Näkökulmia esiopetuksen vaikuttavuuden tutkimiseen - vaikuttavuustutkimus vuoden 2000 esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta
Etelälahti, Aulikki (2014)
Etelälahti, Aulikki
Tampere University Press
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9495-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9495-6
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata vaikuttavuutta monimuotoisena ilmiönä. Tarkastelukohteena oli julkisen palvelun, esiopetuksen vaikuttavuus eri asiakasryhmien näkökulmasta. Asiakkaiksi määriteltiin esiopetusta saavat lapset, heidän vanhempansa sekä yhteiskunta. Vaikuttavuutta indikoitiin lapsen näkökulmasta lapsen viihtymisellä esiopetuksessa ja vanhempien näkökulmasta heidän tyytyväisyydellään esiopetukseen. Yhteiskunnan näkökulmasta vaikuttavuutta indikoitiin lapsen oppimisvalmiuksilla sekä niiden kehittymisellä esiopetuksen aikana. Esiopetus määriteltiin vaikuttavaksi silloin, kun kaikkien asiakasryhmien näkökulmasta esiopetus oli onnistunut tehtävässään.
Tutkimuksen viitekehystä jäsensin koulutuksen ja opetuksen tuloksellisuuden malleihin pohjautuen. Vaikuttavuus tuloksellisuuden ulottuvuutena kuvaa palvelun tuottamaa hyötyä asiakkaalle. Vaikuttavuus syntyy siitä, että palvelujen vaikutukset ovat asiakkaiden tarpeiden ja asetettujen tavoitteiden suuntaisia.
Tutkimus toteutettiin koko maan kattavalla, satunnaisotantaan perustuvalla SURVEY-kyselyllä. Kyselylomakkeet osoitettiin esiopetuksen opettajille ja esiopetuksessa olevien lasten vanhemmille. Tiedot vanhempien tyytyväisyydestä ja lasten viihtymisestä kerättiin lasten vanhemmilta. Tiedot lasten oppimisvalmiuksista sekä niiden edistymisestä kerättiin lasten esiopetuksen opettajilta. Yhdistämällä sekä opettajien että vanhempien vastaukset pystyttiin vertaamaan eri asiakasnäkökulmia toisiinsa.
Tutkimusaineiston ryvästyneisyyden vuoksi analyysimenetelmänä käytettiin HLM-monitasoanalyysia. Sen lisäksi aineisto analysoitiin yksitasoisilla menetelmillä, koska tutkimuksessa haluttiin tuoda esille yksitasoisen menetelmän ja monitasomenetelmän tuottamat erilaiset tulokset, kuten esimerkiksi se, miten paljon ja minkälaisia eroja yksitasoinen analyysi tuottaa ryvästyneestä aineistosta.
Eri analyysimenetelmillä saadut tulokset erosivat toisistaan. Yksitasoinen yksilökohtaiseen aineistoon perustuva analyysi antoi herkemmin tilastollisesti merkitseviä eroja eri taustamuuttujien suhteen kuin ryhmäkohtaiseen aineistoon perustuva yksitasoinen analyysi. Myös yksitasoinen ryhmäkohtaiseen aineistoon perustuva analyysi tuotti herkemmin tilastollisesti merkitseviä eroja kuin monitasoanalyysi. Erot menetelmien välillä näyttäisivät kertovan siitä, että yksitasoiset menetelmät eivät ottaisi huomioon esiopetusryhmien erilaisuutta. Tällä tarkoitan sitä, että esiopetusryhmät olivat keskenään erilaisempia kuin lapset satunnaisesti valittuina.
Tutkimuksen tulosten mukaan lasten oppimisvalmiudet olivat keskimäärin hyvät kaikilla tutkituilla oppimisen alueilla. Esiopetusvuoden lopulla tytöillä arvioitiin olevan poikia paremmat oppimisvalmiudet. Tyttöjen ja poikien oppimisvalmiudet olivat kuitenkin kehittyneet yhtä paljon esiopetusvuoden aikana. Erityistä tukea tarvitsevat lapset sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvat lapset saivat heikommat tulokset, mutta heidän arvioitiin kuitenkin kehittyneen yhtä paljon kuin muidenkin lasten. Oppimisympäristöä kuvaavista muuttujista ainoastaan opettajan opetuksessaan käyttämä leikki osoittautui olevan yhteydessä lasten oppimisvalmiuksien kehittymiseen.
Lasten vanhemmat olivat keskimäärin tyytyväisiä esiopetukseen. Heidän tyytyväisyytensä oli yhteydessä myös heidän lapsensa oppimisvalmiuksiin. Vanhemmat olivat sitä tyytyväisempiä mitä paremmat olivat heidän lapsensa oppimisvalmiudet. Lapset viihtyivät keskimäärin hyvin. Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat olivat tyytymättömämpiä kuin toisten lasten vanhemmat. Erityistä tukea tarvitsevat lapsetkaan eivät viihtyneet esiopetuksessa niin hyvin kuin toiset. Vanhemmat olivat tyytyväisempiä kaupungissa annettavaan esiopetukseen. Kaupungissa annettava esiopetus tapahtuu usein päiväkodissa, jonka vanhemmat kokivat myös tiloiltaan turvallisemmaksi ja toimivammaksi. Myös lapset viihtyivät kaupungissa järjestetyssä esiopetuksessa paremmin.
Tulosten mukaan esiopetus on keskimäärin vaikuttavaa eri asiakasnäkökulmista katsottuna. Siitä huolimatta esiopetuksella on yhä haasteensa ottaa erityistä tukea tarvitsevat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvat lapset huomioon.
Tutkimuksen viitekehystä jäsensin koulutuksen ja opetuksen tuloksellisuuden malleihin pohjautuen. Vaikuttavuus tuloksellisuuden ulottuvuutena kuvaa palvelun tuottamaa hyötyä asiakkaalle. Vaikuttavuus syntyy siitä, että palvelujen vaikutukset ovat asiakkaiden tarpeiden ja asetettujen tavoitteiden suuntaisia.
Tutkimus toteutettiin koko maan kattavalla, satunnaisotantaan perustuvalla SURVEY-kyselyllä. Kyselylomakkeet osoitettiin esiopetuksen opettajille ja esiopetuksessa olevien lasten vanhemmille. Tiedot vanhempien tyytyväisyydestä ja lasten viihtymisestä kerättiin lasten vanhemmilta. Tiedot lasten oppimisvalmiuksista sekä niiden edistymisestä kerättiin lasten esiopetuksen opettajilta. Yhdistämällä sekä opettajien että vanhempien vastaukset pystyttiin vertaamaan eri asiakasnäkökulmia toisiinsa.
Tutkimusaineiston ryvästyneisyyden vuoksi analyysimenetelmänä käytettiin HLM-monitasoanalyysia. Sen lisäksi aineisto analysoitiin yksitasoisilla menetelmillä, koska tutkimuksessa haluttiin tuoda esille yksitasoisen menetelmän ja monitasomenetelmän tuottamat erilaiset tulokset, kuten esimerkiksi se, miten paljon ja minkälaisia eroja yksitasoinen analyysi tuottaa ryvästyneestä aineistosta.
Eri analyysimenetelmillä saadut tulokset erosivat toisistaan. Yksitasoinen yksilökohtaiseen aineistoon perustuva analyysi antoi herkemmin tilastollisesti merkitseviä eroja eri taustamuuttujien suhteen kuin ryhmäkohtaiseen aineistoon perustuva yksitasoinen analyysi. Myös yksitasoinen ryhmäkohtaiseen aineistoon perustuva analyysi tuotti herkemmin tilastollisesti merkitseviä eroja kuin monitasoanalyysi. Erot menetelmien välillä näyttäisivät kertovan siitä, että yksitasoiset menetelmät eivät ottaisi huomioon esiopetusryhmien erilaisuutta. Tällä tarkoitan sitä, että esiopetusryhmät olivat keskenään erilaisempia kuin lapset satunnaisesti valittuina.
Tutkimuksen tulosten mukaan lasten oppimisvalmiudet olivat keskimäärin hyvät kaikilla tutkituilla oppimisen alueilla. Esiopetusvuoden lopulla tytöillä arvioitiin olevan poikia paremmat oppimisvalmiudet. Tyttöjen ja poikien oppimisvalmiudet olivat kuitenkin kehittyneet yhtä paljon esiopetusvuoden aikana. Erityistä tukea tarvitsevat lapset sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvat lapset saivat heikommat tulokset, mutta heidän arvioitiin kuitenkin kehittyneen yhtä paljon kuin muidenkin lasten. Oppimisympäristöä kuvaavista muuttujista ainoastaan opettajan opetuksessaan käyttämä leikki osoittautui olevan yhteydessä lasten oppimisvalmiuksien kehittymiseen.
Lasten vanhemmat olivat keskimäärin tyytyväisiä esiopetukseen. Heidän tyytyväisyytensä oli yhteydessä myös heidän lapsensa oppimisvalmiuksiin. Vanhemmat olivat sitä tyytyväisempiä mitä paremmat olivat heidän lapsensa oppimisvalmiudet. Lapset viihtyivät keskimäärin hyvin. Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat olivat tyytymättömämpiä kuin toisten lasten vanhemmat. Erityistä tukea tarvitsevat lapsetkaan eivät viihtyneet esiopetuksessa niin hyvin kuin toiset. Vanhemmat olivat tyytyväisempiä kaupungissa annettavaan esiopetukseen. Kaupungissa annettava esiopetus tapahtuu usein päiväkodissa, jonka vanhemmat kokivat myös tiloiltaan turvallisemmaksi ja toimivammaksi. Myös lapset viihtyivät kaupungissa järjestetyssä esiopetuksessa paremmin.
Tulosten mukaan esiopetus on keskimäärin vaikuttavaa eri asiakasnäkökulmista katsottuna. Siitä huolimatta esiopetuksella on yhä haasteensa ottaa erityistä tukea tarvitsevat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvat lapset huomioon.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4970]