Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toiminnanohjausjärjestelmä käyttäjän näkökulmasta: käytettävyyden kartoittamisen menetelmiä kohdeyrityksessä

Sahanen, Mikko (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1398770130.pdf (1011.Kt)
Lataukset: 



Sahanen, Mikko
2014

Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404291366
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden kartoitus- ja analyysimetodeita perehtymällä niiden avulla keskisuuren logistiikkayrityksen toiminnanohjausjärjestelmään ja sen käyttäjiin. Lisäksi tutkielmassa etsitään vastausta siihen, miksi käytettävyysaspektit ja käyttäjän näkökulma ovat merkittäviä tekijöitä myös toiminnanohjausjärjestelmien kontekstissa.

Kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmä tullaan päivittämään kuluvan vuoden aikana ja tehty tutkimus toimii esitutkimuksena toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektiin. Yritys toivoo saavansa apua uuden järjestelmän määrittelyyn, käyttöönottoon ja koulutukseen.

Tutkielmassa paneudutaan nimenomaan käyttäjän näkökulmaan ja siihen, millaisena he kokevat nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän käytön. Tutkielmassa kuvattu tutkimus on jaettu kolmeen erilliseen osaan: käytettävyyden asiantuntija-analyysiin suunnitteluohjeiden avulla, kyselylomakkeen avulla tehtävään tiedonkeruuseen sekä yrityksessä tehtävään tilannetutkimukseen.

Käytettävyystutkimusten tuloksista pyritään selvittämään tällä hetkellä järjestelmää käyttävien käyttäjäryhmien tarpeet ja millä tavoin ne otetaan huomioon ohjelmiston toiminnassa. Tutkimustulosten avulla kuvataan yritykselle, millä tavoin käytettävyyttä, tukea sekä koulutusta voitaisiin parantaa tulevan toiminnanohjausjärjestelmän päivitysprojektin aikana sekä käyttöönoton jälkeen. Eri metodien sopivuutta käytettävyyden kartoittamiseen ja käyttäjän näkökulman ymmärtämiseen vertaillaan sekä tehdään lopuksi yhteenveto siitä, millä tavoin tutkimusmetodit ja niiden tarjoamat tutkimustulokset eroavat keskenään.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste