Neuvova potilaskertomus - käyttö ja vaikutus potilaan hoitoon
Kortteisto, Tiina (2014)
Kortteisto, Tiina
Tampere University Press
2014
Terveystaloustiede - Health economics
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9370-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9370-6
Tiivistelmä
Neuvova potilaskertomus on terveydenhuollon menetelmä, joka välittää näyttöön perustuvaa potilaskohtaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Potilaskohtaiset neuvot välittyvät ammattilaisen tietokoneen näytölle, kun hän käyttää potilastietojärjestelmää, johon kliininen päätöksenteon tukijärjestelmä on liitetty. Menetelmän käytöstä ei ole aikaisempaa tutkimustietoa Suomesta. Kansainvälisten tutkimusten mukaan yksittäisiin hoitosuosituksiin ja preventiiviseen hoitoon kohdistuvat neuvot parantavat hoitoprosessia. Neuvojen soveltamisesta laajemmin potilaan hoitoon perusterveydenhuollon kontekstissa tarvitaan lisää tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymyksiin, onko neuvova potilaskertomus käyttökelpoinen ja vaikuttava perusterveydenhuollossa ja mitkä tekijät vaikuttavat sen käyttöön.
Tutkimus eteni vaiheittain soveltaen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Lääkärien fokusryhmissä nousi esille potilastietojärjestelmien käyttöön ja toimintakäytäntöihin liittyviä esteitä neuvovan potilaskertomuksen käyttöönotolle. Kyselyssä ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti hoitosuositusten toteuttamiseen potilaiden hoidossa. Neuvovan potilaskertomuksen ensimmäisen käyttöönoton aikana toteutettiin Sipoon terveyskeskuksessa satunnaistettu koe. Samanaikaisesti kerättiin käyttökokemuksia kyselyin, haastatteluin ja palautejärjestelmällä. Käyttöönotto eteni hitaasti eikä käyttö vielä vuoden jälkeen ollut vakiintunut. Käyttäjät kokivat neuvovan potilaskertomuksen helppokäyttöisenä, luotettavana ja nopeana. Lääkärit kokivat neuvojen tuovan helpotusta työhön mutta raportoivat niiden käytössä myös ongelmia. Hoitajat ja fysioterapeutit eivät kokeneet lääkehoitoon kohdistuvia neuvoja käyttökelpoisina. He kaipasivat omaan työhönsä soveltuvia neuvoja. Kokeessa ei havaittu eroa neuvojen ilmaantuvuudessa koe- ja kontrolliryhmän välillä 12 kuukauden seuranta-aikana. Tutkimus osoittaa, että neuvova potilaskertomus on käyttökelpoinen menetelmä perusterveydenhuollossa mutta sen vaikutus potilaan hoitoon voidaan saada selville vasta vakiintuneen käyttöönoton jälkeen, kun se toimii ilman teknisiä ongelmia ja tuottaa eri ammattilaisten tarpeisiin kohdistettuja neuvoja. Neuvojen käyttökelpoisuus ammattilaisen työssä on tärkein käyttöä edistävä tekijä, siksi ammattilaisten antama palaute tulee huomioida jatkokehityksessä.
Tutkimus eteni vaiheittain soveltaen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Lääkärien fokusryhmissä nousi esille potilastietojärjestelmien käyttöön ja toimintakäytäntöihin liittyviä esteitä neuvovan potilaskertomuksen käyttöönotolle. Kyselyssä ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti hoitosuositusten toteuttamiseen potilaiden hoidossa. Neuvovan potilaskertomuksen ensimmäisen käyttöönoton aikana toteutettiin Sipoon terveyskeskuksessa satunnaistettu koe. Samanaikaisesti kerättiin käyttökokemuksia kyselyin, haastatteluin ja palautejärjestelmällä. Käyttöönotto eteni hitaasti eikä käyttö vielä vuoden jälkeen ollut vakiintunut. Käyttäjät kokivat neuvovan potilaskertomuksen helppokäyttöisenä, luotettavana ja nopeana. Lääkärit kokivat neuvojen tuovan helpotusta työhön mutta raportoivat niiden käytössä myös ongelmia. Hoitajat ja fysioterapeutit eivät kokeneet lääkehoitoon kohdistuvia neuvoja käyttökelpoisina. He kaipasivat omaan työhönsä soveltuvia neuvoja. Kokeessa ei havaittu eroa neuvojen ilmaantuvuudessa koe- ja kontrolliryhmän välillä 12 kuukauden seuranta-aikana. Tutkimus osoittaa, että neuvova potilaskertomus on käyttökelpoinen menetelmä perusterveydenhuollossa mutta sen vaikutus potilaan hoitoon voidaan saada selville vasta vakiintuneen käyttöönoton jälkeen, kun se toimii ilman teknisiä ongelmia ja tuottaa eri ammattilaisten tarpeisiin kohdistettuja neuvoja. Neuvojen käyttökelpoisuus ammattilaisen työssä on tärkein käyttöä edistävä tekijä, siksi ammattilaisten antama palaute tulee huomioida jatkokehityksessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]