Opettajaopiskelijoiden käsityksiä työrauhaa luovasta ja ylläpitävästä viestinnästä
TYRMI, JAANA (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TYRMI, JAANA
2014
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403251257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403251257
Kuvaus
Valinnaisten opintojen tutkielma
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimuksen kohteena ovat pedagogisia opintojaan suorittavien opettajaopiskelijoiden käsitykset työrauhasta ja niistä viestinnällisistä teoista, joilla he opetustilanteissa luovat ja palauttavat työrauhaa. Työrauhan ja viestinnällisten tekojen välistä suhdetta on perusteltua tutkia siitä syystä, että opettajalta odotetaan esimerkiksi dialogista ohjausotetta. Ongelmaksi varsinkin aloittavalle opettajalle saattaa muodostua tällaisen abstraktion tuominen konkretian tasolle.
Aineisto oli tekstuaalinen, ja se on kerätty eläytymismenetelmän avulla. Vastaajina olivat ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijat, jotka suorittivat pedagogisia opintojaan Tampereen ammatillisessa korkeakoulussa. Aineisto kerättiin syksyllä 2011. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka avulla pyritään lisäämään ymmärrystä käsityksistä, joita opettajaopiskelijoilla on suhteessa tutkittavaan ilmiöön. Tutkimusote on perusteltu siksi, että asetettu tutkimusongelma edellyttää kuvailevaa tutkimusotetta.
Aineiston analyysin pohjalta voidaan todeta, että opettajaopiskelijoiden käsityksen mukaan opettaja luo ja palauttaa työrauhan selkeyden ja loogisuuden avulla. Vaikuttaa siltä, että työrauhaa luodaan ennen kaikkea opetusviestinnän keinoin ja työrauhaa palautetaan vallan keinoin. Työrauhan menetys tai sen uhka johtaa siihen, että opettajan on oltava intensiivisemmässä vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.
Suurin osa opettaopiskelijoista ei tiedosta opetusviestintänsä heikkouksia eikä mahdollisesti tästä syystä sovella käytäntöön tavoitteellista viestintää. Joukossa on niitä, jotka ovat hyvin tietoisia niistä mikrotason viestinnällisistä teoista, joista syntyvät vaikutelmat kuten ystävällinen ja helposti lähestyttävä, ja ovat motivoituneita käyttämään erilaisia menetelmiä työrauhan luomiseksi. Työrauhan palauttamiseksi viestitään tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisemmin.
Aineisto oli tekstuaalinen, ja se on kerätty eläytymismenetelmän avulla. Vastaajina olivat ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijat, jotka suorittivat pedagogisia opintojaan Tampereen ammatillisessa korkeakoulussa. Aineisto kerättiin syksyllä 2011. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka avulla pyritään lisäämään ymmärrystä käsityksistä, joita opettajaopiskelijoilla on suhteessa tutkittavaan ilmiöön. Tutkimusote on perusteltu siksi, että asetettu tutkimusongelma edellyttää kuvailevaa tutkimusotetta.
Aineiston analyysin pohjalta voidaan todeta, että opettajaopiskelijoiden käsityksen mukaan opettaja luo ja palauttaa työrauhan selkeyden ja loogisuuden avulla. Vaikuttaa siltä, että työrauhaa luodaan ennen kaikkea opetusviestinnän keinoin ja työrauhaa palautetaan vallan keinoin. Työrauhan menetys tai sen uhka johtaa siihen, että opettajan on oltava intensiivisemmässä vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.
Suurin osa opettaopiskelijoista ei tiedosta opetusviestintänsä heikkouksia eikä mahdollisesti tästä syystä sovella käytäntöön tavoitteellista viestintää. Joukossa on niitä, jotka ovat hyvin tietoisia niistä mikrotason viestinnällisistä teoista, joista syntyvät vaikutelmat kuten ystävällinen ja helposti lähestyttävä, ja ovat motivoituneita käyttämään erilaisia menetelmiä työrauhan luomiseksi. Työrauhan palauttamiseksi viestitään tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisemmin.