Audit techniques in mental health. Practitioners’ responses to electronic health records and service purchasing agreements
Saario, Sirpa (2014)
Saario, Sirpa
Tampere University Press
2014
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-03-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9379-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9379-9
Tiivistelmä
Väitöskirja on laadullinen tutkimus mielenterveysalan työntekijöiden suhtautumisesta uuteen julkisjohtamiseen (new public management). Uusi julkisjohtaminen on tuottanut monimuotoisia arviointivälineitä, joista on tullut olennainen osa sosiaali- ja
terveyspalveluiden ammattikäytäntöjä. Näillä välineillä ammattilaisten työstä pyritään tekemään arviointikelpoista eli mahdollisimman seurattavaa ja mitattavaa toimintaa.
Tutkin väitöskirjassa seuraavanlaisia suomalaisiin mielenterveyspalveluihin sijoittuvia arviointivälineitä: yhtä potilastietojärjestelmää, kahta hallinnollista tietojärjestelmää
sekä kunnan ja palveluntuottajan välille solmittavaa ostopalvelusopimusta. Näiden välineiden avulla määritellään työn tavoitteita, kuten asiakkuuksien ja työmuotojen kestoja, määriä ja sisältöjä, sekä seurataan niiden toteutumista. Selvitän tutkimuksessa
sitä, miten arviointivälineet vaikuttavat päivittäisiin mielenterveystyön käytäntöihin ja miten työntekijät sopeuttavat työtään näiden välineiden mukanaan tuomiin muutoksiin.
Tutkimus koostuu viidestä empiirisestä tapaustutkimuksesta, jotka kaikki vastaavat yhteiseen tutkimuskysymykseen siitä, miten arviointi muovaa mielenterveystyön käytäntöjä, ja miten työntekijät siihen vastaavat ja reagoivat. Tapaustutkimukset on tehty kolmessa eri mielenterveystyön organisaatiossa, jotka sijoittuvat erikoissairaanhoidon avopalveluihin, tuettuun asumiseen ja lastenpsykiatriaan. Aineisto koostuu työntekijöiden
puoli-strukturoiduista haastatteluista (N=23), tiimipalavereista (N=21)
ja organisaatioiden hallinnollisista asiakirjoista (N=24). Tutkitut työntekijät edustavat eri ammattiryhmiä: sosiaalityöntekijöitä, psykologeja, psykiatreja, erikoistuvia lääkäreitä, psykiatrisia sairaanhoitajia, lähihoitajia, päihdetyöntekijöitä ja hallinnollista henkilökuntaa. Asiakirja-aineisto koostuu arviointivälineiden tuottamista tai niitä käsittelevistä dokumenteista. Alustava aineiston analyysi tehtiin kuvailevalla koodauksella (descriptive coding), jossa poimittiin kaikki aineistossa esiintyvät arviointia käsittelevät kohdat. Tätä vaihetta seurasi tulkinnallinen koodaus (interpretive coding), jossa ryhmiteltiin ja tulkittiin koodeja hallinnan analytiikan kehyksessä. Tämä kehys tarjosi analyysiin näkökulman arviointivälineistä tekniikoina (audit techniques), jotka ohjaavat ammattilaisten toimintaa ja samalla välittävät uuden julkisjohtamisen periaatteita arkisiin käytäntöihin.
Tutkimuksen tulokset ovat kaksitahoisia. Ensinnäkin kaikki viisi alkuperäistä artikkelia osoittavat sen, että arviointi vahvistaa tiettyjä mielenterveystyön käytäntöjä ja samalla estää toisenlaisia työtapoja. Artikkelit toimivat tapaustutkimuksina (case studies), joista kukin tuo esiin joko yhden tai useamman arviointitekniikan eri konteksteissa, ja raportoi kullekin tapaukselle ominaisia arvioinnin vaikutuksia.
Toiseksi väitöskirjan yhteenveto-osio sisältää tapaustutkimusten synteesin, joka syventää ymmärrystä arvioinnin mikrotason vaikutuksista nostamalla esiin työntekijöiden toimijuuden – sen, kuinka he itse sopeuttavat työtään arvioinnin vaatimuksiin.
Synteesin tuloksina esitetään kolme erilaista tapaa, joilla ammattilaiset suhtautuvat arviointiin. Ensimmäinen tapa on arvioinnin noudattaminen, joka ilmenee koodien ohjaamana käytäntöjen tehostamisena ja tehokkuusretoriikan hyödyntämisenä
ammatillisessa puheessa. Toinen tapa suhtautua arviointiin on arvioinnin vastustus, joka ilmenee hienovaraisena vastarintana sekä perinteisten dokumentointi- ja kommunikointikeinojen hyödyntämisenä arviointitekniikoiden rinnalla tai niiden sijaan. Kolmas tapa on strateginen suhtautuminen arviointiin, jossa ammattilaiset tasapainottelevat asiakastyön ja arvioinnin vaatimusten välillä, ja arviointia noudatetaan tai vastustetaan tilannekohtaisesti. Jokainen näistä kolmesta suhtautumistavasta heijastaa työntekijöiden erilaisia kokemuksia arvioinnista: noudattamalla arviointia työntekijät kokevat sen rautahäkkinä (iron cage), vastustaessaan arviointia he kokevat sen ammatillisen harkinnan mahdollistajana (discretionary space) ja suhtautumalla
arviointiin strategisesti he kokevat sen epävarmuuden tilana (state of flux), joka kaipaa jatkuvaa tasapainottelua.
Erittelemällä sekä arvioinnin vaikutuksia käytännöille että ammattilaisten suhtautumistapoja arviointiin tutkimus tuottaa uutta laadullista tietoa uuden julkisjohtamisen toimeenpanosta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Arviointitekniikoilla on perinpohjaisia ja kauaskantoisia seurauksia ammattikäytännöille. Näin ollen arviointitekniikat ovat paljon muutakin kuin teknisiä välineitä, joiden avulla seurataan ennalta määrättyjen tavoitteiden toteutumista ja tallennetaan työn sisältöjä. Työntekijöiden vaihteleva suhtautuminen arviointiin osoittaa sen, että arvioinnin toteutuminen käytännössä
ei niinkään riipu arvioinnin virallisista tavoitteista, vaan arvioinnin kohteena olevien yksittäisten ammattilaisten valinnoista.
terveyspalveluiden ammattikäytäntöjä. Näillä välineillä ammattilaisten työstä pyritään tekemään arviointikelpoista eli mahdollisimman seurattavaa ja mitattavaa toimintaa.
Tutkin väitöskirjassa seuraavanlaisia suomalaisiin mielenterveyspalveluihin sijoittuvia arviointivälineitä: yhtä potilastietojärjestelmää, kahta hallinnollista tietojärjestelmää
sekä kunnan ja palveluntuottajan välille solmittavaa ostopalvelusopimusta. Näiden välineiden avulla määritellään työn tavoitteita, kuten asiakkuuksien ja työmuotojen kestoja, määriä ja sisältöjä, sekä seurataan niiden toteutumista. Selvitän tutkimuksessa
sitä, miten arviointivälineet vaikuttavat päivittäisiin mielenterveystyön käytäntöihin ja miten työntekijät sopeuttavat työtään näiden välineiden mukanaan tuomiin muutoksiin.
Tutkimus koostuu viidestä empiirisestä tapaustutkimuksesta, jotka kaikki vastaavat yhteiseen tutkimuskysymykseen siitä, miten arviointi muovaa mielenterveystyön käytäntöjä, ja miten työntekijät siihen vastaavat ja reagoivat. Tapaustutkimukset on tehty kolmessa eri mielenterveystyön organisaatiossa, jotka sijoittuvat erikoissairaanhoidon avopalveluihin, tuettuun asumiseen ja lastenpsykiatriaan. Aineisto koostuu työntekijöiden
puoli-strukturoiduista haastatteluista (N=23), tiimipalavereista (N=21)
ja organisaatioiden hallinnollisista asiakirjoista (N=24). Tutkitut työntekijät edustavat eri ammattiryhmiä: sosiaalityöntekijöitä, psykologeja, psykiatreja, erikoistuvia lääkäreitä, psykiatrisia sairaanhoitajia, lähihoitajia, päihdetyöntekijöitä ja hallinnollista henkilökuntaa. Asiakirja-aineisto koostuu arviointivälineiden tuottamista tai niitä käsittelevistä dokumenteista. Alustava aineiston analyysi tehtiin kuvailevalla koodauksella (descriptive coding), jossa poimittiin kaikki aineistossa esiintyvät arviointia käsittelevät kohdat. Tätä vaihetta seurasi tulkinnallinen koodaus (interpretive coding), jossa ryhmiteltiin ja tulkittiin koodeja hallinnan analytiikan kehyksessä. Tämä kehys tarjosi analyysiin näkökulman arviointivälineistä tekniikoina (audit techniques), jotka ohjaavat ammattilaisten toimintaa ja samalla välittävät uuden julkisjohtamisen periaatteita arkisiin käytäntöihin.
Tutkimuksen tulokset ovat kaksitahoisia. Ensinnäkin kaikki viisi alkuperäistä artikkelia osoittavat sen, että arviointi vahvistaa tiettyjä mielenterveystyön käytäntöjä ja samalla estää toisenlaisia työtapoja. Artikkelit toimivat tapaustutkimuksina (case studies), joista kukin tuo esiin joko yhden tai useamman arviointitekniikan eri konteksteissa, ja raportoi kullekin tapaukselle ominaisia arvioinnin vaikutuksia.
Toiseksi väitöskirjan yhteenveto-osio sisältää tapaustutkimusten synteesin, joka syventää ymmärrystä arvioinnin mikrotason vaikutuksista nostamalla esiin työntekijöiden toimijuuden – sen, kuinka he itse sopeuttavat työtään arvioinnin vaatimuksiin.
Synteesin tuloksina esitetään kolme erilaista tapaa, joilla ammattilaiset suhtautuvat arviointiin. Ensimmäinen tapa on arvioinnin noudattaminen, joka ilmenee koodien ohjaamana käytäntöjen tehostamisena ja tehokkuusretoriikan hyödyntämisenä
ammatillisessa puheessa. Toinen tapa suhtautua arviointiin on arvioinnin vastustus, joka ilmenee hienovaraisena vastarintana sekä perinteisten dokumentointi- ja kommunikointikeinojen hyödyntämisenä arviointitekniikoiden rinnalla tai niiden sijaan. Kolmas tapa on strateginen suhtautuminen arviointiin, jossa ammattilaiset tasapainottelevat asiakastyön ja arvioinnin vaatimusten välillä, ja arviointia noudatetaan tai vastustetaan tilannekohtaisesti. Jokainen näistä kolmesta suhtautumistavasta heijastaa työntekijöiden erilaisia kokemuksia arvioinnista: noudattamalla arviointia työntekijät kokevat sen rautahäkkinä (iron cage), vastustaessaan arviointia he kokevat sen ammatillisen harkinnan mahdollistajana (discretionary space) ja suhtautumalla
arviointiin strategisesti he kokevat sen epävarmuuden tilana (state of flux), joka kaipaa jatkuvaa tasapainottelua.
Erittelemällä sekä arvioinnin vaikutuksia käytännöille että ammattilaisten suhtautumistapoja arviointiin tutkimus tuottaa uutta laadullista tietoa uuden julkisjohtamisen toimeenpanosta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Arviointitekniikoilla on perinpohjaisia ja kauaskantoisia seurauksia ammattikäytännöille. Näin ollen arviointitekniikat ovat paljon muutakin kuin teknisiä välineitä, joiden avulla seurataan ennalta määrättyjen tavoitteiden toteutumista ja tallennetaan työn sisältöjä. Työntekijöiden vaihteleva suhtautuminen arviointiin osoittaa sen, että arvioinnin toteutuminen käytännössä
ei niinkään riipu arvioinnin virallisista tavoitteista, vaan arvioinnin kohteena olevien yksittäisten ammattilaisten valinnoista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4928]