Joukkoistaminen ja siihen osallistumisen motivaatio: Case Avainklubi
Sandberg, Inkeri (2014)
Sandberg, Inkeri
2014
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404301374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404301374
Tiivistelmä
Joukkoistamisessa yritys tai organisaatio ulkoistaa jonkin perinteisesti sisäisen toimintonsa määrittämättömälle joukolle vapaaehtoisia osallistujia internetin välityksellä. Joukkoistamisen hyödyntämisen suosio kasvaa, mutta yleistä teoriaa tai malleja aiheesta ei ole vielä kehitetty. Joukkoistamista on käsitteen lanseeramisen jälkeen pyritty määrittämään ja käsitteellistämään useista näkökulmista, joista tässä tutkielmassa keskitytään osallistuvaa joukkoa motivoivien tekijöiden tutkimiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida joukkoistamista ja siihen osallistumisen motivaatiota. Aihetta tutkitaan yhden tapauksen, Avainklubi-yhteisön, kautta. Tutkimuksen perustaksi rakennetussa teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyy joukkoistamista ja siihen osallistumista käsittelevä tutkimustieto sekä yksilön käyttäytymistä selittävä itsemääräämisteoria. Relevantin tutkimustiedon perusteella hahmotellaan 16 potentiaalista osallistumisen motiivia, jotka itsemääräämisteorian mukaisesti jaetaan sisäiseen, sisäistettyyn ulkoiseen ja puhtaasti ulkoiseen motivaatioon.
Tutkielman tutkimusstrategia on kvantitatiivinen käytäntöorientoitunut tapaustutkimus. Ensisijainen aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla yhteisön jäsenistä muodostuvasta harkinnanvaraisesta näytteestä. Aineisto muodostuu 225 havaintoyksiköstä ja 27 muuttujasta sekä yhteensä 386 vastauksesta kahteen avoimeen kysymykseen. Kvantitatiivista aineistoa tukeva toissijainen aineisto on kerätty yhteisön toimintaa havainnoimalla ja yhteisöä hallinnoivan Suomalaisen Työn Liiton ylläpidon edustajan puhelinhaastattelulla. Tutkielman kvantitatiivisen aineiston analysointiin on käytetty yhden ja kahden muuttujan kuvailevia menetelmiä, korrelaatiokerrointa sekä eksploratiivista faktorianalyysiä ja sen perusteella luotuja faktoripisteitä.
Joukkoistamiseen osallistumisen motivaation tulkittiin muodostuvan teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjen motivaatiotyyppien yhdistelmästä. Analyysin perusteella löydettiin keskeisimmät osallistumisen yksittäiset motiivit, mutta osallistumisen motivaatiota koettiin paremmin kuvaavan löydetyt motivaation ulottuvuudet. Ne nimettiin henkilökohtaisen kehittymisen, kiinnostuneen vaikuttamisen ja palkinnon voittamisen ulottuvuuksiksi. Kukin ulottuvuus kuvaa osallistumiselle asetettua tavoitetta eli ulkoista motivaatiota, mutta niihin liittyy vahvasti myös sisäinen motivaatio osallistumisen kiinnostavuuden, haastavuuden ja hauskuuden kautta. Motivaation ulottuvuuksien ja osallistumisen aktiivisuuden ja muotojen suhteita tutkimalla havaittiin selviä eroavaisuuksia, mikä auttaa osallistujien hahmottamisessa määrittämättömän joukon sijaan motivaation ja osallistumisen suhteen toisistaan eroavina ryhminä.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida joukkoistamista ja siihen osallistumisen motivaatiota. Aihetta tutkitaan yhden tapauksen, Avainklubi-yhteisön, kautta. Tutkimuksen perustaksi rakennetussa teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyy joukkoistamista ja siihen osallistumista käsittelevä tutkimustieto sekä yksilön käyttäytymistä selittävä itsemääräämisteoria. Relevantin tutkimustiedon perusteella hahmotellaan 16 potentiaalista osallistumisen motiivia, jotka itsemääräämisteorian mukaisesti jaetaan sisäiseen, sisäistettyyn ulkoiseen ja puhtaasti ulkoiseen motivaatioon.
Tutkielman tutkimusstrategia on kvantitatiivinen käytäntöorientoitunut tapaustutkimus. Ensisijainen aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla yhteisön jäsenistä muodostuvasta harkinnanvaraisesta näytteestä. Aineisto muodostuu 225 havaintoyksiköstä ja 27 muuttujasta sekä yhteensä 386 vastauksesta kahteen avoimeen kysymykseen. Kvantitatiivista aineistoa tukeva toissijainen aineisto on kerätty yhteisön toimintaa havainnoimalla ja yhteisöä hallinnoivan Suomalaisen Työn Liiton ylläpidon edustajan puhelinhaastattelulla. Tutkielman kvantitatiivisen aineiston analysointiin on käytetty yhden ja kahden muuttujan kuvailevia menetelmiä, korrelaatiokerrointa sekä eksploratiivista faktorianalyysiä ja sen perusteella luotuja faktoripisteitä.
Joukkoistamiseen osallistumisen motivaation tulkittiin muodostuvan teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjen motivaatiotyyppien yhdistelmästä. Analyysin perusteella löydettiin keskeisimmät osallistumisen yksittäiset motiivit, mutta osallistumisen motivaatiota koettiin paremmin kuvaavan löydetyt motivaation ulottuvuudet. Ne nimettiin henkilökohtaisen kehittymisen, kiinnostuneen vaikuttamisen ja palkinnon voittamisen ulottuvuuksiksi. Kukin ulottuvuus kuvaa osallistumiselle asetettua tavoitetta eli ulkoista motivaatiota, mutta niihin liittyy vahvasti myös sisäinen motivaatio osallistumisen kiinnostavuuden, haastavuuden ja hauskuuden kautta. Motivaation ulottuvuuksien ja osallistumisen aktiivisuuden ja muotojen suhteita tutkimalla havaittiin selviä eroavaisuuksia, mikä auttaa osallistujien hahmottamisessa määrittämättömän joukon sijaan motivaation ja osallistumisen suhteen toisistaan eroavina ryhminä.