Kontakti-improvisaatio-tanssin koettu merkitys ja paikka haptiseen aistiin keskittyvässä tulkinnassa
POUTANEN, OLLI (2014)
POUTANEN, OLLI
2014
Ympäristöpolitiikka ja aluetiede - Environmental and Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111205
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kosketuksen kehollista kokemusta kontakti-improvisaatio-tanssissa maantieteen tutkimusperinteen ja paikan käsitteen avulla. Olen selvittänyt tanssijoiden tanssiin, koskettamiseen, kehollisuuteen ja aistimiseen liittyviä kokemuksia ja tanssin henkilökohtaisesti koettuja merkityksiä. Pohdin tanssissa syntyvän paikan luonnetta kokemuksena paikasta, jossa aistimisen fokus tuotetaan kehollisesti lähelle. Lisäksi esitän kuvauksen tanssissa muodostuvasta paikan tapahtumasta.
Tanssissa syntyvän paikkakokemuksen analyysi on tutkimuksessani läheisesti kytköksissä sellaisiin kontaktiimprovisaatio- tanssin ominaispiirteisiin, jotka edellyttävät tanssitekniikan ja tanssimiseen liittyvän ajattelun ymmärtämistä. Tanssintutkimuksen näkökulma tulee esiin sekä kontakti-improvisaation historian kuvauksessa että kuvauksessa lajityypillisestä harjoittelun myötä kehittyvästä tanssijan kehosta.
Tanssiin liittyvien kokemusten selvittämisessä hyödynnän humanistisen maantieteen maailmankuvaa ja menetelmiä, erityisesti fenomenologista lähestymistapaa kokemuksen tutkimisessa. Kirjoitan esiin tanssijan kehosta, kosketuksen kokemuksesta ja kontaktissa tanssimisesta nousevia inhimillisiä merkityksiä. Tulkintani perustuu tutkimuksessa avustaneiden tanssijoiden kanssa toteutettuun tutkimustanssiin, tanssista käydyn keskustelun analyysiin ja omiin kokemuksiini tanssista.
Tanssissa syntyvä paikka, eli paikan tapahtuma tanssissa, ei ole oma itsenäinen paikkansa, vaan puolittainen paikka vastinparin keho-ympäristö välissä. Paikan tapahtuma viittaa hetkelliseen, tilapäiseen ja liikkeessä olevaan paikkaan, joka nousee tanssimisen kehollisesta toiminnasta. Paikan materiaalinen perusta ei tanssin tapahtumassa muutu. Paikasta välittyvä kokemus muodostuu tanssijoille erityiseksi.
Jäsennän kontakti-improvisatio-tanssiin liittyvää kosketuksen kokemusta läheltä aistittavan paikan idean avulla. Läheltä aistittava paikka on kontakti-improvisaation harjoittelussa kehittyvä kehollinen aistimisen ja liikkumisen erityistaito - edellytys paikan tapahtumalle tanssissa. Taidon kehollistumisen myötä tanssijat kykenevät tuottamaan paikan lähelle erilaisissa tanssista irrallisissa elämäntilanteissa. Paikan saama merkitys osana yksilöllisiä elämäntarinoita laajenee. Tulkintani sekä läheltä aistittavasta paikasta että paikan tapahtumasta tanssissa perustuvat omakohtaiseen kokemukseeni tanssista. Kehollisen menetelmän pohdinta nousee paikan ja kehon suhteiden teoretisoinnin ohella toiseksi tutkimuksen painopisteeksi.
Tanssissa syntyvän paikkakokemuksen analyysi on tutkimuksessani läheisesti kytköksissä sellaisiin kontaktiimprovisaatio- tanssin ominaispiirteisiin, jotka edellyttävät tanssitekniikan ja tanssimiseen liittyvän ajattelun ymmärtämistä. Tanssintutkimuksen näkökulma tulee esiin sekä kontakti-improvisaation historian kuvauksessa että kuvauksessa lajityypillisestä harjoittelun myötä kehittyvästä tanssijan kehosta.
Tanssiin liittyvien kokemusten selvittämisessä hyödynnän humanistisen maantieteen maailmankuvaa ja menetelmiä, erityisesti fenomenologista lähestymistapaa kokemuksen tutkimisessa. Kirjoitan esiin tanssijan kehosta, kosketuksen kokemuksesta ja kontaktissa tanssimisesta nousevia inhimillisiä merkityksiä. Tulkintani perustuu tutkimuksessa avustaneiden tanssijoiden kanssa toteutettuun tutkimustanssiin, tanssista käydyn keskustelun analyysiin ja omiin kokemuksiini tanssista.
Tanssissa syntyvä paikka, eli paikan tapahtuma tanssissa, ei ole oma itsenäinen paikkansa, vaan puolittainen paikka vastinparin keho-ympäristö välissä. Paikan tapahtuma viittaa hetkelliseen, tilapäiseen ja liikkeessä olevaan paikkaan, joka nousee tanssimisen kehollisesta toiminnasta. Paikan materiaalinen perusta ei tanssin tapahtumassa muutu. Paikasta välittyvä kokemus muodostuu tanssijoille erityiseksi.
Jäsennän kontakti-improvisatio-tanssiin liittyvää kosketuksen kokemusta läheltä aistittavan paikan idean avulla. Läheltä aistittava paikka on kontakti-improvisaation harjoittelussa kehittyvä kehollinen aistimisen ja liikkumisen erityistaito - edellytys paikan tapahtumalle tanssissa. Taidon kehollistumisen myötä tanssijat kykenevät tuottamaan paikan lähelle erilaisissa tanssista irrallisissa elämäntilanteissa. Paikan saama merkitys osana yksilöllisiä elämäntarinoita laajenee. Tulkintani sekä läheltä aistittavasta paikasta että paikan tapahtumasta tanssissa perustuvat omakohtaiseen kokemukseeni tanssista. Kehollisen menetelmän pohdinta nousee paikan ja kehon suhteiden teoretisoinnin ohella toiseksi tutkimuksen painopisteeksi.