Tarinoita nuorten työssäoppimisesta
SUVANTO, MIIA (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SUVANTO, MIIA
2014
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403121217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403121217
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammatillisesta lähtökohdasta katsoen työssäoppimisen merkitystä nuoren kehittymiselle sekä oppia paremmin ymmärtämään myös sitä, miten nuoret kokevat työssäoppimisen ja millaiset asiat vaikuttavat työssäoppimisen kautta heidän omaan ajatteluunsa ja kehittymiseensä. Tarkastelun kohteena ovat ensimmäisen vuoden työssäoppimisen jakson päättäneet opiskelijat. Ammatillinen peruskoulutus sijoittuu monen ihmisen elämässä lapsuuden ja aikuisuuden väliin, toki nykyisin myös aikuiskoulutuksen rooli ammatillisessa peruskoulutuksessa on kasvanut.
Tutkimusote oli laadullinen. Sisältöanalyysilla tehdyn tutkimuksen materiaali saatiin opiskelijoilta kerätyistä päiväkirjoista, joissa opiskelijat omin sanoin kertoivat kokemuksistaan työssäoppimisesta ja siihen liittyvästä henkilökohtaisesta kehittymisestään. Tutkimuksen kohteena oli kymmenen ensimmäistä työssäoppimisen jaksoaan suorittavaa ammatillisen oppilaitoksen opiskelijaa. Sisältöanalyysi tehtiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla, jonka jälkeen tuloksia vertailtiin Ruohotien kehittämään malliin yleisistä työelämävalmiuksista. Aineiston kuvaus tiivistettiin nuorten kertomusten lisäksi vielä Ruohotien mallia mukaillen tutkielmassa saatujen tulosten perusteella luotuun uuteen työelämävalmiuksien malliin.
Tutkimus vahvisti käsityksiä työssäoppimisen merkityksestä nuorten työelämä kokemuksien ja henkilökohtaisen kehittymisen prosessissa. Tutkimustulokset osoittavat, että työssäoppimisella on merkitystä nuoren opiskelijan elämänhallinnan ja erityisesti työelämänhallinnan kehittymiselle.
Tutkimuksessa saatiin tietoa nuorten kokemuksista työssäoppimisesta sekä siihen liittyvistä tuntemuksista, sekä luotiin malli siitä miten nuori työssäoppimisen aikana työvalmiuksien osalta kehittyy. Tutkimuksessa ehdotetaan myös nuorten ammatillisen koulutuksen tarkempaa tutkimista sekä koulutuksen sitouttamista lähemmäksi niin sanottuja pehmeitä arvoja. Tulosten perusteella opiskelijan henkilökohtaisen kehittymisen ja nuoren ammatillisenkasvun ymmärtäminen osana ammatillista kehittymistä on tärkeää, jotta nuori kokee työelämän ja siihen sitoutumisen mielekkäänä.
Tutkimusote oli laadullinen. Sisältöanalyysilla tehdyn tutkimuksen materiaali saatiin opiskelijoilta kerätyistä päiväkirjoista, joissa opiskelijat omin sanoin kertoivat kokemuksistaan työssäoppimisesta ja siihen liittyvästä henkilökohtaisesta kehittymisestään. Tutkimuksen kohteena oli kymmenen ensimmäistä työssäoppimisen jaksoaan suorittavaa ammatillisen oppilaitoksen opiskelijaa. Sisältöanalyysi tehtiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla, jonka jälkeen tuloksia vertailtiin Ruohotien kehittämään malliin yleisistä työelämävalmiuksista. Aineiston kuvaus tiivistettiin nuorten kertomusten lisäksi vielä Ruohotien mallia mukaillen tutkielmassa saatujen tulosten perusteella luotuun uuteen työelämävalmiuksien malliin.
Tutkimus vahvisti käsityksiä työssäoppimisen merkityksestä nuorten työelämä kokemuksien ja henkilökohtaisen kehittymisen prosessissa. Tutkimustulokset osoittavat, että työssäoppimisella on merkitystä nuoren opiskelijan elämänhallinnan ja erityisesti työelämänhallinnan kehittymiselle.
Tutkimuksessa saatiin tietoa nuorten kokemuksista työssäoppimisesta sekä siihen liittyvistä tuntemuksista, sekä luotiin malli siitä miten nuori työssäoppimisen aikana työvalmiuksien osalta kehittyy. Tutkimuksessa ehdotetaan myös nuorten ammatillisen koulutuksen tarkempaa tutkimista sekä koulutuksen sitouttamista lähemmäksi niin sanottuja pehmeitä arvoja. Tulosten perusteella opiskelijan henkilökohtaisen kehittymisen ja nuoren ammatillisenkasvun ymmärtäminen osana ammatillista kehittymistä on tärkeää, jotta nuori kokee työelämän ja siihen sitoutumisen mielekkäänä.