Naiskuva Marja-Liisa Vartion romaanissa Tunteet
Vesti, Laura (2014)
Vesti, Laura
2014
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405221453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405221453
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen naiskuvan rakentumista romanssin ja feministisen kehitysromaanin juonikuvioiden sekä niiden parodioinnin kautta Marja-Liisa Vartion romaanissa Tunteet (1962). Työn teoriakehys on feministisessä kirjallisuudentutkimuksessa. Tutkimuskohde ja työn keskeisin käsite, naiskuva, kytkevät tutkielman erityisesti angloamerikkalaiseen tutkimusperinteeseen ja naiskuvatutkimukseen.
Naiskuvan käsitteen määrittelyssä hyödynnän pääosin Kati Launiksen tutkimusta Kerrotut naiset (2005). Launiksen tutkimuksen tavoin myös omassa tutkielmassani naiskuva toimii kattokäsitteenä, jonka alle sijoittuu romaanin erilaisia naisrepresentaatioita. Päähenkilön lisäksi teoksen naiskuvaa tuotetaan tulkintani mukaan laajan naishahmoista koostuvan henkilögallerian kautta.
Tutkielmani lähtökohta on, että kirjallisuuden lajilla ja lajin mukanaan tuomilla juonikonventioilla on merkitystä naiskuvan rakentumiseen. Tutkimuskohteeni noudattaa osin Janice Radwayn sekä Jackie Staceyn ja Lynne Pearcen romanssikaavan vaiheita sekä Rita Felskin määrittelemän feministisen kehitysromaanin juonta. Toisaalta teoksessa myös poiketaan näistä juonikaavoista ja parodioidaan niiden konventioita. Luen Tunteita sekä romanssina että feministisenä kehitysromaanina ja analysoin naiskuvaa näiden lajien ja niiden juonikuvioiden sisällä. Rakkaus- ja kehitysromaaneille ominaisten juonikonventioiden kautta Tunteissa asettuu lähtökohtaisesti vastakkain kaksi keskenään riitelevää naiskuvaa, joita teoksessa kommentoidaan ja uudelleen muokataan.
Sukupuolen ja naisen aseman problematisointi asettaa Tunteet Felskin määrittelemän feministisen teoksen kehyksiin. Tunteet ei kuitenkaan ole yhteiskunnallinen naisen vapautumista vaativa teos, vaan romaanissa parodioidaan ja pilkataan avoimesti niin mies- kuin naishahmojakin. Tutkimuskohteessani luodaan vaihtoehtoisia naiseuden malleja ja uudenlaisia naiskohtaloita. Romanssin ja feministisen kehitysromaanin naiskuvien ohella romaanissa kommentoidaan kirjallisuuden perinteisiä naiskuvia ja osoitetaan niiden stereotyyppisyys.
Avainsanat: naiskuva, romanssikaava, feministinen kehitysromaani, parodian signaalit, naisrepresentaatio
Naiskuvan käsitteen määrittelyssä hyödynnän pääosin Kati Launiksen tutkimusta Kerrotut naiset (2005). Launiksen tutkimuksen tavoin myös omassa tutkielmassani naiskuva toimii kattokäsitteenä, jonka alle sijoittuu romaanin erilaisia naisrepresentaatioita. Päähenkilön lisäksi teoksen naiskuvaa tuotetaan tulkintani mukaan laajan naishahmoista koostuvan henkilögallerian kautta.
Tutkielmani lähtökohta on, että kirjallisuuden lajilla ja lajin mukanaan tuomilla juonikonventioilla on merkitystä naiskuvan rakentumiseen. Tutkimuskohteeni noudattaa osin Janice Radwayn sekä Jackie Staceyn ja Lynne Pearcen romanssikaavan vaiheita sekä Rita Felskin määrittelemän feministisen kehitysromaanin juonta. Toisaalta teoksessa myös poiketaan näistä juonikaavoista ja parodioidaan niiden konventioita. Luen Tunteita sekä romanssina että feministisenä kehitysromaanina ja analysoin naiskuvaa näiden lajien ja niiden juonikuvioiden sisällä. Rakkaus- ja kehitysromaaneille ominaisten juonikonventioiden kautta Tunteissa asettuu lähtökohtaisesti vastakkain kaksi keskenään riitelevää naiskuvaa, joita teoksessa kommentoidaan ja uudelleen muokataan.
Sukupuolen ja naisen aseman problematisointi asettaa Tunteet Felskin määrittelemän feministisen teoksen kehyksiin. Tunteet ei kuitenkaan ole yhteiskunnallinen naisen vapautumista vaativa teos, vaan romaanissa parodioidaan ja pilkataan avoimesti niin mies- kuin naishahmojakin. Tutkimuskohteessani luodaan vaihtoehtoisia naiseuden malleja ja uudenlaisia naiskohtaloita. Romanssin ja feministisen kehitysromaanin naiskuvien ohella romaanissa kommentoidaan kirjallisuuden perinteisiä naiskuvia ja osoitetaan niiden stereotyyppisyys.
Avainsanat: naiskuva, romanssikaava, feministinen kehitysromaani, parodian signaalit, naisrepresentaatio