Myyntityö ammattina - Fenomenografinen tutkimus tradenomiopiskelijoiden käsityksistä
Koski, Jouni (2014)
Koski, Jouni
Tampere University Press
2014
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-02-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9358-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9358-4
Tiivistelmä
Myyntityö ammattina – fenomenografinen tutkimus
tradenomiopiskelijoiden käsityksistä
Tämän tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin tutkia yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsityksiä myyntityöstä tuottaen uutta tietoa erityisesti tradenomiopiskelijoiden urasuunnittelun ja -ohjauksen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena nojautuen ontologisiin oletuksiin ihmisten erilaisista käsityksistä ympäröivästä maailmasta, jolloin ei tavoiteltu todellisuutta sellaisenaan, vaan keskittyttiin siihen, miten todellisuutta on konstruoitu tutkimusjoukossa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin fenomenografia sen kohdistuessa ilmiön tutkimisen sijaan siitä muodostettuihin käsityksiin tutkimusjoukossa, jonka (N=30) tässä tutkimuksessa muodostivat Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään yksikön liiketalouden
koulutusohjelmassa opiskelevat suomenkieliset tradenomiopiskelijat. Asetetun tutkimuksen pääongelman – Millaisia ovat tradenomiopiskelijoiden käsitykset myyntityöstä ammattina? – ratkaisemisen tueksi asetettiin neljä alaongelmaa, joilla tutkittiin, millaisia käsityksiä tradenomi-opiskelijoilla on myyntityön haluttavuudesta, myyntityön ammattinimikkeistä, myyntityössä tarvittavasta osaamisesta ja myyntityön osaamisen merkityksestä asiantuntijan työssä.
Tutkimusaineistoksi kerättiin tutkimusjoukolta tekstitiedosto tradenomiopiskelijoiden kirjatessa itse tekstinkäsittelyohjelmalla vastaukset tutkijan johtamissa ohjatuissa tilaisuuksissa esittämiin kirjallisiin avoimiin kysymyksiin. Tutkimusaineistolle toteutetun fenomenografisen analyysin avulla siitä löydettyjen merkityksellisten ilmaisujen perusteella muodostettiin merkitysyksiköt, joiden merkityssisältöjen perusteella niistä koottiin teoreettisesti merkitykselliset ylemmän tason käsityskategoriat.
Näiden tutkimustulosten perusteella voitiin todeta tradenomiopiskelijoiden käsittävän myyntityön ammatillista subjektiviutta ja identiteettiä korostavaksi dynaamiseksi
ammatiksi painottaen yksilön omaa ymmärrystä ammatistaan. Myyntityö näyttäytyy tradenomiopiskelijoille yksilön henkilökohtaisia valintoja korostavana ja yksilöstä riippuvana ammattina.
Tradenomiopiskelijat kuvasivat myyntityön niin merkittävänä osaamisena jokaisen asiantuntijan työssä, että myyntityö näyttäytyy osana nykyaikaista hybridiammattia.
Myyntityössä suoriutuminen sisältyy perinteisesti eri ammatteihin kuuluvaksi katsottujen osaamisalueiden hallintaa vaativan hybridiammatin osaamisvaatimuksiin.
Tutkimustulosten perusteella tradenomiopiskelijoiden käsittämänä myyntityö on dynaaminen ammatti, joka voi olla ammatilliselta minuudetaan sekä postmoderni avoin professio että oma vastakohtansa hybridiammattina.
tradenomiopiskelijoiden käsityksistä
Tämän tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin tutkia yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsityksiä myyntityöstä tuottaen uutta tietoa erityisesti tradenomiopiskelijoiden urasuunnittelun ja -ohjauksen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena nojautuen ontologisiin oletuksiin ihmisten erilaisista käsityksistä ympäröivästä maailmasta, jolloin ei tavoiteltu todellisuutta sellaisenaan, vaan keskittyttiin siihen, miten todellisuutta on konstruoitu tutkimusjoukossa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin fenomenografia sen kohdistuessa ilmiön tutkimisen sijaan siitä muodostettuihin käsityksiin tutkimusjoukossa, jonka (N=30) tässä tutkimuksessa muodostivat Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään yksikön liiketalouden
koulutusohjelmassa opiskelevat suomenkieliset tradenomiopiskelijat. Asetetun tutkimuksen pääongelman – Millaisia ovat tradenomiopiskelijoiden käsitykset myyntityöstä ammattina? – ratkaisemisen tueksi asetettiin neljä alaongelmaa, joilla tutkittiin, millaisia käsityksiä tradenomi-opiskelijoilla on myyntityön haluttavuudesta, myyntityön ammattinimikkeistä, myyntityössä tarvittavasta osaamisesta ja myyntityön osaamisen merkityksestä asiantuntijan työssä.
Tutkimusaineistoksi kerättiin tutkimusjoukolta tekstitiedosto tradenomiopiskelijoiden kirjatessa itse tekstinkäsittelyohjelmalla vastaukset tutkijan johtamissa ohjatuissa tilaisuuksissa esittämiin kirjallisiin avoimiin kysymyksiin. Tutkimusaineistolle toteutetun fenomenografisen analyysin avulla siitä löydettyjen merkityksellisten ilmaisujen perusteella muodostettiin merkitysyksiköt, joiden merkityssisältöjen perusteella niistä koottiin teoreettisesti merkitykselliset ylemmän tason käsityskategoriat.
Näiden tutkimustulosten perusteella voitiin todeta tradenomiopiskelijoiden käsittävän myyntityön ammatillista subjektiviutta ja identiteettiä korostavaksi dynaamiseksi
ammatiksi painottaen yksilön omaa ymmärrystä ammatistaan. Myyntityö näyttäytyy tradenomiopiskelijoille yksilön henkilökohtaisia valintoja korostavana ja yksilöstä riippuvana ammattina.
Tradenomiopiskelijat kuvasivat myyntityön niin merkittävänä osaamisena jokaisen asiantuntijan työssä, että myyntityö näyttäytyy osana nykyaikaista hybridiammattia.
Myyntityössä suoriutuminen sisältyy perinteisesti eri ammatteihin kuuluvaksi katsottujen osaamisalueiden hallintaa vaativan hybridiammatin osaamisvaatimuksiin.
Tutkimustulosten perusteella tradenomiopiskelijoiden käsittämänä myyntityö on dynaaminen ammatti, joka voi olla ammatilliselta minuudetaan sekä postmoderni avoin professio että oma vastakohtansa hybridiammattina.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]