FIFAN VALTAPELI - Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisat 2010 keskitettynä mediaspektaakkelina
Kolamo, Sami (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kolamo, Sami
Nykykulttuurin tutkimuskeskus
2014
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
Väitöspäivä
2014-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5706-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5706-3
Tiivistelmä
FIFAN VALTAPELI
Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisat 2010 keskitettynä mediaspektaakkelina
Tutkimuksessani tarkastelen valtaa jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneiston näkökulmasta. Ymmärrän vallan tuotantokoneiston toimintakykyä tietyllä tavalla yllä pitäväksi ja uusintavaksi voimaksi. Käsitän jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneistoksi FIFAn, kisaisännän ja television muodostaman kokonaisuuden, jota kutsun tutkimuksessani transnationaaliksi korporaatioperheeksi. Tutkimusaineistoni käsittää Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä, Ilta-Sanomissa ja Iltalehdessä ilmestyneitä Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisoja koskevia sanomalehtitekstejä, viikon mittaisen kenttähavainnointijakson Etelä-Afrikassa, Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisojen televisiolähetykset Yleisradion välittäminä ja tutkimuskirjallisuutta sekä aktivistien ja tutkivien journalistien kirjoituksia internetistä.
Lähestyn tuotantokoneiston toimintaa kameroita varten rakennettuina, tarkoituksellisesti ja tavoitteellisesti suoritettuina performatiivisina tekoina. Käsite kameratietoinen performatiivisuus ilmentää mediaspektaakkelin keskittämiseen liittyvää ihmisten affektiivisen puhuttelemisen etukäteissuunnittelua. Yhdessä liittolaistensa kanssa FIFA kontrolloi nykyisin tiukasti asioiden esittämisen tapoja niin mediassa kuin globaalia medianäkyvyyttä varten ehostetuilla stadioneilla ja muilla keskeisillä tapahtumapaikoilla. Transnationaalin korporaatioperheen toimintaa mediaspektaakkelin tuottamisessa kuvaava lisämääre keskitetty viittaa tilojen päämäärähakuiseen rajaamiseen, ihmisten huomion suuntaamiseen ja muuhun suostuttelevaan kontrolliin. Guy Debordin (2005) mukaan spektaakkeli siirtää huomion tuotannosta vaihtoon, kuluttamiseen, tuotteeseen ja näkyvään pintaan. Spektaakkeli kääntää huomion pois tuotantoprosesseista ja niiden syventämistä ja synnyttämistä sosiaalisista epäkohdista sekä identiteettikamppailuista. Kääntäessään ihmisten huomiota haluamiinsa asioihin jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneisto käyttää hyväksi etenkin (kansallis)tunteisiin vetoavaa retoriikkaa. Tässä suhteessa Berliinin olympialaiset (1936) rakensivat yhden tärkeän mallin nykymuotoisille urheilun mediaspektaakkeleille.
Kun tuotantokoneiston toiminta on kameratietoista (tilojen etukäteissuunnittelu, huomion keskittäminen haluttuihin asioihin jne.), on vallankäytön yhteydessä perusteltua puhua pelistä, valtapelistä. Tässä FIFAn kontrolloimassa valtapelissä tutkimuksessani tehtäväksi muotoutuu vallankäytön mekanismien tekeminen näkyväksi. Pääkysymykseni on, miten valta toimii jalkapallon MM-kisojen kaltaisessa keskitetyssä mediaspektaakkelissa. Millaisia strategioita vallankäyttäjillä on rakenteiden uusintamiseksi ja omien etujensa ja intressiensä edistämiseksi? Mitä valta tekee näkyväksi ja mitä se jättää näkymättömäksi? Millä tavoin näkyvä näkyy? Kiinnitän huomiota valtapelin toimijaosapuolille ominaisiin vallan käytäntöihin, joiden kautta ihmisten puhutteleminen ensisijaisesti tapahtuu. Tutkimuksessani nämä vallan käytännöt kiinnittyvät FIFAn institutionaaliseen julkisivutyöhön, kisaisännän paikkabrändäykseen ja televisioinnin hegemonisoimaan maskuliiniseen ihanneruumiseen. Viimeksi mainittu osio muistuttaa, että keskitetty mediaspektaakkeli sisältää suurellisena ja mahtipontisena tapahtumana myös mikrotason – ruumiiseen paikantuvia – kerronnallisia elementtejä, joita tutkimuksessani kutsun spektaakkelisegmenteiksi. Niiden avulla voi erityisesti television ottelulähetyksissä tarkoituksellisesti alleviivata eli spektakelisoida jotakin yksityiskohtaa katsojien tunteita kiihottavasti. Kukin osio valottaa omalta suunnaltaan sitä kisojen tuotantokoneiston – transnationaalin korporaatioperheen – valta-asemaan kiinnittyvää dynamiikkaa, jonka voi olettaa jättäneen jälkensä kollektiiviseen muistiin. Käytän kollektiivista muistia kokoavana käsitteenä etenkin loppupäätelmissäni pohtiessani valtamedian tarjoamia näkökulmia jalkapallon MM-kisoista niiden päätyttyä. Eri lailla teoreettisesti rajattujen ja paikantuneiden lähestymistapojen vuoksi kutsun metodista aineistojen lähilukutekniikkaani kontekstuaaliseksi esitysanalyysiksi.
Tutkimukseni osoittaa, että FIFAn toimintaa kuvastaa päämäärätietoinen tekeminen, poliittinen valtapeli, jolle on ominaista markkinoiden legitimoiminen ja kapitalistisen valtarakenteiden piilottaminen sekä häiritseviksi koettujen asioiden ulos sulkeminen. Tutkimukseni perusteella jalkapallospektaakkeleiden ympärille rakentuva yhteisöllisyys on aina ristiriitaisempaa ja monisäikeisempää kuin tapahtuman tuotantokoneiston kuvista ja teksteistä voi päätellä. Samalla painotan, että (media)spektaakkelia voi lähestyä kuvailevan sanan sijaan analyyttisesti ja kriittisesti. (Media)spektaakkelin käsite avautuisi nykyistä monivivahteisemmin, jos toimittajat lähtisivät liikkeelle soraäänistä ja pohtisivat, miksi tietyt asiat korostuvat MM-kisojen esillepanossa enemmän kuin toiset.
Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisat 2010 keskitettynä mediaspektaakkelina
Tutkimuksessani tarkastelen valtaa jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneiston näkökulmasta. Ymmärrän vallan tuotantokoneiston toimintakykyä tietyllä tavalla yllä pitäväksi ja uusintavaksi voimaksi. Käsitän jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneistoksi FIFAn, kisaisännän ja television muodostaman kokonaisuuden, jota kutsun tutkimuksessani transnationaaliksi korporaatioperheeksi. Tutkimusaineistoni käsittää Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä, Ilta-Sanomissa ja Iltalehdessä ilmestyneitä Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisoja koskevia sanomalehtitekstejä, viikon mittaisen kenttähavainnointijakson Etelä-Afrikassa, Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisojen televisiolähetykset Yleisradion välittäminä ja tutkimuskirjallisuutta sekä aktivistien ja tutkivien journalistien kirjoituksia internetistä.
Lähestyn tuotantokoneiston toimintaa kameroita varten rakennettuina, tarkoituksellisesti ja tavoitteellisesti suoritettuina performatiivisina tekoina. Käsite kameratietoinen performatiivisuus ilmentää mediaspektaakkelin keskittämiseen liittyvää ihmisten affektiivisen puhuttelemisen etukäteissuunnittelua. Yhdessä liittolaistensa kanssa FIFA kontrolloi nykyisin tiukasti asioiden esittämisen tapoja niin mediassa kuin globaalia medianäkyvyyttä varten ehostetuilla stadioneilla ja muilla keskeisillä tapahtumapaikoilla. Transnationaalin korporaatioperheen toimintaa mediaspektaakkelin tuottamisessa kuvaava lisämääre keskitetty viittaa tilojen päämäärähakuiseen rajaamiseen, ihmisten huomion suuntaamiseen ja muuhun suostuttelevaan kontrolliin. Guy Debordin (2005) mukaan spektaakkeli siirtää huomion tuotannosta vaihtoon, kuluttamiseen, tuotteeseen ja näkyvään pintaan. Spektaakkeli kääntää huomion pois tuotantoprosesseista ja niiden syventämistä ja synnyttämistä sosiaalisista epäkohdista sekä identiteettikamppailuista. Kääntäessään ihmisten huomiota haluamiinsa asioihin jalkapallon MM-kisojen tuotantokoneisto käyttää hyväksi etenkin (kansallis)tunteisiin vetoavaa retoriikkaa. Tässä suhteessa Berliinin olympialaiset (1936) rakensivat yhden tärkeän mallin nykymuotoisille urheilun mediaspektaakkeleille.
Kun tuotantokoneiston toiminta on kameratietoista (tilojen etukäteissuunnittelu, huomion keskittäminen haluttuihin asioihin jne.), on vallankäytön yhteydessä perusteltua puhua pelistä, valtapelistä. Tässä FIFAn kontrolloimassa valtapelissä tutkimuksessani tehtäväksi muotoutuu vallankäytön mekanismien tekeminen näkyväksi. Pääkysymykseni on, miten valta toimii jalkapallon MM-kisojen kaltaisessa keskitetyssä mediaspektaakkelissa. Millaisia strategioita vallankäyttäjillä on rakenteiden uusintamiseksi ja omien etujensa ja intressiensä edistämiseksi? Mitä valta tekee näkyväksi ja mitä se jättää näkymättömäksi? Millä tavoin näkyvä näkyy? Kiinnitän huomiota valtapelin toimijaosapuolille ominaisiin vallan käytäntöihin, joiden kautta ihmisten puhutteleminen ensisijaisesti tapahtuu. Tutkimuksessani nämä vallan käytännöt kiinnittyvät FIFAn institutionaaliseen julkisivutyöhön, kisaisännän paikkabrändäykseen ja televisioinnin hegemonisoimaan maskuliiniseen ihanneruumiseen. Viimeksi mainittu osio muistuttaa, että keskitetty mediaspektaakkeli sisältää suurellisena ja mahtipontisena tapahtumana myös mikrotason – ruumiiseen paikantuvia – kerronnallisia elementtejä, joita tutkimuksessani kutsun spektaakkelisegmenteiksi. Niiden avulla voi erityisesti television ottelulähetyksissä tarkoituksellisesti alleviivata eli spektakelisoida jotakin yksityiskohtaa katsojien tunteita kiihottavasti. Kukin osio valottaa omalta suunnaltaan sitä kisojen tuotantokoneiston – transnationaalin korporaatioperheen – valta-asemaan kiinnittyvää dynamiikkaa, jonka voi olettaa jättäneen jälkensä kollektiiviseen muistiin. Käytän kollektiivista muistia kokoavana käsitteenä etenkin loppupäätelmissäni pohtiessani valtamedian tarjoamia näkökulmia jalkapallon MM-kisoista niiden päätyttyä. Eri lailla teoreettisesti rajattujen ja paikantuneiden lähestymistapojen vuoksi kutsun metodista aineistojen lähilukutekniikkaani kontekstuaaliseksi esitysanalyysiksi.
Tutkimukseni osoittaa, että FIFAn toimintaa kuvastaa päämäärätietoinen tekeminen, poliittinen valtapeli, jolle on ominaista markkinoiden legitimoiminen ja kapitalistisen valtarakenteiden piilottaminen sekä häiritseviksi koettujen asioiden ulos sulkeminen. Tutkimukseni perusteella jalkapallospektaakkeleiden ympärille rakentuva yhteisöllisyys on aina ristiriitaisempaa ja monisäikeisempää kuin tapahtuman tuotantokoneiston kuvista ja teksteistä voi päätellä. Samalla painotan, että (media)spektaakkelia voi lähestyä kuvailevan sanan sijaan analyyttisesti ja kriittisesti. (Media)spektaakkelin käsite avautuisi nykyistä monivivahteisemmin, jos toimittajat lähtisivät liikkeelle soraäänistä ja pohtisivat, miksi tietyt asiat korostuvat MM-kisojen esillepanossa enemmän kuin toiset.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4985]