Opettajat ja koulutuspolitiikka. Opetusalan ammattijärjestö ja Demokraattiset koulutyöntekijät -yhdistys peruskoulukauden koulutuspolitiikassa
Räisänen, Mirka (2014)
Räisänen, Mirka
Tampere University Press
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9412-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9412-3
Tiivistelmä
Suomalaisten kansan- ja peruskoulunopettajien roolia yhteiskunnallisina ja poliittisina keskustelijoina on läpi ammattikunnan historian leimannut maltillisuuden, pidättyvyyden ja puolueettomuuden ihanne. Syitä neutraaliuden hyveeseen kiinnittyneeseen
opettajakuvaan on etsittävä ammattikunnan historiasta, jota on leimannut tiivis valtiosuhde.
Kansan kasvattajat on aina varhaisista kansakouluajoista lähtien nähty tärkeinä
yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden toteuttajina. Roolinsa merkittävyyden vuoksi
opettajien valtiolojaalius ja sitoutuminen kulloiseenkin koulutuspolitiikkaan on pyritty
varmistamaan erilaisin normatiivis-hallinnollisin toimin. Valtiollisen hallinnon
varmistusjärjestelmä on toiminut asettamalla kasvatustyölle rakenteellisia reunaehtoja,
mutta myös opettajien identiteettipoliittisena kontrollikoneistona. Järjestelmä hallinnan
tekniikkoineen on pyrkinyt säätelemään opettajalle sallittua aatteellista liikkumatilaa ja tuottamaan sellaista kollektiivista ammatillista identiteettiä, johon ei sisälly työn yhteiskuntapoliittisten ehtojen kärjekäs kyseenalaistaminen tai aktiivinen kritiikki.
Ammatillisen järjestäytymisen ja koulutuspoliittisen toimijuuden näkökulmasta opettajakunnan vahva pyrkimys neutraaliuteen ja puolueettomuuteen näyttäytyy haastavana lähtökohtana – edellyttäähän aktiivinen osallistuminen intressi- ja koulutuspoliittisiin mittelöihin väistämättä kannanottoja poliittisesti latautuneisiin valta-
asetelmiin. Käsillä olevan tutkimuksen kysymyksenasettelu kumpuaa juuri tästä
ristiriidasta. Tutkimuksessa kysytään, millä tavoin kansalliseen koulutuspolitiikkaan ja tämän politiikan muotoilemiin rakenteisiin ja käytäntöihin sitoutunut ammattikunta ottaa osaa samaisesta politiikasta käytäviin kamppailuihin. Millaista on yhteiskunnallisesti maltillisen ja lähtökohtaisesti epäpoliittisen opettajan koulutuspoliittinen toimijuus?
Empiirisesti tutkimuksessa tarkastellaan kahden opettajajärjestön osallistumista koulutuspolitiikan kentän kädenvääntöihin peruskouluajalla. Opetusalan suurta, monopolistiseksi kasvanutta Opetusalan ammattijärjestöä (OAJ, 1973–) vertaillaan 1970- ja 1980-luvuilla toimineeseen vasemmistolaiseen Demokraattiset koulutyöntekijät -yhdistykseen (Demko ry, 1973–1989). Pientä ja marginaaliseksi jäänyttä
Demko-yhdistystä käytetään peilinä: sen avulla etabloituneen ammattijärjestön puheesta toivotaan paljastuvan elementtejä, joita olisi vaikea havaita ilman kontrastia.
Tutkimusaineisto muodostuu järjestöjen äänenkannattajalehtien linjateksteistä. Demkon
julkaisemasta Koulutyöntekijä-lehdestä on tutkittu vuosikerrat 1973–1989, OAJ:n Opettaja-lehdestä vuosikerrat 1973, 1978, 1983, 1988, 1993, 1998, 2003 ja 2008. Järjestöpuhetta kontekstualisoidaan tutkimus- ja kommenttikirjallisuuden avulla.
Tutkimus on orientaatioltaan koulutussosiologinen ja kasvatushistoriallinen. Teoreettisesti nojataan Michel Foucault’lta sekä governmentality-tutkijoilta ammentavaan hallinnananalyyttiseen tutkimusperinteeseen. Opettajien koulutuspoliittisen toimijuuden problematiikkaa lähestytään kolmesta näkökulmasta: tiedon rakentamisena,
valtasuhteiden järjestäytymisenä ja subjektin tuottamisena. Foucault-vaikutteisen diskurssianalyysin
keinoin aineiston pohjalta pyritään tuottamaan kuvaa siitä, kuinka suomalaiset opettajat ottavat osaa koulutuspoliittisiin ”totuuspeleihin” legitimoimalla
tietyt tiedonmuodot, ajattelutavat ja näkemykset ”tosiksi”, asettumalla osaksi politiikan
valtasuhteiden verkostoja sekä tarjoamalla ihanteita ja määritelmiä oikeanlaisesta ammatillisesta identiteetistä. Analyysien tuloksena opettajien koulutuspoliittisesta osallisuudesta rakentuu OAJ:n ja Demkon linjateksteissä kaksi varsin erilaista kuvaa.
OAJ:n koulutuspoliittisia pyrkimyksiä leimaa läpi järjestön olemassaolon pyrkimys
koulutussektorin elinehtojen puolustamiseen tarkoituksenmukaisuuden ja realismin hengessä. Erityisesti peruskoulupolitiikan saralla järjestö sitoutuu olemassa oleviin, poliittisesti säädettyihin tavoitteisiin ja rakenteisiin ajaen niiden sallimissa puitteissa mahdollisimman käytännöllisiä ja järkeviä ratkaisuja. Koulu- ja koulutuspolitiikan perustaan
tai legitimiteettiin kohdistuvat kysymykset rajautuvat ammattijärjestön ydinkiinnostusten
ulkopuolelle.
Erityisesti 1970-luvun jälkeen OAJ:n järjestörooli on painottunut työsuhde-etujen ajamiseen ja koulutuspolitiikan suurten linjojen hahmottelemiseen. Asialistan irtaantuminen arkisista työkonteksteista on kaventanut jäsenten toimijapaikkaa ja
vahvistanut OAJ:n roolia opettajistosta erillisenä korporatiivisena toimijana. Järjestön
strategiana koulutuspoliittisen asemansa luomisessa ja säilyttämisessä on samanmielisyyden
ja yksiäänisyyden korostaminen. Yhdenmukaisuutta peräänkuulutetaan myös jäsenistön poliittiseen orientaatioon, joka määrittyy järjestön kaiuttamassa ihannemallissa puoluepoliittiseen sitoutumattomuuteen perustuvaksi. Korostaessaan opettajien
ja opettajajärjestön pedagogista asiantuntijuutta ja kykyä edustaa koulun, oppilaiden ja
opettajien yhteistä etua ilman valta- tai intressipoliittisia painotuksia, OAJ tulee määritelleeksi itsensä jonkinlaisen ”politiikattoman koulutuspolitiikan” toteuttajaksi.
Siinä missä OAJ:tä voi kuvata tradition vartijaksi ja hegemonisen opettajakuvan ylläpitäjäksi,
näyttäytyy Demko traditioiden kyseenalaistajana. Yhdistyksen puhetapaa leimaa läpi sen olemassaolon yhteiskunnallisuus, kriittisyys ja koulukasvatuksen sekä opettajuuden kysymysten politisoiminen. Orientaatio säilyy, vaikka yhdistyksen puhetavassa
tapahtuu muunlaisia muutoksia taistolaisen retoriikan vaihtuessa laajempaan yhteiskuntateoreettiseen näkökulmaan ja massavoimaisen painostustavoitteen kavetessa yksilöiden arkisen toimijuuden korostamiseen. Kaiken kaikkiaan Demko kehittyy
1970-luvulta 1980-luvulle tultaessa monoliittisen vastaidentiteetin tuottajasta moniäänisyyttä
peräänkuuluttavaksi identiteettikeskustelujen areenaksi.
Demko-yhdistyksen tutkimuksellinen näkyväksi tekeminen on kasvatus- ja kulttuurihistoriallisesti
merkityksellistä lisätessään ymmärrystämme varhaisen peruskouluajan koulutuspolitiikasta. Ilmiönä Demko tarjoaa kuitenkin relevantteja impulsseja
myös ajankohtaiseen koulutuspoliittiseen ja opettajien poliittisesta roolista käytävään
keskusteluun. Yhdistyksen esittämät kriittiset, kasvatus- ja koulutusajattelun juuriin
menevät kysymykset voivat tarjota kiinnostavia problematisoinnin näkökulmia nykytilanteeseen, jossa suomalaisen opettajakunnan ääni välittyy koulutuspolitiikkaan vain yhden, monopolistiseksi kasvaneen järjestön kautta.
opettajakuvaan on etsittävä ammattikunnan historiasta, jota on leimannut tiivis valtiosuhde.
Kansan kasvattajat on aina varhaisista kansakouluajoista lähtien nähty tärkeinä
yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden toteuttajina. Roolinsa merkittävyyden vuoksi
opettajien valtiolojaalius ja sitoutuminen kulloiseenkin koulutuspolitiikkaan on pyritty
varmistamaan erilaisin normatiivis-hallinnollisin toimin. Valtiollisen hallinnon
varmistusjärjestelmä on toiminut asettamalla kasvatustyölle rakenteellisia reunaehtoja,
mutta myös opettajien identiteettipoliittisena kontrollikoneistona. Järjestelmä hallinnan
tekniikkoineen on pyrkinyt säätelemään opettajalle sallittua aatteellista liikkumatilaa ja tuottamaan sellaista kollektiivista ammatillista identiteettiä, johon ei sisälly työn yhteiskuntapoliittisten ehtojen kärjekäs kyseenalaistaminen tai aktiivinen kritiikki.
Ammatillisen järjestäytymisen ja koulutuspoliittisen toimijuuden näkökulmasta opettajakunnan vahva pyrkimys neutraaliuteen ja puolueettomuuteen näyttäytyy haastavana lähtökohtana – edellyttäähän aktiivinen osallistuminen intressi- ja koulutuspoliittisiin mittelöihin väistämättä kannanottoja poliittisesti latautuneisiin valta-
asetelmiin. Käsillä olevan tutkimuksen kysymyksenasettelu kumpuaa juuri tästä
ristiriidasta. Tutkimuksessa kysytään, millä tavoin kansalliseen koulutuspolitiikkaan ja tämän politiikan muotoilemiin rakenteisiin ja käytäntöihin sitoutunut ammattikunta ottaa osaa samaisesta politiikasta käytäviin kamppailuihin. Millaista on yhteiskunnallisesti maltillisen ja lähtökohtaisesti epäpoliittisen opettajan koulutuspoliittinen toimijuus?
Empiirisesti tutkimuksessa tarkastellaan kahden opettajajärjestön osallistumista koulutuspolitiikan kentän kädenvääntöihin peruskouluajalla. Opetusalan suurta, monopolistiseksi kasvanutta Opetusalan ammattijärjestöä (OAJ, 1973–) vertaillaan 1970- ja 1980-luvuilla toimineeseen vasemmistolaiseen Demokraattiset koulutyöntekijät -yhdistykseen (Demko ry, 1973–1989). Pientä ja marginaaliseksi jäänyttä
Demko-yhdistystä käytetään peilinä: sen avulla etabloituneen ammattijärjestön puheesta toivotaan paljastuvan elementtejä, joita olisi vaikea havaita ilman kontrastia.
Tutkimusaineisto muodostuu järjestöjen äänenkannattajalehtien linjateksteistä. Demkon
julkaisemasta Koulutyöntekijä-lehdestä on tutkittu vuosikerrat 1973–1989, OAJ:n Opettaja-lehdestä vuosikerrat 1973, 1978, 1983, 1988, 1993, 1998, 2003 ja 2008. Järjestöpuhetta kontekstualisoidaan tutkimus- ja kommenttikirjallisuuden avulla.
Tutkimus on orientaatioltaan koulutussosiologinen ja kasvatushistoriallinen. Teoreettisesti nojataan Michel Foucault’lta sekä governmentality-tutkijoilta ammentavaan hallinnananalyyttiseen tutkimusperinteeseen. Opettajien koulutuspoliittisen toimijuuden problematiikkaa lähestytään kolmesta näkökulmasta: tiedon rakentamisena,
valtasuhteiden järjestäytymisenä ja subjektin tuottamisena. Foucault-vaikutteisen diskurssianalyysin
keinoin aineiston pohjalta pyritään tuottamaan kuvaa siitä, kuinka suomalaiset opettajat ottavat osaa koulutuspoliittisiin ”totuuspeleihin” legitimoimalla
tietyt tiedonmuodot, ajattelutavat ja näkemykset ”tosiksi”, asettumalla osaksi politiikan
valtasuhteiden verkostoja sekä tarjoamalla ihanteita ja määritelmiä oikeanlaisesta ammatillisesta identiteetistä. Analyysien tuloksena opettajien koulutuspoliittisesta osallisuudesta rakentuu OAJ:n ja Demkon linjateksteissä kaksi varsin erilaista kuvaa.
OAJ:n koulutuspoliittisia pyrkimyksiä leimaa läpi järjestön olemassaolon pyrkimys
koulutussektorin elinehtojen puolustamiseen tarkoituksenmukaisuuden ja realismin hengessä. Erityisesti peruskoulupolitiikan saralla järjestö sitoutuu olemassa oleviin, poliittisesti säädettyihin tavoitteisiin ja rakenteisiin ajaen niiden sallimissa puitteissa mahdollisimman käytännöllisiä ja järkeviä ratkaisuja. Koulu- ja koulutuspolitiikan perustaan
tai legitimiteettiin kohdistuvat kysymykset rajautuvat ammattijärjestön ydinkiinnostusten
ulkopuolelle.
Erityisesti 1970-luvun jälkeen OAJ:n järjestörooli on painottunut työsuhde-etujen ajamiseen ja koulutuspolitiikan suurten linjojen hahmottelemiseen. Asialistan irtaantuminen arkisista työkonteksteista on kaventanut jäsenten toimijapaikkaa ja
vahvistanut OAJ:n roolia opettajistosta erillisenä korporatiivisena toimijana. Järjestön
strategiana koulutuspoliittisen asemansa luomisessa ja säilyttämisessä on samanmielisyyden
ja yksiäänisyyden korostaminen. Yhdenmukaisuutta peräänkuulutetaan myös jäsenistön poliittiseen orientaatioon, joka määrittyy järjestön kaiuttamassa ihannemallissa puoluepoliittiseen sitoutumattomuuteen perustuvaksi. Korostaessaan opettajien
ja opettajajärjestön pedagogista asiantuntijuutta ja kykyä edustaa koulun, oppilaiden ja
opettajien yhteistä etua ilman valta- tai intressipoliittisia painotuksia, OAJ tulee määritelleeksi itsensä jonkinlaisen ”politiikattoman koulutuspolitiikan” toteuttajaksi.
Siinä missä OAJ:tä voi kuvata tradition vartijaksi ja hegemonisen opettajakuvan ylläpitäjäksi,
näyttäytyy Demko traditioiden kyseenalaistajana. Yhdistyksen puhetapaa leimaa läpi sen olemassaolon yhteiskunnallisuus, kriittisyys ja koulukasvatuksen sekä opettajuuden kysymysten politisoiminen. Orientaatio säilyy, vaikka yhdistyksen puhetavassa
tapahtuu muunlaisia muutoksia taistolaisen retoriikan vaihtuessa laajempaan yhteiskuntateoreettiseen näkökulmaan ja massavoimaisen painostustavoitteen kavetessa yksilöiden arkisen toimijuuden korostamiseen. Kaiken kaikkiaan Demko kehittyy
1970-luvulta 1980-luvulle tultaessa monoliittisen vastaidentiteetin tuottajasta moniäänisyyttä
peräänkuuluttavaksi identiteettikeskustelujen areenaksi.
Demko-yhdistyksen tutkimuksellinen näkyväksi tekeminen on kasvatus- ja kulttuurihistoriallisesti
merkityksellistä lisätessään ymmärrystämme varhaisen peruskouluajan koulutuspolitiikasta. Ilmiönä Demko tarjoaa kuitenkin relevantteja impulsseja
myös ajankohtaiseen koulutuspoliittiseen ja opettajien poliittisesta roolista käytävään
keskusteluun. Yhdistyksen esittämät kriittiset, kasvatus- ja koulutusajattelun juuriin
menevät kysymykset voivat tarjota kiinnostavia problematisoinnin näkökulmia nykytilanteeseen, jossa suomalaisen opettajakunnan ääni välittyy koulutuspolitiikkaan vain yhden, monopolistiseksi kasvaneen järjestön kautta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]