Laadukasta nuortenkirjastotyötä : mitä on laatu ja miten sitä arvioidaan?
HANSEN-HAUG, GRETA (2014)
HANSEN-HAUG, GRETA
2014
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402061095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402061095
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on nuortenkirjastotyön laatu. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä nuortenkirjastotyön laatu on ja miten sitä voidaan arvioida. Tutkielman teoreettisena taustana toimii kirjastopalvelujen arviointia ja nuortenkirjastotyön laatua käsittelevä kirjallisuus.
Kirjallisuuden pohjalta määritellään nuortenkirjastotyön laadun käsite. Erityisesti eri organisaatioiden julkaisemien nuortenkirjastyön laatua käsittelevien asiakirjojen pohjalta esitetään nuortenkirjastotyön laadun keskeisimmät ulottuvuudet ja niiden väliset suhteet käsitemallin muodossa. Nuorten kirjastotyön laadun keskeisimmät ulottuvuudet ovat: nuorten tarpeet, käytettävissä olevat resurssit, suunnittelu, nuorille suoraan tai välillisesti suunnatut palvelut, nuorten osallistaminen, yhteistyö muiden nuorten parissa työskentelevien toimijoiden kanssa, tehokkuus sekä henkilöstön myönteiset asenteet.
Tutkielman empiirisessä osiossa kehitettiin nuortenkirjastotyön arviointikehikko, joka pohjautuu vastaavaan yhdysvaltalaiseen arviointimenetelmään. Arviointikehikon kehittämisen tukena käytettiin eri organisaatioiden julkaisemia laatuasiakirjoja ja nuortenkirjastotyön ammattilaisten kommentointia. Tutkielmaan kuului myös arviointikehikon testaaminen, joka toteutettiin kuudessa erikokoisessa kirjastossa. Testauksen tarkoituksena oli arviointikehikon kehityskohtien paikallistaminen ja
käyttökelpoisuuden arviointi. Testauksen perusteella arviointikehikon todettiin soveltuvan suomalaisten kirjastojen sisäiseen nuortenkirjastotyön laadun arvioimiseen. Lopuksi toteutettiin Lempäälän kirjaston nuortenkirjastotyön arviointi valmista arviointikehikkoa käyttäen.
Kirjallisuuden pohjalta määritellään nuortenkirjastotyön laadun käsite. Erityisesti eri organisaatioiden julkaisemien nuortenkirjastyön laatua käsittelevien asiakirjojen pohjalta esitetään nuortenkirjastotyön laadun keskeisimmät ulottuvuudet ja niiden väliset suhteet käsitemallin muodossa. Nuorten kirjastotyön laadun keskeisimmät ulottuvuudet ovat: nuorten tarpeet, käytettävissä olevat resurssit, suunnittelu, nuorille suoraan tai välillisesti suunnatut palvelut, nuorten osallistaminen, yhteistyö muiden nuorten parissa työskentelevien toimijoiden kanssa, tehokkuus sekä henkilöstön myönteiset asenteet.
Tutkielman empiirisessä osiossa kehitettiin nuortenkirjastotyön arviointikehikko, joka pohjautuu vastaavaan yhdysvaltalaiseen arviointimenetelmään. Arviointikehikon kehittämisen tukena käytettiin eri organisaatioiden julkaisemia laatuasiakirjoja ja nuortenkirjastotyön ammattilaisten kommentointia. Tutkielmaan kuului myös arviointikehikon testaaminen, joka toteutettiin kuudessa erikokoisessa kirjastossa. Testauksen tarkoituksena oli arviointikehikon kehityskohtien paikallistaminen ja
käyttökelpoisuuden arviointi. Testauksen perusteella arviointikehikon todettiin soveltuvan suomalaisten kirjastojen sisäiseen nuortenkirjastotyön laadun arvioimiseen. Lopuksi toteutettiin Lempäälän kirjaston nuortenkirjastotyön arviointi valmista arviointikehikkoa käyttäen.