Arvot ja etiikka gerontologisen sosiaalityön käytännössä
NYHOLM, SALLA (2014)
NYHOLM, SALLA
2014
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403191244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403191244
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -työn tutkimuskohteena on gerontologisen sosiaalityön etiikka. Tutkielma on empiirinen sosiaalityön etiikan tutkimus, jonka tavoitteena on hankkia tietoa vanhusten kanssa tehtävässä sosiaalityössä ilmenevistä eettisistä kysymyksistä.
Tutkielman kohteena on sosiaalityön eettinen reflektio gerontologisessa sosiaalityössä. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden kertomia kuvauksia ja tapausesimerkkejä käytännön sosiaalityön eettisesti haastavista tilanteista. Eettisesti haastavissa tilanteissa on kaksi tai joskus useampikin vastakkainen toimintavaihtoehto, ja näillä "kilpailevilla" ratkaisuvaihtoehdoilla on mielekkäät perusteet. Millaisia gerontologisen sosiaalityön eettisesti haastavat tilanteet ovat? Millaisiin asiakas- tai potilastilanteisiin eettiset haasteet yleensä liittyvät? Millaisia eettisiä perusteita eri toimintavaihtoehdoilla on, ja miten sosiaalityöntekijät punnitsevat eri vaihtoehtojen painoarvoa? Mihin arvoihin tai normeihin eettiset kysymykset useimmiten liittyvät?
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla sairaalan sosiaalityössä sekä avososiaalityössä vanhusten kanssa työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä. Aineisto koostuu yhteensä 11 sosiaalityöntekijän haastatteluista. Haastateltavat valitsivat ennen haastattelua todellisia tapausesimerkkejä, joista keskusteltiin haastattelun aikana. Sosiaalityöntekijät valitsivat vapaasti kertomansa tapausesimerkit, joten ne kuvaavat haastateltujen sosiaalityöntekijöiden näkemystä ja kokemusta eettisesti haastavista asiakastilanteista. Haastateltujen kertomia tapausesimerkkejä ja toiminnan kuvauksia, sekä niitä koskevaa reflektiota analysoitiin Grounded Theoryn viitekehyksessä ja laajempana analyysin perustana oli abduktiivinen päättely.
Pro gradu -työni analyysillä on kaksi käsitteellistä tasoa. Analyysin tuloksena tiivistyi neljä pääkategoriaa, jotka kuvaavat niitä gerontologisen sosiaalityön keskeisiä teemoja, joihin kytkeytyy eettisiä jännitteitä. Sosiaalityöntekijät kohtaavat eettisiä haasteita potilaan tai asiakkaan puolesta toimittaessa, palvelujärjestelmän ja asiakkaan "välissä" tapahtuvassa työskentelyssä, asiakassuhteen luottamuksen rakentamisessa ja omaisten kanssa tehtävässä yhteistyössä. Löytyneistä neljästä alakategoriasta tiivistyi kaksi gerontologisen sosiaalityön keskeistä arvoa: itsemäärääminen ja tasa-arvo. Tässä tutkimuksessa osallisuus katsottiin osaksi itsemääräämistä. Tasa-arvon erityistapaukseksi määrittyi sukupolvien välinen tasa-arvo.
The values and ethics of gerontological social work in practice
This Master’s Thesis explores the ethics of gerontological social work. Through empirical research, it aims to gain understanding of the ethical consideration arising from social work practice with older people.
The focus of the study is the ethical reflection in gerontological social work. It examines social workers’ descriptions and case examples of challenging ethical dilemmas emerging during social work practice. Such dilemmas have two or sometimes several potential ’competing’ solutions, each with a meaningful rationale. The study address the following questions: What are the ethical dilemmas of gerontological social work? What kind of client or patient situations they arise in? What are the ethical rationales for the different solutions and how do social workers evaluate the options available to them? What values and norms are the ethical questions usually associated with?
The primary data draws from 11 interviews with social work practitioners who work with older people both in hospital and outpatient settings. The interviewees selected case examples ahead of time to discuss during the interview. The social workers selected the examples freely and so they are authentic descriptions of views and experiences of ethically challenging situations. The case examples and descriptions of practice were analysed within the Grounded Theory framework while the broader analysis was based on abductive reasoning.
The analysis has two conceptual levels. Four main categories emerged, describing those key themes of gerontological social work related to ethical pressures. Social workers face ethical dilemmas when acting on behalf of the client or patient, when working ’in between’ the service system and the client, when building trust in a client relationship and when working together with the patient’s family. Out of the four sub-categories two central values of gerontological social work were identified: self-determination and equality. In this study, participation was considered to be an element of self-determination, while inter-generational equality emerged as a particular concern.
Tutkielman kohteena on sosiaalityön eettinen reflektio gerontologisessa sosiaalityössä. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden kertomia kuvauksia ja tapausesimerkkejä käytännön sosiaalityön eettisesti haastavista tilanteista. Eettisesti haastavissa tilanteissa on kaksi tai joskus useampikin vastakkainen toimintavaihtoehto, ja näillä "kilpailevilla" ratkaisuvaihtoehdoilla on mielekkäät perusteet. Millaisia gerontologisen sosiaalityön eettisesti haastavat tilanteet ovat? Millaisiin asiakas- tai potilastilanteisiin eettiset haasteet yleensä liittyvät? Millaisia eettisiä perusteita eri toimintavaihtoehdoilla on, ja miten sosiaalityöntekijät punnitsevat eri vaihtoehtojen painoarvoa? Mihin arvoihin tai normeihin eettiset kysymykset useimmiten liittyvät?
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla sairaalan sosiaalityössä sekä avososiaalityössä vanhusten kanssa työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä. Aineisto koostuu yhteensä 11 sosiaalityöntekijän haastatteluista. Haastateltavat valitsivat ennen haastattelua todellisia tapausesimerkkejä, joista keskusteltiin haastattelun aikana. Sosiaalityöntekijät valitsivat vapaasti kertomansa tapausesimerkit, joten ne kuvaavat haastateltujen sosiaalityöntekijöiden näkemystä ja kokemusta eettisesti haastavista asiakastilanteista. Haastateltujen kertomia tapausesimerkkejä ja toiminnan kuvauksia, sekä niitä koskevaa reflektiota analysoitiin Grounded Theoryn viitekehyksessä ja laajempana analyysin perustana oli abduktiivinen päättely.
Pro gradu -työni analyysillä on kaksi käsitteellistä tasoa. Analyysin tuloksena tiivistyi neljä pääkategoriaa, jotka kuvaavat niitä gerontologisen sosiaalityön keskeisiä teemoja, joihin kytkeytyy eettisiä jännitteitä. Sosiaalityöntekijät kohtaavat eettisiä haasteita potilaan tai asiakkaan puolesta toimittaessa, palvelujärjestelmän ja asiakkaan "välissä" tapahtuvassa työskentelyssä, asiakassuhteen luottamuksen rakentamisessa ja omaisten kanssa tehtävässä yhteistyössä. Löytyneistä neljästä alakategoriasta tiivistyi kaksi gerontologisen sosiaalityön keskeistä arvoa: itsemäärääminen ja tasa-arvo. Tässä tutkimuksessa osallisuus katsottiin osaksi itsemääräämistä. Tasa-arvon erityistapaukseksi määrittyi sukupolvien välinen tasa-arvo.
The values and ethics of gerontological social work in practice
This Master’s Thesis explores the ethics of gerontological social work. Through empirical research, it aims to gain understanding of the ethical consideration arising from social work practice with older people.
The focus of the study is the ethical reflection in gerontological social work. It examines social workers’ descriptions and case examples of challenging ethical dilemmas emerging during social work practice. Such dilemmas have two or sometimes several potential ’competing’ solutions, each with a meaningful rationale. The study address the following questions: What are the ethical dilemmas of gerontological social work? What kind of client or patient situations they arise in? What are the ethical rationales for the different solutions and how do social workers evaluate the options available to them? What values and norms are the ethical questions usually associated with?
The primary data draws from 11 interviews with social work practitioners who work with older people both in hospital and outpatient settings. The interviewees selected case examples ahead of time to discuss during the interview. The social workers selected the examples freely and so they are authentic descriptions of views and experiences of ethically challenging situations. The case examples and descriptions of practice were analysed within the Grounded Theory framework while the broader analysis was based on abductive reasoning.
The analysis has two conceptual levels. Four main categories emerged, describing those key themes of gerontological social work related to ethical pressures. Social workers face ethical dilemmas when acting on behalf of the client or patient, when working ’in between’ the service system and the client, when building trust in a client relationship and when working together with the patient’s family. Out of the four sub-categories two central values of gerontological social work were identified: self-determination and equality. In this study, participation was considered to be an element of self-determination, while inter-generational equality emerged as a particular concern.