Narratiivisuus musiikkikasvatuksessa. Tapaustutkimus musiikkileikkikoulupedagogiikasta
Rantala, Kyllikki (2014)
Rantala, Kyllikki
Tampere University Press
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9395-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9395-9
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli valottaa narratiivisuuden (kertomuksellisuuden) ilmenemistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus selvitti, miten ja millaisia narratiiveja käytettiin musiikkileikkikoulupedagogiikassa ja miten lapset positioituvat (asemoituvat) tässä narratiivisessa kontekstissa.
Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Miten narratiivisuus ilmenee musiikkileikkikoulun pedagogisessa toiminnassa? 2. Miten lapset positioidaan ja he positioituvat narratiivisen musiikkikasvatuksen kontekstissa? Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa tutkimuksen kohteena ollutta ilmiötä tarkasteltiin yhdessä musiikkileikkikouluryhmässa toteutuneen pedagogiikan valossa. Tutkimuksen pääaineiston muodostivat videoidut opetustilanteet ja opettajan haastattelut.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostivat narratiivisen ajattelun, narratiivien ja narratiivisen pedagogiikan näkökulmat (Abbott 2008; Bruner 1986, 1996; Goodson & Gill 2011; Polkinghorne 1995; Ropo 2008, 2009a, 2009b). Näihin liittyen tarkastelussa olivat myös positiot (van Langenhove & Harré 1999; Nijnatten 2010). Toisen tulokulman muodosti musiikkikasvatus. Sitä tarkasteltiin pedagogiikan (Louhivuori 2003), filosofian (Heimonen & Westerlund 2008), taidekokemusten ja työtapojen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin musiikin ja musiikkikasvatuksen merkitystä ja esiteltiin musiikkileikkikoulu, tutkimuksen konteksti.
Aineiston analyysimenetelmänä oli pääosin teoriasidonnainen analyysi. Tutkimus aloitettiin aineistolähtöisenä ja tutkimuksen aikana annettiin sille ja aiemmalle teorialle tilaa vuoropuheluun.
Tapaukseni aineistossa narratiivisuus näyttää ensinnäkin olevan tietoista ja tavoitteellista toimintaa, jossa käytetään narratiiveja suuntaamaan lasten huomiota yleisempään kasvatukselliseen ja opetukselliseen sisältöainekseen sekä kontekstin huomioiden musiikilliseen oppimiseen. Tämän tapaustutkimuksen valossa narratiivinen musiikkikasvatus näyttää sisältävän elementtejä, joihin ovat viitanneet myös Goodson ja Gill (2011, 123–125).
Narratiiveihin näyttää sisältyvän tehtäviä, jotka voidaan jaotella Ropon (2009a, 9–10) mukaisesti kolmeen ryhmään: opetettavina oleviin asioihin suhteessa omiin kokemuksiin ja elämänhistoriaan, identiteettiin ja yhteisöön liittyviin tehtäviin. Tämän aineiston narratiivit liittyivät ympäristöön, luontoon ja vuoden kiertokulkuun juhlineen. Toiseksi narratiivien tehtävä liittyy identiteetteihin. Yksilö muodostaa käsitystä itsestään diskursiivisen positioinnin avulla (Pöysä 2009, 318). Tutkimusaineiston narratiiveissa esiintyi runsaasti positioita, jotka liittyivät taitavaan ja tietävään muskarilaiseen. Kolmanneksi narratiivit tarjosivat näkökulmia muskariyhteisöön liittymisestä ja sen jäseneksi tulemisesta.
Kolmas tutkimustulos esittelee narratiiveja ja niiden sisältämiä positioita tarkemmin. Opettajan narratiivien keskiössä näyttävät olevan ratkaisun saava pulma sekä tunteet ja niiden nimeäminen. Positioiden piirteissä korostuu taitavan, kyvykkään lapsen positio (ks. Kampmann 2004). Narratiivit ja positiot ovat jaoteltavissa useisiin ryhmiin. Narratiivien laajuus vaihtelee pienestä lauseesta koko tunnin sitovaan narratiiviin ja joka tunnin narratiivijatkumoon. Narratiiveja esiintyy kaikissa musiikkikasvatuksen työtavoissa. Aihepiireinä olivat ympäristö, luonto ja vuodenkulku juhlineen, ja niissä korostui tunne. Narratiivityypit jaoteltiin seuraavasti: avuntuoja-, matka-, toteamis-, tunteiden kaari -, yhdessä tehty ja lapsen ohjaama narratiivi. Positiot liittyivät laulamiseen, soittamiseen, kuunteluun, musiikkiliikuntaan sekä esiintymis- ja käyttäymistaitoihin. Positiotyypit jaoteltiin seuraavasti: 1. taitava ja tietävä lapsi, 2. keinojen keksijä, 3. taitava musisoija ja 4. olet niin tärkeä -positio.
Viimeisenä tutkimustuloksena tapaukseni pedagogiikka näyttäytyy kokonaisvaltaisena ja eheyttävänä. Tämän aineiston perusteella opettaja pyrkii ei vain auditiiviseen ja visuaaliseen vaan myös mielellis-keholliseen herkistämiseen (ks. Hyvönen 2006, 54). Pedagogiikassa painottuu vahvasti eheytys sekä horisontaalisena että vertikaalisena.
Narratiivisen pedagogiikan voidaan tämän aineiston perusteella todeta soveltuvan erittäin hyvin varhaisiän musiikkikasvatukseen mutta sen lisäksi paljon muuhunkin. Lisätutkimustarvetta on aihepiirin vähäisen tutkimuksen vuoksi runsaasti. Narratiivien tarkempi tutkimus, lasten omien narratiivien tutkimus ja narratiivien sisältämien positioiden yhteys lasten toimijuuteen jäävät odottamaan lisäselvityksiä.
Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Miten narratiivisuus ilmenee musiikkileikkikoulun pedagogisessa toiminnassa? 2. Miten lapset positioidaan ja he positioituvat narratiivisen musiikkikasvatuksen kontekstissa? Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa tutkimuksen kohteena ollutta ilmiötä tarkasteltiin yhdessä musiikkileikkikouluryhmässa toteutuneen pedagogiikan valossa. Tutkimuksen pääaineiston muodostivat videoidut opetustilanteet ja opettajan haastattelut.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostivat narratiivisen ajattelun, narratiivien ja narratiivisen pedagogiikan näkökulmat (Abbott 2008; Bruner 1986, 1996; Goodson & Gill 2011; Polkinghorne 1995; Ropo 2008, 2009a, 2009b). Näihin liittyen tarkastelussa olivat myös positiot (van Langenhove & Harré 1999; Nijnatten 2010). Toisen tulokulman muodosti musiikkikasvatus. Sitä tarkasteltiin pedagogiikan (Louhivuori 2003), filosofian (Heimonen & Westerlund 2008), taidekokemusten ja työtapojen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin musiikin ja musiikkikasvatuksen merkitystä ja esiteltiin musiikkileikkikoulu, tutkimuksen konteksti.
Aineiston analyysimenetelmänä oli pääosin teoriasidonnainen analyysi. Tutkimus aloitettiin aineistolähtöisenä ja tutkimuksen aikana annettiin sille ja aiemmalle teorialle tilaa vuoropuheluun.
Tapaukseni aineistossa narratiivisuus näyttää ensinnäkin olevan tietoista ja tavoitteellista toimintaa, jossa käytetään narratiiveja suuntaamaan lasten huomiota yleisempään kasvatukselliseen ja opetukselliseen sisältöainekseen sekä kontekstin huomioiden musiikilliseen oppimiseen. Tämän tapaustutkimuksen valossa narratiivinen musiikkikasvatus näyttää sisältävän elementtejä, joihin ovat viitanneet myös Goodson ja Gill (2011, 123–125).
Narratiiveihin näyttää sisältyvän tehtäviä, jotka voidaan jaotella Ropon (2009a, 9–10) mukaisesti kolmeen ryhmään: opetettavina oleviin asioihin suhteessa omiin kokemuksiin ja elämänhistoriaan, identiteettiin ja yhteisöön liittyviin tehtäviin. Tämän aineiston narratiivit liittyivät ympäristöön, luontoon ja vuoden kiertokulkuun juhlineen. Toiseksi narratiivien tehtävä liittyy identiteetteihin. Yksilö muodostaa käsitystä itsestään diskursiivisen positioinnin avulla (Pöysä 2009, 318). Tutkimusaineiston narratiiveissa esiintyi runsaasti positioita, jotka liittyivät taitavaan ja tietävään muskarilaiseen. Kolmanneksi narratiivit tarjosivat näkökulmia muskariyhteisöön liittymisestä ja sen jäseneksi tulemisesta.
Kolmas tutkimustulos esittelee narratiiveja ja niiden sisältämiä positioita tarkemmin. Opettajan narratiivien keskiössä näyttävät olevan ratkaisun saava pulma sekä tunteet ja niiden nimeäminen. Positioiden piirteissä korostuu taitavan, kyvykkään lapsen positio (ks. Kampmann 2004). Narratiivit ja positiot ovat jaoteltavissa useisiin ryhmiin. Narratiivien laajuus vaihtelee pienestä lauseesta koko tunnin sitovaan narratiiviin ja joka tunnin narratiivijatkumoon. Narratiiveja esiintyy kaikissa musiikkikasvatuksen työtavoissa. Aihepiireinä olivat ympäristö, luonto ja vuodenkulku juhlineen, ja niissä korostui tunne. Narratiivityypit jaoteltiin seuraavasti: avuntuoja-, matka-, toteamis-, tunteiden kaari -, yhdessä tehty ja lapsen ohjaama narratiivi. Positiot liittyivät laulamiseen, soittamiseen, kuunteluun, musiikkiliikuntaan sekä esiintymis- ja käyttäymistaitoihin. Positiotyypit jaoteltiin seuraavasti: 1. taitava ja tietävä lapsi, 2. keinojen keksijä, 3. taitava musisoija ja 4. olet niin tärkeä -positio.
Viimeisenä tutkimustuloksena tapaukseni pedagogiikka näyttäytyy kokonaisvaltaisena ja eheyttävänä. Tämän aineiston perusteella opettaja pyrkii ei vain auditiiviseen ja visuaaliseen vaan myös mielellis-keholliseen herkistämiseen (ks. Hyvönen 2006, 54). Pedagogiikassa painottuu vahvasti eheytys sekä horisontaalisena että vertikaalisena.
Narratiivisen pedagogiikan voidaan tämän aineiston perusteella todeta soveltuvan erittäin hyvin varhaisiän musiikkikasvatukseen mutta sen lisäksi paljon muuhunkin. Lisätutkimustarvetta on aihepiirin vähäisen tutkimuksen vuoksi runsaasti. Narratiivien tarkempi tutkimus, lasten omien narratiivien tutkimus ja narratiivien sisältämien positioiden yhteys lasten toimijuuteen jäävät odottamaan lisäselvityksiä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]