja perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Tulosten mukaan voidaan sanoa, että osaamisen kehittäminen toteutuu päiväkodissa pääasiassa kehityskeskusteluina, koulutuksina ja työssä oppimisena. Pedagogisia keskusteluja, kollegoiden konsultointia ja osaamisen kartoituksia pidettiin myös tärkeinä osaamisen kehittämismenetelminä. Ammattikirjallisuuden lukeminen, työnkierto ja mentorointi nousivat aineistosta esiin yksittäisinä mainintoina. Päiväkodin johtajan omalla innostuneisuudella ja motivaatiolla nähtiin olevan suuri vaikutus siihen, miten osaamisen johtamista toteutetaan. Johtajat toivoivat, että osaamisen johtamiseen olisi käytössä enemmän aikaa, jotta henkilöstön kanssa voisi käydä enemmän keskusteluja ja kartoittaa sen avulla osaamisen alueita. Lastentarhanopettajat odottivat johtajalta kannustusta, tukea ja positiivista suhtautumista osaamisen kehittämiseen. Koulutustarjonnalta toivottiin enemmän lastentarhanopettajille suunnattuja pedagogisia koulutuksia. Sekä lastentarhanopettajat että päiväkodin johtajat näkivät osaamisen kehittämisen todella tärkeänä. Sen nähtiin vaikuttavan positiivisesti työssä jaksamiseen, työmotivaatioon ja monipuolisena pedagogisena toimintana myös varhaiskasvatuksen laatuun. Osaamisen kehittämisen nähtiin vahvistavan ammatillista identiteettiä ja sen merkitys ammatilliselle kasvulle tuotiin myös esille. Osaamisen kehittämisen tarvetta nähtiin eniten erityispedagogiikassa ja perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.