Kokemuksia ja opittua lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä
Kalalahti, Joanna (2014)
Lataukset:
Kalalahti, Joanna
Tampereen yliopisto
2014
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9485-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9485-7
Tiivistelmä
Miten lisättyä todellisuutta voi hyödyntää opetuksessa? Minkälaisten asioiden oppimisen tueksi se soveltuu? Entä minkälaisia lisätyn todellisuuden opetussovelluksia on olemassa?
Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikössä on paneuduttu vuosina 2012−2014 osana Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin (AVO2) -hankkeen toimintaa lisättyyn todellisuuteen ja sen hyödyntämiseen oppimisen tukena. Hankekauden aikana on käyty läpi olemassaolevaa tutkimuskirjallisuutta lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä. Tutkimustietoa on sovellettu hankkeessa toteutetuissa koulutuksissa sekä sovelluspiloteissa. Tähän katsaukseen on koottu tiivistetysti läpikäydyn kirjallisuuden keskeisin anti. Lisäksi julkaisussa on kuvattu hankkeessa toteutettujen pilottisovellusten kehittämisprosesseja. Julkaisussa tarjotaan myös toteutusmalleja ja -vinkkejä yksinkertaisten lisätyn todellisuuden opetussovellusten toteuttajille.
Julkaisun tavoitteena on antaa hyvät lähtökohdat ja vinkkejä opetuksellisesti toimivien lisätyn todellisuuden sovellusten toteuttamiseen.
Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikössä on paneuduttu vuosina 2012−2014 osana Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin (AVO2) -hankkeen toimintaa lisättyyn todellisuuteen ja sen hyödyntämiseen oppimisen tukena. Hankekauden aikana on käyty läpi olemassaolevaa tutkimuskirjallisuutta lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä. Tutkimustietoa on sovellettu hankkeessa toteutetuissa koulutuksissa sekä sovelluspiloteissa. Tähän katsaukseen on koottu tiivistetysti läpikäydyn kirjallisuuden keskeisin anti. Lisäksi julkaisussa on kuvattu hankkeessa toteutettujen pilottisovellusten kehittämisprosesseja. Julkaisussa tarjotaan myös toteutusmalleja ja -vinkkejä yksinkertaisten lisätyn todellisuuden opetussovellusten toteuttajille.
Julkaisun tavoitteena on antaa hyvät lähtökohdat ja vinkkejä opetuksellisesti toimivien lisätyn todellisuuden sovellusten toteuttamiseen.