Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten tulkintoja päiväkodin haasteellisista kasvatustilanteista

RAUNIO, MIIA (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1394608218.pdf (1.386Mt)
Lataukset: 



RAUNIO, MIIA
2014

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-20
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403121207
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli tuoda esiin lasten tulkintoja haasteellisista kasvatustilanteista päiväkodissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostettiin erilaisista kasvatusteoreettisista näkemyksistä kohdata haasteellisesti käyttäytyvä lapsi. Näistä näkemyksistä tässä tutkimuksessa olivat esillä biofyysinen, psykodynaaminen, behavioristinen, sosiokulttuurinen ja ekologinen kasvatusnäkemys. Lisäksi syvennyttiin aikuisen ja lapsen vuorovaikutusta käsittelevään tutkimustietoon, jotta saataisiin käsitys siitä, millaista vuorovaikutusta kasvatustilanteissa päiväkodissa esiintyy.

Tutkimuksessa haluttiin antaa lapselle mahdollisuus kertoa päiväkodin haasteellisista kasvatustilanteista haastattelujen ja piirroskuvien avulla. Tutkimus noudatti laadulliselle tutkimukselle tyypillistä ymmärrystä siitä, että haastatteluissa tutkija on subjekti ja haastattelut ovat vuorovaikutuksellista toimintaa. Tutkimusta toteutettaessa nojattiin fenomenologiseen tutkimusotteeseen, joka pyrkii tuomaan tutkittavan aidon kokemuksen esille sekä aineiston keruu- että raportointivaiheessa.

Ensimmäisessä tutkimustehtävässä haluttiin selvittää, miten lapset tulkitsivat päiväkodin haasteellisia kasvatustilanteita ja toisessa tutkimustehtävässä selvitettiin, millaisia kokemuksia lapsilla oli näiden tilanteiden ratkaisumalleista. Tutkimuksen kiinnostaviksi kasvatustilanteiksi oli valittu lepohetki, ulkoiluhetki, aikuisen ohjaama toimintahetki ja siirtymätilanne.

Lasten näkökulmasta psykodynaaminen, behavioristinen, sosiokulttuurinen ja ekologinen kasvatusnäkemys näyttäisivät vaihtelevan päiväkotien arjessa tilanteesta toiseen. Tutkimustuloksissa ilmeni, että lasten kokemuksen mukaan ryhmästä poistaminen, eristäminen tai jäähykäytäntö oli eniten käytetty toimintamalli haasteellisessa kasvatustilanteessa. Lisäksi lapset toivat esiin myös muita toimintamalleja: riitapukarien erottaminen, tytön laittaminen riitapukarien väliin, epätoivotun käyttäytymisen huomiotta jättäminen ja syliin ottaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste