Hoitotyön etiikan opettaminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon koulutuksessa opettajan näkökulmasta
Aatsinki, Päivi (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Aatsinki, Päivi
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404301375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404301375
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon koulutuksessa
toimivan opettajan näkökulmasta hoitotyön etiikan opetusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa
tietoa, jota voidaan hyödyntää lähihoitajakoulutuksessa hoitotyön etiikan opetuksen
kehittämisessä sekä opettajien täydennyskoulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä sosiaali- ja
terveysalan peruskoulutuksessa työskentelevältä opettajalta talvella 2013. Aineisto analysoitiin
induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan hoitotyön etiikan opetuksessa sisältöinä olivat sosiaali- ja terveysalan
lainsäädännön mukainen toiminta hoitotyössä sekä ammattieettinen toiminta hoitotyössä
lähihoitajan ammatin arvoperustan mukaisesti. Opiskelijan hoitotyön eettisen osaamisen
arvioinnin sisältö ja sen laaja-alaisuus tulivat tutkimustuloksissa esiin. Hoitotyön etiikan opetuksen
kehittämishaasteita olivat erityisesti opettajien tietopohjan erilaisuus, opiskelijoille hoitotyön
etiikan vaikeus ja opettajan pedagogisten taitojen kehittäminen hoitotyön etiikan opettamiseen
sekä käytännön työssäoppimisen problemaattisuus.
Tutkimustulosten perusteella hoitotyön etiikan opetus sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa oli
sisällöltään keskittynyt lähihoitajan lakisääteisiin vastuisiin ja eettisten ohjeiden mukaisen
toiminnan läpikäymiseen. Ammattieettisen tiedon soveltamisosaamisen lisääminen opetukseen
kehittäisi lähihoitajaopiskelijoiden ongelmanratkaisutaitoja. Opiskelijoiden hoitotyön eettisen
osaamisen arvioinnin ymmärtäminen yhtenäisesti edistäisi opiskelijoiden tasapuolisempaa
arviointia. Hoitotyön etiikan opetuksen keskeisiä kehittämishaasteita ovat käytännön tarpeisiin
vastaaminen ja työssäoppimisen saaminen eettisen osaamisen kehittymisen tueksi. Opiskelijoita ei
kiinnosta hoitotyön etiikan opiskelu, joka voi vaikuttaa eettisen teoriapohjan jäämiseen vähäiseksi.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön etiikan opetuksen kehittämisessä
lähihoitajaopiskelijoille.
Jatkotutkimusta tarvitaan eri opetusmenetelmien vaikuttavuudesta ja opiskelijoiden kokemuksista
hoitotyön etiikan opetuksen merkityksestä eettiseen osaamiseensa.
toimivan opettajan näkökulmasta hoitotyön etiikan opetusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa
tietoa, jota voidaan hyödyntää lähihoitajakoulutuksessa hoitotyön etiikan opetuksen
kehittämisessä sekä opettajien täydennyskoulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä sosiaali- ja
terveysalan peruskoulutuksessa työskentelevältä opettajalta talvella 2013. Aineisto analysoitiin
induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan hoitotyön etiikan opetuksessa sisältöinä olivat sosiaali- ja terveysalan
lainsäädännön mukainen toiminta hoitotyössä sekä ammattieettinen toiminta hoitotyössä
lähihoitajan ammatin arvoperustan mukaisesti. Opiskelijan hoitotyön eettisen osaamisen
arvioinnin sisältö ja sen laaja-alaisuus tulivat tutkimustuloksissa esiin. Hoitotyön etiikan opetuksen
kehittämishaasteita olivat erityisesti opettajien tietopohjan erilaisuus, opiskelijoille hoitotyön
etiikan vaikeus ja opettajan pedagogisten taitojen kehittäminen hoitotyön etiikan opettamiseen
sekä käytännön työssäoppimisen problemaattisuus.
Tutkimustulosten perusteella hoitotyön etiikan opetus sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa oli
sisällöltään keskittynyt lähihoitajan lakisääteisiin vastuisiin ja eettisten ohjeiden mukaisen
toiminnan läpikäymiseen. Ammattieettisen tiedon soveltamisosaamisen lisääminen opetukseen
kehittäisi lähihoitajaopiskelijoiden ongelmanratkaisutaitoja. Opiskelijoiden hoitotyön eettisen
osaamisen arvioinnin ymmärtäminen yhtenäisesti edistäisi opiskelijoiden tasapuolisempaa
arviointia. Hoitotyön etiikan opetuksen keskeisiä kehittämishaasteita ovat käytännön tarpeisiin
vastaaminen ja työssäoppimisen saaminen eettisen osaamisen kehittymisen tueksi. Opiskelijoita ei
kiinnosta hoitotyön etiikan opiskelu, joka voi vaikuttaa eettisen teoriapohjan jäämiseen vähäiseksi.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön etiikan opetuksen kehittämisessä
lähihoitajaopiskelijoille.
Jatkotutkimusta tarvitaan eri opetusmenetelmien vaikuttavuudesta ja opiskelijoiden kokemuksista
hoitotyön etiikan opetuksen merkityksestä eettiseen osaamiseensa.